سیور نرفته ها حتما بخوانند! ، فیلم

به گزارش گفتمان برتر، سیور روستای چهار فصل و با طراوت سمیرم است. بسیار سرسبز با چشم اندازهای باورنکردنی و هوایی روح افزا. زمستان های پر از برف و رویایی و بهار دلنشین. باغ های پر از میوه در تابستان ها و کندوهای پر از عسل با مردمی مهربان و مهمان نواز.

سیور نرفته ها حتما بخوانند! ، فیلم

خبرنگاران: سیور روستایی سرسبز از توابع بخش پادنا در شهرستان سمیرم، استان اصفهان است که در فاصله 59 کیلومتری سمیرم و 223 کیلومتری اصفهان (مرکز استان) واقع شده و به خاطر محیط کوهستانی که دارد از طبیعتی بی نظیر بر خوردار است. این شهرستان از روستاهای بسیاری تشکیل می گردد و منطقه ها طبیعی زیادی دارد. یکی از این روستاها، روستای سیور نام دارد .

روستای سیور در 60 کیلومتری شهر سمیرم واقع شده است و در دامنه های رشته کوه زاگرس واقع شده است. همین قرار گیری در دامنه و کوهپایه باعث شده است که از طبیعتی بی نظیر و آب و هوای خنک در تابستان و سرد در زمستان برخوردار باشد. برای این سفر به این روستا می توانید در چهار فصل سال اقدام کنید زیرا هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد. شغل مردم روستا کشاورزی و باغداری است، به همین علت این روستا را باغ ها و درختان متعدد پوشانده اند. رودخانه ماربر در کنار این روستا جریان دارد که شور و شعفی خاص به روستا می بخشد و منظره ها مجذوب کننده آن را شگفت انگیز تر از قبل می نماید و می توان آن را علت اصلی تشکیل روستا دانست.

این روستا نه تنها به خاطر طبیعت بی نظیرش زبان زد خاص و عام است بلکه صنایع دستی و محصولات کشاورزی آن نیز علت دیگری برای سفر به این منطقه محسوب می شوند. در ادامه بعضی از دلایل محبوبیت این روستا را شرح می دهیم.

همانطور که در بخش قبل اشاره نمودیم این روستا دارای باغات زیادی است و شغل اصلی مردم باغداری به شمار می آید. از جمله درختانی که در این روستا به چشم می خورد می توان به سیب (قرمز، گلاب، طلایی و …)، گردو، بادام، گلابی، انگور، هلو، توت قرمز، آلو زرد، زرد آلو، گیلاس، آلبالو، سیب دره ای(ترش و شیرین) اشاره نمود. اگر به این روستا سفر کردید لذت طعم این میوه های به هیچ عنوان از خود دریغ نکنید و حتما از آنها به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

یکی دیگر از کارهایی که اهالی روستا به آن مشغولند، کشاورزی است. خاک مناسب و حاصلخیز این روستا باعث شده است که تعداد بسیار زیادی از زمین های کشاورزی در آن وجود داشته باشد. از جمله محصولاتی که در این زمین ها کشت می گردد برنج است. برای سفر به سمیرم می توانید با خرید بلیط اتوبوس سمیرم از مستر بلیط به صورت آنلاین اقدام کنید.

در دشت های اطراف روستا می توانید انواع مختلفی از گیاهان دارویی، که برای مسائل مختلف مناسب هستند، را بیابید. از میان آنها می توان را گون و آویشن، چایی کوهی و … نام برد. البته شناسایی و چیدن این گیاهان احتیاج به تبحر دارد، زیرا از هر کدام از گیاهان دارویی نوع غیر دارویی آن نیز وجود دارد که تشخیص آن برای افرادی که شناخت کافی ندارند سخت است.

مردم این روستا مانند دیگر روستاهای کشور کارهای دستی زیادی انجام می دهند و به بافت انواع مختلفی از زیر اندازها مشغولند که از میان آنها می توان به گلیم، قالی، جاجیم، طناب نخی، گیوه و نخ را نام برد. عسل را نیز می توان اصلی محصول خوراکی این ناحیه و این روستا دانست، پس بدون خرید عسل این روستا را ترک نکیند.

این روستا مکان مناسبی برای زندگی حجم زیادی از حیوانات وحشی است. بزو کل، میش و قوچ، پلنگ و یوزپلنگ، خرس سیاه، قهوای و سفید، گرگ، شغال، کفتار، گراز، روباه، گورکن، سمور، جوجه تیغی، کبک و کبک دری، کبوتر، قرقی و عقاب، پرنده زنبورخوار، سار، کلاغ نوک قرمز، دال بعضی از حیوانات و پرندگان هستند که این روستا زیستگاه آنها محسوب می گردد.

به جزء مواردی که در بالا به آنها اشاره شد نواحی در نزدیکی این روستا وجود دارد، که در زمان ملاقات از روستا می توانید به آنها هم سری بزید و لحظات خاطره انگیزی را برای خود همراهانتان رقم بزنید. تنگ بالا، حوض دل، تنگ رزک، مور، خاراشتر، اتابکی، نعنا دون، بالا زیری ،سهران رو، خرسان بزرگ و کوچک، آب اسپید، قلات بزی، ده بالا و آبشار فصلی گود نسه، چشمه کهریز دره باغ و حاشیه رودخانه ماربر بعضی از این جاذبه های طبیعی هستند.

حرکت به سمت سیور :

از طرف سمیرم به جنوب غربی شهرستان و در مسیر جاده یاسوج حرکت می کنیم،پس از گذشت 50 کیلومتری مسیر، به فرعی روستای سیور میرسیم، به طرف روستا در مسیر فرعی حرکت میکینم.

پس از عبور از روستای رودآباد و آبگرمک و بعلاوه رودخانه ماربر، به سربالایی تندی میرسیم . با عبور از آن به دوراهی اصلی روستاس سیور و علی آباد می رسیم. سمت راست به روستای سیور و سمت چپ به روستای علی آباد (منظره اصلی سیور) و روستای ماندگان ختم می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 18 آذر 1402 بروزرسانی: 18 آذر 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2220

به "سیور نرفته ها حتما بخوانند! ، فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیور نرفته ها حتما بخوانند! ، فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید