تفاوت های امگا از 3 تا 9

به گزارش گفتمان برتر، اسید های چرب امگا-3 ساختار سلول ها در بدن انسان را شکل می دهند. همچنین، ما برای تولید هورمون ها، عملکرد سیستم ایمنی، و سلامت قلب و ریه به آن ها نیاز داریم.

تفاوت های امگا از 3 تا 9

به گزارش، شاید چیزی درباره سه گروه اسید های چرب امگا-3، امگا-6، و امگا-9 دیده یا شنیده باشید، اما آیا با تفاوت بین آن ها آشنا هستید؟

آشنایی با این مواد دانشی رایج نیست، مگر این که یک متخصص تغذیه باشید. در ادامه با این سه نوع اسید چرب بیشتر آشنا می شویم.

اسید های چرب امگا-3 گروهی از اسید های چرب چندغیراشباع هستند. اگرچه اشکال بسکمک وجود دارند، شناخته شده ترین انواع اسید های چرب امگا-3 شامل ALA، EPA، و DHA می شوند. ALA یک اسید چرب ضروری است، به این معنی که بدن انسان توانایی تولید آن را ندارد و باید از رژیم غذایی دریافت شود.

چربی های چندغیراشباع برخلاف چربی های اشباع، مانند روغن نارگیل و کره که هر دو در دمای اتاق جامد هستند، و همانند چربی های تک غیراشباع در دمای اتاق مایع هستند. چربی های غیراشباع نسبت به چربی های اشباع گزینه های بهتری برای سلامت قلب هستند. چربی های اشباع در صورت مصرف بیش از حد و منظم می توانند به مرور زمان موجب بروز انسداد در سرخرگ ها شوند.

کبد ALA را در بدن به EPA و DHA تبدیل می کند. با این وجود، میزان تولید این دو اسید چرب امگا-3 به اندازه کافی نیست تا سطوح پایدار شکل بگیرند، از این رو، برای تامین نیاز های بدن باید مواد غذایی حاوی EPA و DHA را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اسید های چرب امگا-3 ساختار سلول ها در بدن انسان را شکل می دهند. همچنین، ما برای تولید هورمون ها، عملکرد سیستم ایمنی، و سلامت قلب و ریه به آن ها نیاز داریم. به طور خاص، اسید چرب DHA برای سلامت چشم، مغز و حتی اسپرم اهمیت دارد. افراد در بازه سنی 19 تا 50 سال به تقریبا 1.5 گرم از این ماده مغذی نیاز دارند.

- ماهی سالمون

- ماهی ساردین

- صدف چروک

- بذر کتان

-گردو

همانند اسید های چرب امگا-3، اسید های چرب امگا-6 نیز گروهی از چربی های چندغیراشباع محسوب می شوند.

افرادی که رژیم غذایی غربی کلاسیک را دنبال می کنند، اسید های چرب امگا-6 بیشتری مصرف می کنند، زیرا آن ها در بیشتر روغن های گیاهی مورد استفاده برای پخت و پز وجود دارند. در غذا های رستوران ها و غذا های بسته بندی شده می توان انتظار وجود این روغن ها را داشت. اسید های چرب امگا-6 ذخیره شده و بعدا برای تامین انرژی به کار گرفته می شوند.

اگرچه در صورت مصرف متعادل می توانند بی خطر و حتی مفید باشند، اما مصرف بیش از حد اسید های چرب امگا-6 و همچنین نسبت بیشتر آن ها به اسید های چرب امگا-3 می تواند مشکل آفرین باشد. زمانی که نسبت اسید های چرب امگا-6 به اسید های چرب امگا-3 بیشتر باشد، فرآیند های التهابی بیشتری می توانند در بدن رخ دهند.

به طور خلاصه، شما باید اسید های چرب امگا-3 بیشتری از رژیم غذایی خود دریافت کنید، زیرا آن ها توانایی کاهش و از بین بردن التهاب در بدن را دارند. این در شرایطی است که مصرف بیش از حد اسید های چرب امگا-6 می تواند موجب التهاب شود. از منابع غذایی برای اسید های چرب امگا-6 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- روغن گلرنگ

-روغن سویا

-روغن بادام زمینی

برخلاف اسید های چرب امگا-3 و امگا-6، اسید های چرب امگا-9 به نام اسید های چرب تک غیراشباع شناخته می شوند که به این نام با ساختار شیمیایی آن ها در ارتباط است.

این نوع از اسید های چرب می توانند به کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) و همچنین افزایش سطوح کلسترول خوب (HDL) کمک کنند.

برخی مطالعات نشان داده اند که اسید های چرب امگا-9 از سطوح سالم قند خون نیز پشتیبانی می کنند.

- روغن زیتون

- روغن کلزا (کانولا)

- روغن آفتابگردان

- بادام

انسان به هر سه گروه از این چربی ها نیاز دارد. مصرف متعادل آن چیزی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

در رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی غربی که سرشار از غذا های بسته بندی شده و فرآوری شده هستند، اسید های چرب امگا-3، به ویژه EPA و DHA، به میزان کافی مصرف نمی شوند. در صورت مصرف ماهی هایی مانند سالمون، خالمخالی، و ساردین یا صدف چروک دو بار در هفته می توان تا حد زیادی از دریافت میزان توصیه شده این ماده مغذی اطمینان حاصل کرد.

افرادی که ماهی مصرف نمی کنند، مانند وگان ها و برخی گیاهخواران، با مصرف انواع مختلف مغزدانه ها می توانند میزان کافی از اسید های چرب امگا-3، بیشتر از نوع ALA، را دریافت کند.

برای افزایش دریافت DHA نیز افرادی که گوشت مصرف نمی کنند می توانند مکمل های میکروجلبک را مد نظر قرار دهند.

اگر قصد مصرف مکمل اسید های چرب را دارید، مصرف مکمل های امگا-3 توصیه می شود، زیرا احتمالا دو نوع دیگر را به میزان کافی از رژیم غذایی خود دریافت می کنید.

اگر قصد خرید مکمل را دارید نمونه های شناخته شده را از مکان های معتبر خریداری کنید. به خطر داشته باشید که پیش از آغاز مصرف هر گونه مکمل با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

منبع:عصرایران

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 323

به "تفاوت های امگا از 3 تا 9" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت های امگا از 3 تا 9"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید