تحصیل 80 درصد دانشجویان کشور در 20 رشته دانشگاهی

به گزارش گفتمان برتر، سرپرست جدید دانشگاه فنی حرفه ای بر ضرورت توجه به آموزش های مهارتی تاکید نمود و گفت: متاسفانه 80 درصد دانشجویان کشور در 20 رشته دانشگاهی تحصیل می نمایند. باید با توجه به آموزش های مهارتی، ساماندهی اساسی در رشته های دانشگاهی و حرکت به سمت رشته های مهارت محور صورت بگیرد.

تحصیل 80 درصد دانشجویان کشور در 20 رشته دانشگاهی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط سنی ویزای تحصیلی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، دکتر ابراهیم صالحی عمرانی در مراسم تکریم دکتر ناصر شمس سرپرست پیشین دانشگاه فنی حرفه ای که امروز در سالن اجتماعات مرکزی این دانشگاه برگزار گردید، آموزش های مهارتی را لازمه توسعه کشور مطرح نمود و گفت: این آموزش ها ضرورت توسعه همه جانبه کشور در عرصه های مختلف مالی و اجتماعی است. در واقع کشورها زمانی سراغ آموزش های مهارتی حرکت نموده اند که تصمیم گرفتند به سمت توسعه گام بردارند.

وی در ادامه توضیح داد: ما در دوران پس از جنگ جهانی دوم دورانی تحت عنوان بازسازی را داشتیم که در این دوره سرمایه گذاری های آموزشی و توسعه سرمایه انسانی مورد توجه نهاده شد، اما نکته ای یا انتقادی که می گردد به آن وارد کرد این است که سرمایه گذاری ها در این عرصه بیش از حد انتظار انجام شد. در واقع در نتیجه این سرمایه گذاری ها، آموزش عالی گسترش یافت و از طرفی این گسترش بیش از اندازه بر اساس انتظار یا پیش بینی های لازم حرکت ننموده است.

سرپرست دانشگاه فنی حرفه ای خاطر نشان کرد: به تعبیر بانک جهانی وقتی در عرصه آموزش عالی بیش از اندازه سرمایه گذاری صورت بگیرد، ناخودآگاه سرمایه انسانی بی فایده خواهد شد که نمونه شاخص این تعبیر گزارش مجمع جهانی اقتصاد است که این مجمع هر ساله سرمایه انسانی را در کشورها اندازه گیری می نماید و نتایج آن را اعلام می نماید. براساس آخرین گزارش این مجمع در سال 2016، کشور اندونزی از لحاظ استفاده از سرمایه انسانی در بین 130 کشور رتبه اول و ایران از بین این کشورها رتبه 85 را از آن خود نموده است.

به گفته وی براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایران از بین 130 کشور جهان از نظر نتایج سرمایه گذاری در آموزش عالی رتبه 130 را به دست آورده است که متاسفانه این رتبه بسیار نگران کننده و تاسف بار است، یعنی سرمایه گذاری های صورت گرفته در عرصه نیروی انسانی در کشور ما بی فایده است.

وی همچنین به راه چارههای بهره وری و استفاده از نیروی انسانی در کشور اشاره نمود و گفت: راه چاره اول این است که نهادهای مالی، ساختارهای لازم برای فراوری خالص و فراوری ملی را داشته باشند. در واقع ساختارهای نهادهای مالی باید اصلاح گردد و راه چاره دوم نیز این است که در عصه آموزش عالی اصلاحات اساسی انجام گیرد یعنی آموزش عالی به سمت آموزش های کاربردی و مهارت محور حرکت کند.

دکتر صالحی با تاکید بر اینکه ایران در عرصه آموزش عالی و حتی آموزش های مهارتی دچار کمیت گرایی شده است، اضافه نمود: از لحاظ آماری حدود 200 هزار دانشجو در دانشگاه فنی حرفه ای، 300 هزار دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی و همینطور دانشجویان مهارتی دیگر در دانشگاه ها دارد. در واقع سالیانه یک میلیون فارغ التحصیل در آموزش های مهارتی به جامعه وارد می گردد، اما هیچ تاثیری در اشتغال و بازار کار ندارند. بنابراین این شرایط بیانگر این است که آینده پژوهی و برنامه ریزی در مورد نیازهای جامعه صورت نگرفته است.

سرپرست دانشگاه فنی حرفه ای ادامه داد: 80 درصد دانشجویان تنها در 20 رشته آموزش عالی مشغول تحصیل هستند که 10 درصد آنها در رشته مدیریت و حسابداری می باشد. بنابراین این آمار نشان می دهد ما در حوزه آموزش عالی دچار بن بست شده ایم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید ارتباط خوبی بین دانشگاه های مهارت محور با سایر دانشگاه ها شکل گیرد، گفت: بسیاری از دانشگاه ها، دانش لازم را در اختیار دارند، اما نیروی متخصص برای ایجاد کسب و کار ندارند. باید ارتباط خوبی بین واحدهای دانشگاه فنی حرفه ای با دانشگاه های دیگر شکل بگیرد.

سرپرست دانشگاه فنی حرفه ای در سرانجام بر ضرورت اختصاص بودجه منعطف به دانشگاه فنی حرفه ای تاکید نمود و گفت: دانشگاه فنی حرفه ای، یک دانشگاه کاربردی است. در این دانشگاه مدرک فراوری نمی گردد و بنابراین ما نیازمند این هستیم که سرمایه گذاری خوبی در این عرصه صورت بگیرد تا بتوانیم به اهداف خود دست یابیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 664

به "تحصیل 80 درصد دانشجویان کشور در 20 رشته دانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل 80 درصد دانشجویان کشور در 20 رشته دانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید