دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه ها

به گزارش گفتمان برتر، دریاچه زیبای ولشت کلاردشت در جنوب غربی شهر چالوس و شمال شرقی کلاردشت، یک دریاچه کوهستانی زیباست که ویژگی های فوق العاده ای دارد. ویژگی های جغرافیایی، زیبایی های طبیعی و امکانات متعدد این دریاچه باعث شده است تا بسیاری از افراد طبیعت دوست که به گشت وگذار در منطقه ها بکر و زیبای ایران علاقه مندند، با خرید آنلاین بلیط هواپیما به دریاچه ولشت کلاردشت سر بزنند و از این جاذبه طبیعت خاص نهایت لذت را ببرند.

دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه ها

دریاچه ولشت کلاردشت را می شناسید؟

تقریباً تمام دریاچه های کشور ما دارای آب شور هستند؛ ولی تنها 10 دریاچه استثنایی در ایران آب شیرین دارند که دریاچه ولشت هم یکی از این دریاچه ها است. این دریاچه در ارتفاع 935 متری از سطح دریا قرار گرفته و زیستگاه بسیار مهم و مناسبی برای پرندگان و آبزیان است. در اطراف این دریاچه گونه های گیاهی و جانوری زیادی زندگی می نمایند و درون آن نیز محل زندگی آبزیان بسیاری است.

طبق تحقیقاتی که در سال 1393 به وسیله یک تیم غواصی هفت نفره انجام شد، معین شد که دریاچه ولشت، وسعتی به مقدار 15 هکتار دارد و حجم آب آن حدود دو میلیون مترمکعب است. حداکثر عمق این دریاچه 22 متر، میانگین عمق وسط آن 18 متر و میانگین عمق اطراف آن 9 متر است. آب این دریاچه به وسیله بارش برف و باران و چشمه های زیرزمینی تأمین می گردد. سطح آب دریاچه ولشت دائماً در حال بالا و پایین رفتن است و در ماه های گرم سال پایین تر و در ماه های سرد سال، بالاتر واقع شده است.

این دریاچه هفتادویکمین اثر طبیعی ملی در کشور است که به وسیله سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. دریاچه ولشت درون یک گودال بزرگ از زمین های با خاک های رانشی و فرسایشی قرار گرفته است. بعلاوه خاک بسیار نرم و خاکستری رنگی بستر این دریاچه را پوشانده و عمق دید آن بسیار محدود است. جالب است بدانید در گویش مازندرانی به رانش زمین وَلَشت می گویند و احتمالاً علت نام گذاری این دریاچه نیز همین است.

در اطراف این دریاچه زیبا و خوش آب وهوا، سرگرمیات متنوعی مانند ماهیگیری، شنا، قایق سواری، دوچرخه سواری و پیاده روی وجود دارد که می توانید در فصول مختلف سال، به خصوص در بهار و تابستان که دریاچه ولشت کلاردشت در آن طبیعت فوق العاده ای دارد، با اجاره ویلا و سوئیت در کلاردشت و اقامت در این منطقه از این سرگرمیات نهایت استفاده و لذت را ببرید.

دریاچه ولشت کجاست؟

دریاچه ولشت ازلحاظ جغرافیایی در جنوب غربی شهرستان چالوس و در شمال شرقی بخش کلاردشت و در دهستانی به نام بیرون بشم در روستای ولشت قرار گرفته است. این دریاچه در 25 کیلومتری جاده چالوس واقع شده و در نزدیکی مرزن آباد واقع شده است. کلاردشت یکی از منطقه ها ییلاقی است که در 12 کیلومتری غرب مرزن آباد واقع شده است و دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است. یکی از این جاذبه ها، دریاچه ولشت است که با توجه به ارتفاعش از دریا، دارای آب وهوایی کوهستانی، مرطوب و خنک است و برای یک سفر تابستانی مقصدی بسیار دل چسب و مطبوع است.

این دریاچه که در دامنه رشته کوه های البرز و در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان قرار گرفته است، دارای چشم اندازی سرسبز و بی نظیر است. این دریاچه به علت قرار گرفتن در گودالی بزرگ و محاصره به وسیله تپه های کم ارتفاع، از دید افراد پنهان است و همین مسئله باعث جذابیت و مرموز شدن آن شده است.

در جنوب غربی این دریاچه و بعلاوه در قسمت جنوب غربی کلاردشت، علم کوه واقع شده است. در اطراف دریاچه کلاردشت، روستاهای بسیاری همانند سما، لرگان، سرکا، چلاجور، ولشت و دیمو وجود دارند که عموماً خالی از سکنه اند؛ اما روستای سنار که نزدیک ترین روستا به دریاچه و در فاصله چهار کیلومتری دریاچه است، 200 خانوار ساکن هستند. کلاردشت نیز نزدیک ترین شهر بزرگ به این دریاچه به شمار می آید.

شرایط آب و هوای دریاچه ولشت چگونه است؟

همان طور که قبل تر نیز گفتیم، دریاچه ولشت در منطقه ای کوهستانی و در ارتفاع 935 متری از سطح دریا قرار گرفته است که همین مسئله باعث می گردد این منطقه در فصول گرم سال آب وهوایی خنک و دلپذیر داشته باشد و دما و رطوبت آن با باقی نقاط کلاردشت و شهرهای اطراف متفاوت باشد. در فصول پاییز و زمستان، بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است و آب وهوای آن بسیار سرد است. در فصل زمستان دمای این منطقه ممکن است به منفی 30 درجه نیز برسد و آب دریاچه کاملاً یخ بزند.

چطور بریم دریاچه ولشت کلاردشت؟

خوشبختانه دریاچه ولشت بسیار خوش مسیر است و از هرکدام از شهرهای چالوس، کلاردشت یا مرزن آباد به راحتی قابل دسترسی است. اگر از تهران قصد سفر به دریاچه ولشت را داشته باشید، مسیر جاده چالوس، برترین گزینه برای شما خواهد بود؛ این مسافت حدود 180 کیلومتر است و طی کردن آن تقریباً 4 ساعت زمان می برد. در این مسیر باید در محور چالوس به تهران حرکت کنید و 23 کیلومتر پس از پل کجور و 3 کیلومتر قبل از مرزن آباد، از جاده اصلی خارج شده و به سمت غرب حرکت کنید.

این مسیر شما را به روستای سنار خواهد رساند. از روستای سنار تا دریاچه ولشت نیز یک مسیر 5 کیلومتری در پیش خواهید داشت. این مسیر را هم می توانید با ماشین طی کنید و هم پیاده به سمت دریاچه بروید. مسیر خاکی ممکن است دچار مشکلاتی مانند ناهمواری بر اثر بارش باشد؛ بنابراین بهتر است حتماً پیش از به راه افتادن به سمت دریاچه، به این نکات توجه کنید.

مسیر دیگری که برای رسیدن به این دریاچه وجود دارد، به وسیله جاده هراز است. این مسیر از تهران حدود 300 کیلومتر است و طی کردن آن حدود 5 ساعت طول می کشد. در این مسیر باید به شهر آمل و بعد به محمودآباد بروید، سپس با گذر از شهر نور خود را به جاده چالوس برسانید. بعد از دوآب و قبل از مرزن آباد، تابلوی روستای ولشت را خواهید دید که شما را به ادامه مسیر هدایت می نماید.

سرگرمیات دریاچه ولشت کلاردشت

در اطراف دریاچه ولشت کلاردشت، سرگرمیات متنوعی وجود دارد که با سفر به این منطقه می توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبای دریاچه، از این سرگرمیات نیز بهره ببرید.

کوهنوردی و کمپینگ

همان طور که گفتیم، در کنار این دریاچه، علم کوه قرار گرفته که یکی از محبوب ترین کوه ها و جاهای دیدنی کلاردشت برای کوهنوردان ایرانی است؛ بنابراین کوهنوردی یکی از اولین و برترین سرگرمیاتی است که در اطراف این دریاچه می توانید تجربه کنید. بعلاوه اگر لوازم مناسب برای کمپینگ را به همراه داشته باشید، اطراف این دریاچه جایی بسیار مناسب برای یک کمپینگ لذت بخش است.

پیاده روی و گشت وگذار

آب وهوای فوق العاده و تنوع گیاهی بی نظیر این منطقه، آن را به محل بسیار مناسبی برای پیاده روی و گشت وگذار تبدیل می نماید. اگر به دریاچه ولشت می روید، پیاده روی در اطراف دریاچه را نباید فراموش کنید.

پیک نیک

اطراف دریاچه ولشت، یک مکان بسیار مناسب برای یک پیک نیک محبت آمیز یا خانوادگی است. آب وهوای مناسب و امکانات متنوع اطراف دریاچه، در کنار دسترسی آسان آن باعث شده تا بسیاری از افراد این منطقه را برای یک پیک نیک یک روزه به یادماندنی انتخاب نمایند.

عکاسی

از زیبایی چشم انداز دریاچه ولشت هرچه بگوییم، کم گفته ایم. در این منطقه هوا چه آفتابی باشد، چه ابری و بارانی، چشم انداز ای بسیار زیبا و منحصربه فرد و مناسب برای عکاسی وجود دارد. برای به یادماندنی تر کردن خاطره سفرتان به دریاچه ولشت، عکاسی را نباید فراموش کنید!

سرگرمیات آبی

سرگرمیات آبی از مهم ترین جذابیت های دریاچه ولشت هستند که هنگام سفر به این مکان، می توانید از آن ها بهره ببرید. این سرگرمیات شامل قایق سواری با انواع قایق های پدالی، برقی و موتوری و لذت بردن از آرامش دریاچه و بعلاوه امتحان کردن سرگرمیاتی همانند بیگ بال، شاتل و بنانا، استوانه و جت اسکی مخصوص بچه ها است.

دوچرخه سواری

مسیر دریاچه بسیار پرپیچ وخم است؛ اما بسیاری از دوچرخه سواران، علاقه مندند این مسیر را رکاب بزنند و زیبایی های مسیر را از نزدیک لمس نمایند.

ماهیگیری

دریاچه ولشت باوجود ماهی های سفید، اردک ماهی و کولی که در آن زندگی می نمایند، یکی از برترین مکان ها برای ماهیگیری است. برای لذت بردن از این سرگرمی آرامش بخش باید وسایل موردنیاز را به همراه داشته باشید و از مسئولان دریاچه نیز، مجوزهای مخصوص را دریافت کنید.

آیا می گردد در دریاچه ولشت شنا و ماهیگیری کرد؟

در خصوص شنا در دریاچه ولشت باید بگوییم که بااینکه آب تنی در این دریاچه به نظر بسیار لذت بخش می آید؛ اما با توجه به عمق بسیار زیاد این دریاچه، به شما توصیه می کنیم که در آن شنا نکنید. از سوی دیگر آب این دریاچه شیرین است؛ از آنجایی که چگالی آب شیرین از آب شور کمتر است، به همین علت بدن انسان در آب شیرین این دریاچه شناور نمی گردد و احتمال غرق شدن افزایش می یابد.

به طورکلی تنها اگر شناگر حرفه ای هستید به شنا در این دریاچه فکر کنید و در آن صورت هم فقط در اطراف دریاچه ولشت و نزدیک به ساحل به شنا بپردازید و از راهنمایان بومی نیز یاری بگیرید. بعلاوه دقت کنید هرگز زمانی که تنها هستید در این دریاچه شنا نکنید تا اگر دچار سانحه ای شدید، همراهانتان از خشکی بتوانند به شما یاری نمایند.

در خصوص ماهیگیری همان طور که در بخش قبلی نیز گفتیم، از سرگرمیات مهم در دسترس در این دریاچه به شمار می آید. توجه کنید که امکانات ماهیگیری در اطراف دریاچه وجود ندارد و خودتان باید تجهیزات موردنظرتان را همراه خود ببرید. ضمناً دریافت مجوز لازم از مسئولان مربوطه برای ماهیگیری از دریاچه را نباید فراموش کنید.

دریاچه ولشت چالوس چه امکانات رفاهی دارد؟

از سال 1384 که دریاچه ولشت به عنوان یک منطقه توریستی معرفی شده است، دائماً امکانات رفاهی و سرگرمیی متنوعی به اطراف آن اضافه شده تا به مکان مناسب تری برای سرگرمی بازدیدنمایندگان تبدیل گردد. از امکاناتی که در حال حاضر در اطراف این دریاچه وجود دارد می توان به کافه، رستوران، سوئیت های اقامتی، محل برپایی کمپ، سرویس بهداشتی، عبادتگاه، زمین والیبال، بوفه و سوپرمارکت، اسکله رستوران و سرگرمیات آبی همانند قایق سواری، بیگ بال، بنانا، شاتل و جت اسکی بچه ها اشاره نمود.

اقامتگاه دریاچه ولشت

اولین گزینه برای اقامت در اطراف دریاچه، کمپینگ است. برای کمپینگ باید مقداری هزینه پرداخت کنید و حتماً امکانات موردنیاز مانند چادر ضدآب و لباس گرم همراه داشته باشید. اگر روحیه ماجراجویی دارید و می خواهید به طبیعت نزدیک باشید، این روش، یک گزینه عالی برای شما است.

گزینه دیگری که برای اقامت در اطراف دریاچه دارید، اقامت در سوئیت ها، هتل ها و خانه های افراد محلی در شهرهای نزدیک به دریاچه است که هرکدام دارای امکانات متنوع و مختلفی هستند. از هتل های موجود در اطراف دریاچه که در فاصله حدود یک ساعتی از آن قرار گرفته اند می توان به مجتمع جهانگردی چالوس، هتل کوروش چالوس، هتل ملک چالوس، هتل پارسیان آزادی خزر چالوس، هتل نارین چالوس، هتل ونوس پلاس و هتل آپارتمان کلار چالوس اشاره نمود.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه دیدنی ولشت

موقعیت جغرافیایی دریاچه ولشت به گونه ای است که آن را به زیستگاه بسیار مناسبی برای پرندگان، گیاهان و آبزیان مختلف تبدیل نموده است. در اطراف این دریاچه چندین درخت و گیاهانی چون گیاه نی بن و بعلاوه بوته ها و نیزارهایی که با ریشه های 6 تا 8 متری به زمین نفوذ نموده اند، وجود دارد. این دریاچه محل مناسبی برای زندگی پرندگان مهاجر و آبزیانی مثل شاه کولی، قورباغه، اردک ماهی، مارماهی، مار آبی، ماهی سفید، جلبک و ماهی کولی است.

متأسفانه در سال های اخیر به طبیعت زیبای این منطقه بر اثر عواملی همانند قطع نیزارهای اطراف دریاچه، افزایش ورود گردشگران، نبود امکانات رفاهی و حفاظتی، آتش سوزی های بزرگ و ورود آلاینده های محیطی به آب، آسیب های بسیاری وارد شده و زندگی بسیاری از جانوران این منطقه، به خطر افتاده است.

برترین زمان برای سفر و اقامت در دریاچه ولشت

فصول گرم سال، برترین زمان برای رزرو تور مسافرتی و سفر به دریاچه ولشت هستند. در بهار و تابستان این منطقه کوهستانی دارای آب وهوایی مطبوع و خنک، طبیعتی سرسبز و دریاچه ای پرآب است که برای یک سفر تابستانه بسیار ایده آل است؛ اما توجه کنید که این منطقه در عید نوروز بسیار شلوغ و پرمسافر است و بهتر است تعطیلات عید را برای سفر به این منطقه انتخاب نکنید.

باوجوداینکه آب وهوای این دریاچه در فصول پاییز و زمستان بسیار سرد است و بارندگی در آن بسیار زیاد است، بسیاری از گردشگران کنجکاو و ماجراجو برای لذت بردن از چشم انداز برفی این دریاچه، در فصل زمستان به آن سفر می نمایند؛ بااین وجود ما به شما توصیه می کنیم که در فصول گرم سال برای لذت بردن از سرگرمیات آبی و زیبایی های این دریاچه به این منطقه سفر کنید.

حتماً پیش از سفر به این منطقه، شرایط آب وهوا و بارندگی را آنالیز کنید تا با مشکلاتی مانند غیرقابل عبور شدن مسیر خاکی منتهی به دریاچه روبرو نشوید.

نکات مهم برای بازدید از دریاچه ولشت کلاردشت

اگر قصد دارید بدون وسیله نقلیه و با پای پیاده به دریاچه ولشت بروید، توجه کنید که باید 6 کیلومتر مسیر کوهستانی را طی کنید؛ بنابراین حتماً کفش و تجهیزات مناسب پیاده روی همراه خود داشته و برای حوادث غیرمرقبه در مسیر آمادگی داشته باشید.

از ریختن زباله در دریاچه و اطراف آن شدیداً پرهیز کنید و حتماً یک کیسه برای جمع آوری زباله هایتان همراه خود ببرید.

به علت خاکی بودن راه منتهی به دریاچه، در روزهای بارانی این مسیر کاملاً گل آلود و غیرقابل عبور می گردد، پس از سفر به این منطقه در روزهای برفی و بارانی بپرهیزید.

همراه داشتن لباس گرم کافی در سفر به این منطقه سرد کوهستانی را نباید فراموش کنید.

کلام آخر

دریاچه ای که دارای چشم انداز ای زیبا و فوق العاده و آب وهوایی خنک و مطبوع باشد و امکانات رفاهی و سرگرمیی متنوعی نیز در اطراف آن وجود داشته، یک گزینه ایده آل برای یک گردش یک روزه است. دریاچه ولشت کلاردشت تمام این ویژگی ها را دارد و سفر به آن، به خصوص در روزهای گرم سال، خاطره ای به یادماندنی برای شما به جای خواهد گذاشت.

منبع: گردشبان
انتشار: 28 آذر 1402 بروزرسانی: 28 آذر 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2221

به "دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه ولشت کلاردشت؛ بهشتی در دل کوه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید