دهنوی: مصوبه خودرویی مجلس از تولیدکننده داخلی حمایت می نماید
به گزارش گفتمان برتر، اکنون با طرح نمایندگان مجلس، بحث واردات خودرو به صورت جدی مطرح شده است. در بندهایی از این طرح عدم انتقال ارز، واردات در مقابل صادرات و موارد دیگری ذکر شده است که درصورت اجرایی شدن، در عمل واردات خودرو به وسیله بخش خصوصی انجام خواهد شد. باتوجه به عدم تخصیص ارز از سوی دولت، خود مشوقی برای صادرات کالاها و خدمات جهت ورود خودرو خواهد بود.
سید محسن دهنوی درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی برای اجازه واردات خودرو در ازای صادارت قطعه اظهار کرد: در حال حاضر، قیمت خودرو رو به افزایش است و به نظر می رسد بخشی از افزایش قیمت به شرایط روانی بازار مربوط است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه اضافه کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو عدم ثبات در سیاست های اعلامی است. در این موضوع وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی است و باید سیاست معین و ثابتی وجود داشته باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره واردات خودرو گفت: درباره موضوع واردات خودرو دو اشکال وجود داشت: نخست اینکه ارز لازم برای این موضوع وجود ندارد و دوم اینکه این اقدام سبب تضعیف بازار داخلی در ساخت خودرو می گردد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مصوبه مجلس برای حمایت از فراوری داخلی است، گفت: بر اساس این مصوبه، اگر فراورینمایندگان داخلی قطعه یا خودرویی فراوری نمایند که بتوان آن را صادر کرد و مشتری خارجی برای آن وجود داشته باشد، در ازای ارز ناشی از صادارت، فراورینماینده اجازه واردات خودرو خواهد داشت. وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دستورالعمل آن را تدوین و اجرایی کند و از این مدل نیز حمایت به عمل آورد.
دهنوی با اشاره به چالش های پیش روی صنعت قطعه سازی در کشور و عدم انگیزه برای ساخت قطعه در فراورینمایندگان داخلی گفت: در کشور ما نیروی کار، انرژی، قیمت فولاد و مواد اولیه برای ساخت قطعات نسبت به قیمت جهانی مقرون به صرفه است. در چنین شرایطی، اگر فراورینمایندگان به ساخت و فراوری قطعه خودرو ورود پیدا نمایند و اجازه صادرات داشته باشند، قطعاً سبب رشد قطعه سازی در کشور خواهند شد.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی وجود انحصار را یکی دیگر از چالش های پیش روی صنعت قطعه سازی مطرح نمود و گفت: برای قطعه ساز داخلی محدویت ایجاد کردیم و شرکت ها ملزم شده اند قطعه را فقط برای شرکت های ایران خودرو یا سایپا فراوری نمایند. این موضوع سبب می گردد قطعه سازی برای صادارت رشد نکند و بخش خصوصی هم از بازار ساخت فراوری خارج گردد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با مصوبه مجلس هر شرکتی حتی بخش خصوصی اگر توانست قطعه ای بسازد که قابلیت صادرات داشته باشد، به آن شرکت اجازه واردات خودرو داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه ظرفیت های صنعت قطعه سازی هنوز به خوبی فعال نشده است، گفت: بسیاری از شرکت های کوچک صنعتی و بخش خصوصی توانایی فراوری قطعات خودرو را دارند. اما علت اینکه وارد ساخت قطعه برای صادارت نمی شوند، وجود مشتری انحصاری داخلی و ایجاد محدودیت برای آنها است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ورود به عرصه فراوری قطعات خودرو مطرح نمود: شرکت های دانش بنیان حتی با سرمایه اندک می توانند در فراوری قطعات خودرو ورود پیدا نمایند.
وی تأکید کرد: شرکت های دانش بنیان کوچک نمی توانند شرکت خودروسازی بزرگ راه اندازی نمایند، ولی می توانند باتوجه به نوع خلاقیت و ابتکاری که در این شرکت ها وجود دارد، نسبت به ساخت و فراوری قطعات ریز نوآورانه با تکنولوژی بالا اقدام نمایند.
بر اساس مصوبه اصلاحی، وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است سیاست های تشویقی برای اولویت دهی و حمایت از واردنمایندگان خودرو را که به انتقال فناوری و سرمایه گذاری در فراوری خودرو اقدام می نمایند، تدوین و اعمال نماید. دستورالعمل مربوط به خدمات پس ازفروش خودروهای وارداتی با لحاظ پرهیز از انحصار در نمایندگی فروش به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت معین می گردد.
آگهی های خرید و فروش خودرو
***
شما می توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.
منبع: بلاگ دیوار