روستایی با تعزیه و تکیه ای جهانی که در البرز قرار گرفته است

به گزارش گفتمان برتر، ایرنا/ این خبر پیرامون روستایی با تعزیه و تکیه ای جهانی که در البرز قرار گرفته است، برای شما مخاطبان گرامی نگارش شد.

روستایی با تعزیه و تکیه ای جهانی که در البرز قرار گرفته است

قضیه چیست؟

علی اصغر مونسان با انتشار تصاویری از جاذبه های گردشگری و فرهنگی روستای برغان در حساب اینستاگرامی خود نوشت: بخش عمده ای از افراد این روستا کهنسالان و ساکنان قدیمی بافت روستا هستند، تعزیه و تکیه برغان بسیار تاریخی و شهرت جهانی دارد.

بیشتر بخوانیدطبیعت گردی آخر هفته ای | روستای برغان کرج، سفری با طعم آلو

وزیر میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی از آلوی برغان، عسل ، توت، گردو، سماق و لبنیات محلی به عنوان معروف ترین سوغات معروف برغان یاد کرد و اضافه کرد: پل برغان، چنارهای مسجد برغان و باقی مانده خرابه های آسیاب و بازار و کوچه های سنگفرش از نقاط دیدنی این روستا است.

روستای برغان در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ و در غرب استان البرز بوده و از شمال شهر کرج می توان به آن رسید.

برغان هیچ کم ندارد

قدمت برغان به دوران قاجاریه می رسد، قرار دریافت در کنار رودخانه های شاهرود و سنج و نزدیکی به دو کلانشهر تهران و کرج اگرچه مزیت است، اما مهمتر از همه حفظ سنت ها و روزآمد کردن آنها خود نشان از تدبیر، درایت و دلسوزی ساکنان این روستای جذاب و تاریخی است.

آثار تاریخی، طبیعت بکر، سیمای زیبای روستا تا خوراکی های خوشمزه سنتی حلقه اتصال گردشگری را در برغان تکمیل کرده اند نشان می دهد برغان برای جهانی شدن هیچ کم ندارد.

برغان علاوه بر زیبایی های طبیعی و گردشگری از نظر تاریخی نیز حرفی برای گفتن دارد. آب و هوای این روستا بخاطر قرار دریافت در رشته کوه های البرز در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد می باشد. عمر بسیاری از درختان حاشیه این جاده به بیش از 1000 سال می رسد، اما تنها اینها دیدنی ها نیستند، بلکه خروش رودخانه ها در دل روستای برغان از همه دیدنی تر است.

پل تاریخی برغان، چنار کهن مسجد جامع، درخت پیر سپیدارک و تپه باستانی قلعه کش کلا از جاذبه های تاریخی و طبیعی برغان است. مسجد جامع با قدمتی 800 ساله و حسینیه برغان که در ماه محرم برنامه های ارزشمند تعزیه خوانی در آن برگزار می شود، به عنوان از آثار ارزشمند تاریخی مذهبی کشور برشمرد. قدمت این حسینیه براساس نوشته کتیبه سنگی سردر آن به بیش از 5 قرن می رسد.

پل تاریخی برغان با یک چشمه طاق روی رودخانه شاهرود در ورودی حسینیه اعظم بنا شده که مربوط به دوره صفویه است و دردوره های قاجاریه و پهلوی بازسازی شده و در کنار همه این آثار تاریخی و مذهبی ارزشمند درخت چنار تاریخی در ضلع شمالی حیاط حسینیه اعظم قرار گرفته است که بسیار قطور است.

در گذشته بالای تپه کش کلا قلعه ای باستانی وجود داشت که امروزه چیزی از آن باقی نمانده جز قطعات فراوانی از سفالهای مربوط به دوران اسلامی به خصوص از دوران ایلخانی تا دوره قاجاریه؛ همه اینها گواهی بر تاریخی بودن این روستاست.

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1303

به "روستایی با تعزیه و تکیه ای جهانی که در البرز قرار گرفته است" امتیاز دهید

1 کاربر به "روستایی با تعزیه و تکیه ای جهانی که در البرز قرار گرفته است" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستایی با تعزیه و تکیه ای جهانی که در البرز قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید