آشنایی با منطقه ها دیدنی منطقه الموت قزوین

به گزارش گفتمان برتر، الموت یکی از زیباترین شهرهای استان قزوین است. اغلب افراد الموت را با قلعه بزرگ و تاریخی آن می شناسند. منطقه الموت یکی از شهرهای کهن و افسانه ای و جاهای دیدنی قزوین است که همواره مورد توجه جهانگردان و گردشگران قرار می گیرد. الموت علاوه بر آثار و بناهای تاریخی، جاذبه های گردشگری دیگری همانند طبیعت بکر و زیبا دارد. به همین علت افراد از تور الموت استفاده می نمایند و یا با خرید بلیط هواپیما راهی الموت می شوند.

آشنایی با منطقه ها دیدنی منطقه الموت قزوین

الموت قلعه های زیادی همانند قلادوش، نویزر شاه و دیگر موارد را در خود جای داده است. بناهای تاریخی در کنار جاذبه های طبیعی مانند رود الموت، اندج رود و دیگر موارد لذت سفر به این منطقه زیبا را چند برابر می نمایند. گفته می گردد که در الموت می توانید پیوند تاریخ و طبیعت را مشاهده کنید. اگر قصد سفر به منطقه الموت قزوین را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی منطقه الموت قزوین می پردازیم.

معرفی الموت

منطقه الموت از دو بخش الموت شرقی و غربی تشکیل شده است. در شمال شرقی استان قزوین و در رشته کوه البرز منطقه ای به نام الموت واقع شده است. در شمال این منطقه، استان مازندران و گیلان، در شرق آن طالقان و در غرب الموت رودبار زیتون واقع شده است. الموت در حاشیه دره بزرگ شاهرود و در دامنه کوه های مرتفع البرز مرکزی قرار گرفته است. گویش اغلب مردمان این منطقه، تاتی یا دیلمی است.

در تمامی فصل ها می توانید به الموت سفر کنید. بهارهای این منطقه آب و هوایی معتدل دارد و دشت ها مملو از گل های شاداب و رنگین کمانی هستند. در پاییز نیز برگ درختان هزار رنگ می گردد و منطقه چهره زیبایی به خود می گیرد. برترین زمان سفر به الموت اوایل تابستان تا انتها شهریورماه است. در واقع زمان برداشت گیلاس و دیگر میوه های این منطقه نیز در این ماه ها است.

الموت پوشیده از گونه های مختلف درخت است. فندق، گیلاس، آلو و سنجد از برترین محصولات این منطقه هستند. در طبیعت بکر و ارتفاعات الموت جانوران وحشی همانند گرگ، روباه، خرس قهوه ای، بز کوهی ، کبک و دیگر موارد نیز زندگی می نمایند.

قلعه الموت

مشهورترین جاذبه گردشگری این منطقه، قلعه الموت است. این قلعه یک بنای بلند بالا است که به وسیله طبیعتی بکر و دیدنی دربر گرفته شده است. این قلعه در سال 226 هجری قمری، مرکز فرمانروایی ناماعیلیان بوده است و دژی محکم برای آن ها به حساب می آمده است. قلعه الموت سیستم آبرسانی پیشرفته ای دارد. بعلاوه انبارهای ذخیره آذوقه آن به شکل حرفه ای طراحی شده اند. اگر به دیدن این قلعه افسانه ای بروید، با کانال ها و پرتگاه های ترسناکی روبرو می شوید که برای جلوگیری از هجوم بیگانگان طراحی شده است. معماری این قلعه حیرت انگیز و زیبا است.

این قلعه در روستایی به نام گازرخان واقع شده است. از بالای این بنای تاریخی می توانید چشم انداز ای زیبا از روستا را دیدن کنید. این روستا در 95 کیلومتری شمال قزوین واقع شده است و اهالی آن اغلب به باغداری می پردازند. اگر در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید، می توانید شکوفه های گیلاس را از نزدیک دیدن کنید.

غارهای الموت

بازدید از یک غار که زمانی خانه انسان هایی بوده است، بسیار هیجان انگیز است. غار حاجت یکی از این غارها است. این غار که در پنج کیلومتری روستای آکوجان واقع شده است. بر روی دیوارهایش نقاشی های مربوط به انسان های دوران گذشته به چشم می خورد.

یکی دیگر از غارهای منطقه الموت غار ولی است که در پنج کیلومتری جنوب غرب روستای گشنه رود واقع شده است. باستان شناسان قدمت این غار را به بیشتر از 250 میلیون سال پیش نسبت می دهند. در این غار یک تالار اصلی و چندین تالار فرعی ساخته شده است.

غارهای قدیمی منطقه الموت کم نیستند. به عنوان مثال غار سفید آب نیز 290 میلیون سال قدمت دارد و در نزدیکی همین روستا واقع شده است و دیدنی آن خالی از لطف نیست.

روستای گازرخان

اگر بلیط هواپیما چارتر را خریداری نموده اید و قصد دارید از منطقه زیبای الموت نیز دیدن کنید، بازدید از روستای گازرخان را در برنامه های خود قرار دهید. این روستا در 95 کیلومتری قزوین و در شمال کشور واقع شده است. قلعه مشهور الموت نیز در این روستا واقع شده است. گازرخانه به معنای رخت شور خانه است و مغولان این نام را پس از تصرف بر روی روستا گذاشتند. دلیل آن هم وجود رخت شورهای فراوان در اطراف چشمه ها بود. بافت خانه های روستای گازرخان به روستا ماسوله شباهت دارد. از بالای قلعه می توانید کل روستا را دیدن کنید. در پایین قلعه و امتداد آن نیز باغ ها و روستاهای توان و خشکچال خودنمایی می نمایند.

دریاچه اوان

اگر به کمپ و پیک نیک علاقه مند هستید، به الموت و سپس به دریاچه اوان سفر کنید. طبیعت رؤیایی دریاچه اوان چشم هر گردشگری را به خود جذب می نماید. درختان انبوه چنار، گردو، فندق و تبریزی دورتادور این دریاچه را احاطه نموده اند. این دریاچه از هیچ رودی سرچشمه نمی گیرد و چشمه های منطقه این دریاچه را پرآب نموده اند. آب این دریاچه سبب سیراب شدن زمین های کشاورزی روستاهای اطراف شده است. طبیعت بکر و زیبای آن نیز باعث شده دریاچه اوان به محلی برای سرگرمی و گردش مسافران تبدیل گردد.

اوان در فاصله 10 کیلومتری قزوین واقع شده است و مساحتی معادل 7 هکتار و عمقی برابر با 6.8 متر دارد.

روستای کامان

روستای کامان که در جاده قزوین به الموت قرار گرفته، یک جاذبه گردشگری دیگر است که در تمامی طول سال پذیرای گردشگران است. این روستای کوهستانی و ییلاقی، مملو از باغ های گیلاس است. خانه های آن به شکل سنتی ساخته شده اند و بالکن آن ها چوبی است که به گلدان های شمعدانی مزین شده است. شغل اصلی مردمان این روستا کشاورزی، کرباس بافی و جوال بافی است. روستای کامان به پیست اسکی مجهز شده است و برای عاشقان برف و کوهستان منطقه مناسبی است. برای سفر به روستای کامان باید وارد مسیر قزوین به بهرام آباد شوید. سپس از پارک راجین و روستای زرشک عبور کنید و خود را به دو راهی کامان برسانید.

فضای روستای کامان از بیدهای بلند و درختان میوه پوشانده شده است. اگر در کوچه و پس کوچه های کامان قدم بزنید، مه و نسیم زیبا روح شما را نوازش می نماید. در فاصله 5 کیلومتری روستا نزدیک به دره الموت، چشمه ای زلال و پر آب وجود دارد که گردشگران را به خود جذب می نماید.

چشمه های الموت

در منطقه کوهستانی الموت، چشمه های زیادی وجود دارد. یکی از این چشمه ها که با نام سرچشمه نینه رود شناخته می گردد، از دل سنگ های شمال روستای ویار جوشیده است و در الموت جاری شده است. سرچشمه خاررود نیز از چشمه های جوشان و زلال روستای رشکین است. خاررود بسیار پرآب است و طبیعت اطراف آن چشم نواز و بکر است.

روستای مرگ

یکی از زیباترین منطقه های الموت، روستای مرگ است که مه سنگینی همیشه در آن جریان دارد. پوشش گیاهی این روستا نیز خاص و زیبا است. چشم انداز این روستا به گونه ای است که گویی به یک تابلو زیبای نقاشی نگاه می کنید. آب و هوای پاک و معتدل این روستا خستگی زندگی شهری را از تن شما بیرون می نماید. این روستا در ارتفاعات الموت واقع شده است. در نتیجه در بخش های مرتفع آن می توانید چشم انداز زیبا از رودخانه پرآب شاهرود را دیدن کنید. در این ارتفاعات می توانید حیواناتی همانند پلنگ، شاهین، عقاب و خرس را از نزدیک مشاهده کنید. روستای مرگ باغ های متعددی دارد و چندین قلعه را در خود جای داده است. در پنج کیلومتری این روستا یک چشمه جوشان و زلال وجود دارد.

روستای زناسوج

اگر می خواهید در اوج گرمای تابستان به یک منطقه بهاری سفر کنید، بلیط هواپیما مقرون به صرفه را به قزوین بخرید و سپس به روستای زناسوج این استان سفر کنید.. این روستا آب و هوای خوبی دارد و برترین مکان برای اقامت چند روزه است. در این روستا درختان کهنسال گردو وجود دارد که عمر بعضی از آن ها به بیش از 200 سال می رسد. این درختان کاملاً سالم هستند و در لیست آثار ملی ثبت شده اند. علاوه بر این درخت، چند درخت کهنسال دیگر نیز در الموت وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به چنار کهنسال روستای نارنده، چنار کهنسال روستای پروان و مجموعه چنارهای روستای هفت چنار در الموت غربی اشاره نمود.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2202

به "آشنایی با منطقه ها دیدنی منطقه الموت قزوین" امتیاز دهید

2 کاربر به "آشنایی با منطقه ها دیدنی منطقه الموت قزوین" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با منطقه ها دیدنی منطقه الموت قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید