اشرف غنی و ادامه دیدارها در نشست سران سازمان همکاری های شانگهای

به گزارش گفتمان برتر، خبرنگاران: رئیس جمهور افغانستان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری های منطقه ای شانگهای با روسای جمهور روسیه و چین و نخست وزیران هند و پاکستان ملاقات کرد.

اشرف غنی و ادامه دیدارها در نشست سران سازمان همکاری های شانگهای

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، محمد اشرف غنی رئیس جمهور حکومت وحدت ملی افغانستان در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های منطقه ای شانگهای که در شهر اوفای روسیه برگزار گردید با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، شی جین پینگ رئیس جمهور چین، نارندرا مودی نخست وزیر هند و نوازشریف نخست وزیر پاکستان دیدار و در خصوص مناسبات منطقه به بحث و گفتگو پرداخت.

ولادیمیر پوتین: ترورسیم و مواد مخدر تهدیدات مشترک افغانستان و روسیه است

رئیس جمهور افغانستان در دیدار با همتای روس خود در حاشیه اجلاس سازمان همکاری های شانگهای خاطرنشان کرد: اکنون راه همکاری های مالی میان افغانستان و روسیه هموار شده و امیدواریم که شرایط همکاری ها در این عرصه بیش از پیش مساعد شود.

وی گفت: روابط تجاری میان افغانستان، روسیه و کشورهای آسیای میانه اهمیت ویژه ای دارد و تنها 10 در صد تجارت افغانستان از این جهت صورت می گیرد.

غنی اضافه کرد: افغانستان، روسیه، هند و چین باید در بخش های مبارزه با تروریسم و مواد مخدر نیز با یکدیگر همکاری نمایند.

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان ساخت که کابل خواستار عقد توافقات میان مدت و دراز مدت به منظور توسعه روابط تجارتی با روسیه می باشد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از ولادیمیر پوتین خواست تا روسیه از عضویت کامل این کشور در سازمان همکاری های شانگهای حمایت کند.

اشرف غنی گفت که روسیه می تواند نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، بخصوص نیروهای هوایی این کشور را حمایت کند.

وی با ارائه اطلاعاتی در خصوص ناامنی های شمال افغانستان به پوتین، گفت: گروه های مختلف تروریستی قصد دارند با نفوذ در افغانستان امنیت کشورهای منطقه را به چالش بکشند.

رئیس جمهور روسیه در ادامه این دیدار گفت: روابط میان کابل و مسکو صمیمانه است و بر همین اساس در خصوص تهدیدات تروریسم و مواد مخدر میان دو کشور که تهدیدات مشترک هستند درک مشترکی وجود دارد.

وی گفت: روابط افغانستان و روسیه بهبود یافته و میزان تجارت نیز افزایش داشته است و باید سطح تجارت میان دو کشور به توازن برسد.

پوتین توضیح داد: روسیه آماده همکاری با افغانستان در زمینه سد مولد برق، پروژه های عمرانی در ولایت بدخشان، خط آهن و راه سازی می باشد.

رئیس جمهور روسیه خواستار تشکیل کمیته مشترک میان کابل و مسکو به منظور تقویت سرمایه گذاری های بیشتر میان دو کشور شد.

در این دیدار به یاری های روسیه در زمینه آموزش جوانان افغان در عرصه های تخصصی و نظامی اشاره شده و خاطر نشان شد که در حال حاضر 200 نفر از نیروهای افغان در بخش نظامی و 400 تن در بخش های تخصصی در روسیه تحت آموزش قرار دارند.

شایان ذکر است که در خاتمه اجلاس سازمان همکاری های شانگهای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از پیوستن هند و پاکستان در آینده به عنوان اعضای جدید این سازمان اطلاع داد.

در تاریخ فعالیت سازمان همکاری های شانگهای، اولین بار است که این سازمان با پذیرش اعضای جدید گسترش می یابد.

رئیس جمهور چین: روابط افغانستان و پاکستان مسئله سرنوشت سازی برای منطقه است

اشرف غنی در دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور چین گفت: افغانستان در کوشش است تا ناامنی ها به چین سرایت نکند، اما برای عملی شدن این موضوع به یاری پکن احتیاج است زیرا تهدیدهای جدید متوجه چین، روسیه و تمام کشورهای منطقه است.

وی ضمن تأکید بر عملی شدن پروژه های منطقه ای گفت: بدون اجرای پروژه ها مالی امنیت در منطقه نیز تأمین نخواهد شد

غنی از پینگ خواست تا چین در پروژه راه ابریشم سهم بیشتری قائل شود، زیرا این کار به نفع دو کشور می باشد.

رئیس جمهور افغانستان از همتای چینی خود خواست تا پاکستان را برای همکاری بیشتر در تأمین امنیت و فرایند مذاکرات صلح افغانستان تشویق کند.

وی تأکید کرد: در دهه آینده افغانستان به عنوان محور و مرکز ترانزیت نقش مهمی را در منطقه ایفا خواهد نمود.

رئیس جمهور چین نیز در ادامه گفت: باید تفاهمنامه هایی که در سفر غنی به پکن میان مقامات دو کشور به امضا رسیده عملی شود.

شی جین پینگ اضافه کرد: پروژ های معدن مس عینک و گاز آمو دریا برای چین از اهمیت بالایی برخوردار است و بر همین اساس چین با دعوت هیئت های مختلف افغان به پکن در جستجوی راه کارهای همکاری های بیشتر میان دو کشور است.

وی با اشاره به اهمیت راه های مواصلاتی که کشورهای چین، پاکستان، تاجکستان و افغانستان را به هم وصل می نماید اضافه کرد: برای گسترش همکاری های مشترک میان آمریکا، چین و افغانستان باید یک کمیته تجاری سه جانبه ایجاد شود.

رئیس جمهور چین روابط و همکاری مشترک میان افغانستان و پاکستان را یک موضوع مهم برای سرنوشت منطقه خوانده و گفت که در دیدارش با مقامات پاکستانی، اسلام آباد متعهد به همکاری بیشتر در زمینه ایجاد ثبات و امنیت افغانستان است.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین توضیح داد: پکن از فرایند مذاکرات صلح دولت کابل با طالبان حمایت می نماید و از هر اقدامی برای تسریع در این فرایند فروگذار نخواهد بود.

اشرف غنی: همکاری های سه جانبه ایران، افغانستان و هند برای منطقه حائز اهمیت است

رئیس جمهور حکومت وحدت ملی در دیداری دیگر که در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای برگزار گردید، با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار و بر تأمین صلح پایدار در افغانستان و منطقه تأکید کرد.

غنی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر مسائل افغانستان بعد منطقه ای یافته و برای حل آن نیز باید راه چاره منطقه ای جستجو شود و به همین دلیل باید مقامات عالی رتبه امنیتی و دفاعی منطقه در تعامل با یکدیگر باشند.

وی در خصوص پروژه خط لوله گاز تاپی به مودی گفت: عملی شدن این پروژه زمان گیر می باشد اما افغانستان در راستای اجرای هر چه سریع آن متعهد است.

رئیس جمهور افغانستان به نخست وزیر هند اطمینان داد که به مسائل سیک ها و هندوهای این کشور رسیدگی خواهد نمود.

اشرف غنی ضمن تأکید بر ایجاد امنیت در افغانستان اضافه کرد: منطقه از لحاظ استراتژیک در موقعیت حساسی واقع شده است و برطرف مسائل آن احتیاجمند صرف زمان بیشتری است.

وی در دیدار با مودی خواستار تداوم یاری های هند به افغانستان شد و بر با اهمیت بودن ادامه همکاری های سه جانبه افغانستان، هند و ایران برای کشورهای منطقه تأکید کرد.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در ادامه این دیدار گفت: هند علاقمند گسترش روابط با افغانستان است و امیدوارم که پروژه ها و قراردادها میان دو کشور در عرصه های مختلف بخصوص در عرصه کشاورزی، اقتصاد، همکاری های تجاری عملی شود.

مودی از فعالیت نیروهای امنیتی افغانستان در راستای مبارزه با تروریسم قدردانی نموده و خاطر نشان ساخت: نیروهای افغان ثابت کردند که می توانند چالش های امنیتی در افغانستان را با موفقیت پشت سر بگذارند.

کابل و اسلام آباد در مهمترین مقطع از روابط با یکدیگر قرار دارند

اشرف غنی در ادامه دیدارهای خود در حاشیه اجلاس سازمان همکاری های شانگهای با محمد نوازشریف نخست وزیر اسلام آباد نیز دیدار و بر تشدید اقدامات نظامی افغانستان علیه حملات تروریسم و هراس افکن تأکید کرد.

وی در دیدار با نوازشریف از نقش پاکستان در تسهیل نخستین مذاکرات مستقیم دولت کابل با گروه طالبان تقدیر کرد.

غنی گفت: جنگ در شرایطی به افغانستان تحمیل شده که این کشور به دنبال صلح پایدار است، با این وجود دولت کابل از صدمه رسیدن به مذاکرات صلح جلوگیری خواهد نمود.

رئیس جمهور افغانستان توضیح داد: حضور گروه تروریستی داعش تهدید جدی برای منطقه محسوب می شود و این امر باعث شده گروه های تروریستی دیگری نیز در منطقه جا بگیرند.

محمد اشرف غنی از نوازشریف خواست تا در زمینه عملی شدن توافقنامه های به امضا رسیده میان افغانستان و پاکستان اقدامات لازم از سوی اسلام آباد انجام شود.

وی اطمینان داد در صورتی که در بخش تأمین انرژی برق در افغانستان سرمایه گذاری انجام شود، این کشور در عین خودکفایی می تواند این نیرو را به پاکستان و هند نیز صادر کند.

رئیس جمهور حکومت وحدت ملی اذعان داشت: در حال حاضر افغانستان و پاکستان در مهمترین مقطع از روابط دوجانبه با یکدیگر هستند.

محمد نوازشریف نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار گفت: پاکستان علاقمند بهبود و گسترش روابط با افغانستان است و این موضوع با تشکیل حکومت وحدت ملی در این کشور قوت گرفته است.

نخست وزیر پاکستان در دیدار با غنی از شروع مذاکرات صلح میان هیئت مذاکره نماینده دولت کابل و گروه طالبان با میزبانی اسلام آباد ابراز خشنودی کرد.

نوازشریف ضمن تأکید بر عملی شدن پروژه برق کاسا 1000 و خط لوله تاپی از تصمیم کابل برای افتتاح کنسولگری افغانستان در شهر لاهور پاکستان استقبال کرد.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 531

به "اشرف غنی و ادامه دیدارها در نشست سران سازمان همکاری های شانگهای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرف غنی و ادامه دیدارها در نشست سران سازمان همکاری های شانگهای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید