تبادل نظر های فشرده بورل برای آوردن ایران و آمریکا به پای میز مذاکره

به گزارش گفتمان برتر، یک مقام اتحادیه اروپا گفت که برگزاری نشست میان ایران، آمریکا و سایر طرف های توافق هسته ای امری احتمال دارد.

تبادل نظر های فشرده بورل برای آوردن ایران و آمریکا به پای میز مذاکره

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، پیتر استانو سخنگوی کمیسیون امور خارجی اروپا در یک کنفرانس خبری روزانه با اشاره به اینکه برگزاری یک نشست با حضور نمایندگانی از ایران، آمریکا و سایر طرف های توافق هسته ای امری احتمال دارد، تأکید کرد که هنوز زمانی برای این نشست معین نشده است.

به گزارش آناتولی، استانو همچنین گفت که جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخت می کوشد تا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را به راستا اصلی خود برگرداند که این امر شامل بازگرداندن ایران به پایبندی کامل (به تعهدات خود ذیل برجام) و همچنین کوشش برای آوردن آمریکا به پای میز مذاکره می گردد.

این سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین اطمینان داد که اتحادیه اروپا آماده برگزاری تبادل نظر های غیررسمی میان طرف های توافق هسته ای ایران است.

استانو با استقبال از نشانه های ظاهری دال بر خلق فضایی جهت پیشبرد کوشش های دیپلماتیک از سوی دولت جو بایدن گفت که بحث و تبادل نظر های فشرده ای با تمام طرف ها از جمله ایالات متحده در حال اجرا است. اکنون زمان دیپلماسی است، ما به طور دقیق و فشرده در حال اجرا آن هستیم.

لازم به ذکر است، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه (به وقت واشنگتن) گفت که مقامات کاخ سفید دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در نشستی با حضور ایران و قدرت های دنیا با محور بازگشت به توافق هسته ای 2015 ایران را می پذیرد.

شایان ذکر است که توافقنامه هسته ای ایران با نام رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 به امضای ایران و گروه 1+5 (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای 3.67 درصد است و در ازای آن، سایر طرف های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم های مالی خود علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ماه مه 2018 بطور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آن ها در جهت جبران پیامد های این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مفاد برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1423

به "تبادل نظر های فشرده بورل برای آوردن ایران و آمریکا به پای میز مذاکره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبادل نظر های فشرده بورل برای آوردن ایران و آمریکا به پای میز مذاکره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید