اروپا می تواند پلی میان ایران و دولت بایدن باشد؟

به گزارش گفتمان برتر، خبرنگاران : اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت که جو بایدن با آمدن به کاخ سفید می تواند شکاف میان ایران و آمریکا را با رونق دادن دوباره به برجام از بین ببرد.

اروپا می تواند پلی میان ایران و دولت بایدن باشد؟

با ما سفر کنید و با هزینه سفر اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، اندیشکده شورای آتلانتیک روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که به خاطر خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام در سال 2018، برنامه جامع اقدام مشترک تبدیل به توافقی مرده شده است که به زحمت در راستا خود به پیش می رود. سه کشور اروپایی -آلمان، فرانسه و انگلیس- و همچنین اتحادیه اروپا تا به امروز توانسته اند توافق را نسبتا حفظ نمایند و در موقعیتی قرار دارند که می تواند شکاف دیپلماتیک میان ایران و آمریکا را به روی کار آمدن جو بایدن در 20 ژانویه 2021 پر نمایند.

شورای آتلانتیک در این گزارش به اتحادیه اروپا پیشنهاد نموده فرایندی را در سطح وزیران خارجه در کمیسیون مشترک برجام شروع کند تا ازسرگیری مجدد تعهدات توسط ایران و آمریکا را در پی داشته باشد. مطابق با این پیشنهاد، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی می بایست پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در ژوئن 2021 دو طرف را ترغیب به بازگشت به تعهداتشان نمایند.

در این گزارش آمده است: زمانی که ایران و آمریکا به تعهداتشان بازگردند، تمامی طرفین باید به آنالیز اساس گفت وگوهای آینده بپردازند. طرفین اروپایی و آمریکایی باید برای تمدید بازه زمانی بندهای به اصلاح غروب در برجام- که به شروع فعالیت های هسته ای حیاتی ایران از سال 2023 مرتبط می گردد - کوشش نمایند. برای برقراری چنین مذاکراتی، آمریکا و اتحادیه اروپا می بایست آزادی های مالی بیشتری برای ایران - از جمله اجازه دسترسی بیشتر به دلار - تدارک ببیند.

شورای آتلانتیک می افزاید: یک سفیر اتحادیه اروپا می تواند به گفت وگوهایی با ایران و شورای همکاری خلیج فارس در مورد حراست، امنیت و ایمنی هسته ای مشغول گردد. این گفت وگوها شامل بتصویب رساندن پروتکل الحاقی در مورد عدم اشاعه سلاح های هسته ای، هماهنگی بین المللی بر سر امنیت هسته ای، محدودیت کردن ذخایر و درصد اورانیوم غنی شده و ممنوعیت بازیابی پلوتونیم می گردد.

این اندیشکده پیشنهاد می دهد، اتحادیه اروپا همچنین باید سفیری را برای همکاری با ایران، عراق و شورای همکاری خلیج فارس به منظور کاهش تنش ها در خاورمیانه منصوب کند. اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی می توانند از دبیرکل سازمان ملل و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل در شروع فرایندی براساس پاراگراف هشتم قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل - که به جنگ سال 1980 لغایت 1988 میان ایران و عراق انتها داد و ایران نیز در طرح ابتکار هرمز (امید) به آن اشاره نموده - حمایت نمایند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1242

به "اروپا می تواند پلی میان ایران و دولت بایدن باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا می تواند پلی میان ایران و دولت بایدن باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید