5 خوراکی که باید در تیرماه بخورید!

به گزارش گفتمان برتر، خبرنگاران:در تابستان میل آدم ها بیشتر به خوراکی های خنک است از آن طرف وفور سبزیجات و میوه دست ایرانی ها برای طبخ خوراکی های خوشمزه باز گذاشته است. با ما باشد با 5 خوراک خوشمزه ای که در تیرماه باید میل کنید!

5 خوراکی که باید در تیرماه بخورید!

در تابستان میل آدم ها بیشتر به خوراکی های خنک است از آن طرف وفور سبزیجات و میوه دست ایرانی ها برای طبخ خوراکی های خوشمزه باز گذاشته است. با ما باشد با 5 خوراک خوشمزه ای که در تیرماه باید میل کنید!

آلبالو پلو شیرازی

آلبالو پلو شیرازی از جمله غذاهای محبوب تابستانی شیرازی ها در فصل تابستان است. اگر گذرتان به شیراز افتاد و تابستان بود از میزبان تان بخواهید تا برای تان آلبالو پلو شیرازی بپزد.

برای پخت این غذا سپس آلبالوها را در یک قابلمه ریخته و شکر را لابه لای آن ها بریزید. قابلمه آلبالو و شکر را روی شعله ملایم گاز بگذارید و بعد از به جوش آمدن اجازه دهید آلبالوها به مدت 30 دقیقه با شکر بجوشند. بعد از این مدت آلبالوها را آبکش کنید و آب آلبالو را در یک شیشه تمیز بریزید.از این آب می توانید به عنوان شربت آلبالو بهره ببرید.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بریزید. در این فاصله گوشت چرخنموده را با یک عدد پیاز میانه رنده شده و نمک و فلفل سیاه خوب ورز دهید و به صورت گوشت قلقلی های کوچک به مقدار یک گردو درآورید. گلوله های گوشتی را در روغن داغ سرخ کنید.

در این فاصله برنج را آبکش کنید. در قابلمه ای که می خواهید پلو را دم کنید مقداری روغن دم کنید و کف آن را با نان یا حلقه های سیب زمینی بپوشانید. می توانید روی نان یا سیب زمینی مقداری کنجد بپاشید. حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو و گوشت قلقلی در قابلمه بریزید، لایه آخر باید برنج باشد. می توانید در صورت تمایل گوشت را لای برنج دم نکنید و بعد از سرانجام پخت آلبالو پلو، گوشت های قلقلی را روی برنج سرو کنید.وقتی که تمام مواد را در قابلمه لایه لایه ریختید پلو را به مدت نیم ساعت دم بگذارید. بعد از دم کشیدن پلو کمی از برنج روی آن را بردارید، با زعفران ترکیب کنید و روی آلبالو پلو برنج زعفرانی بریزید. آلبالوپلو را با خلال پسته و بادام تزیین کنید.

آب دوغ خیار

یکی از لذیذترین و راحت ترین غذاهای تابستانی ایرانی آب دوغ خیار است. لذت خوردن این غذای خوشمزه و خنک، در ظهرهای گرم تابستان غیرقابل توصیف است. در ادامه با طرز تهیه این غذای تابستانی بی نظیر با ما همراه باشید.

برای تهیه یک آب دوغ خیار خوشمزه و مجلسی ابتدا ماست را درون ظرفی گود مانند کاسه بزرگ بریزید، سپس دوغ را اضافه کنید و هم بزنید تا مایه رقیقی ایجاد گردد . اگر مایه سفت بود آب اضافه کنید تا رقیق گردد. سپس خیار را با رنده درشت رنده کنید و داخل مایه آب دوغ خیار بریزید. سبزی خوردن خرد شده را اضافه نموده و هم بزنید . در آخر هم کشمش و گردو را اضافه کنید و با نان داخل آب دوغ خیار مخلوط نمایید.

سپس در صورت تمایل چند قطعه یخ داخل آب دوغ خیار قرار دهید و در زمان سرو کردن گل محمدی را روی مواد ریخته و نوش جان کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در سبزی خوردنی که تهیه می کنید حتماً نعناع باشد زیرا نعناع طعم و عطر فوق العاده خوبی به آب دوغ خیارتان می دهد.

اوترشی چهار محال

قوم عشایر در فصل گرم سال بیشتر اوترشی پخته و میل می نمایند. این غذای خوشمزه برای پخت به زمان کمی احتیاج دارد و از دانه های انار، مغز بادام، مغز گردو، پر زردآلو، آرد سبوس دار، پیاز و فلفل، زردچوبه و خرما درست می گردد. دارای طعم و مزه ملس متمایل به ترش است و عطر و بوی اشتها بر انگیری دارد.

شیش انداز آلوی کن

در میان 10خوراک ثبت ملی شده مرکز، نام شیش انداز آلوی روستای کن هم دیده می گردد. از آنجا که تابستان، فصل میوه های رنگارنگ در این روستاست، غذاهایی که در دستور تهیه آنها از میوه استفاده می شد، در این فصل رونق خاصی داشت و هنوز هم بومی های اصیل محدوده به آن پایبند هستند. آلوهای ترش و آبدار کن، محصول محبوب این روستا است و محلی ها با آنها، علاوه بر انواع لواشک ، غذاهای متنوع هم می پزند. شیش انداز آلو یکی از این غذاهای محلی تابستانی اهالی محدوده کن و سولقان است.این غذا را می توان بر حسب سلیقه با نان یا برنج خورد و معمولا بدون گوشت پخته می گردد. انواع مختلفی دارد و در شهرهای کشورمان با دستورهای متفاوتی پخته می گردد. از آلوی کن به عنوان طعم دهنده اصلی خورش شیش انداز استفاده می گردد و برای این کار، آلوها را چند ساعت در آب می گذارند تا طعم ترشی آنها بتواند جایگزین سرکه و ترشی غذا گردد.

دلمه برگ مو تبریزی

دلمه برگ مو، یکی از لذیذترین غذاهای فصل گرما است که اگرچه به ظاهر ساده و مختصر به نظر می رسد، ولی مرحله آماده سازی سخت و وقت گیری دارد. دلمه برگ مو از آن غذاهای مجذوب کننده و خوشمزه ای است که هواداران زیادی در ایران و البته در خاورمیانه دارد. این غذا بیشتر در فصول گرم سال خورده می گردد. برای همین اگر می خواهید در پاییز و زمستان این غذا را درست کنید، باید در تابستان برگ تهیه نموده و در آب و نمک بخوابانید تا سالم بماند.

انواع دلمه بسیار متنوع است. دلمه برگ مو، دلمه سبزیجات تابستانی مانند دلمه گوجه، دلمه فلفل دلمه ای، دلمه فلفل سبز، دلمه بادمجان، دلمه کدو سبز، و دلمه کلم برگ از این قبیل هستند.

بعلاوه دلمه بسته به ذائقه افراد با طعم های متفاوتی سرو می گردد. بعضی با چاشنی رب انار که مناسب برای دلمه برگ مو می باشد و بعضی با چاشنی رب گوجه فرنگی که مناسب برای دلمه سبزیجات است. برای طبخ دلمه برگ مو نیز بعضی با ذائقه شیرین مخلوط سرکه و شیره را ترجیح می دهند و بعضی ترکیب آب لیمو، شکر، زعفران و استفاده از گوجه سبز را، که در این صورت ملس خواهد شد می پسندند. و برای دلمه سبزیجات تهیه سس گوجه فرنگی مناسب خواهد بود.

نکته قابل توجه در پخت دلمه این است که با توجه به فصل تابستان و وفور سبزیجات معطر در بازار، بهتر است برای تهیه این غذای خوشمزه و سنتی از سبزیجات تازه استفاده نمایید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 22 تیر 1402 بروزرسانی: 22 تیر 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2187

به "5 خوراکی که باید در تیرماه بخورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 خوراکی که باید در تیرماه بخورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید