خراسان رضوی باید پایلوت مشاغل خانگی در کشور شود

به گزارش گفتمان برتر، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: باید به سمت ایجاد مشاغل خانگی در شرایط سخت اقتصادی برای فارغ التحصیلان بیکار به خصوص فارغ التحصیلان زن که در خانه هستند گام برداشته و آن ها را به عناصر فعال بدل سازیم.

خراسان رضوی باید پایلوت مشاغل خانگی در کشور شود

علی اوسط هاشمی در نشست مشترک معاون وزیر، رئیس و مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با مسئولان و مدیران بنگاه های اقتصادی خراسان رضوی اظهار کرد: تردیدی وجود ندارد که کار با نقش آفرینان مرجع عرصه کسب و کار، تولید و اشتغال معنا پیدا می کند. بر این باوریم که نقش تشکل های بزرگ برآمده از افکار فعالان اقتصادی است.

وی افزود: به یک معنا می توان گفت تشکل هایی که امروز از یک ویژگی و موقعیت رفیع برخوردار بوده و دولت و حکومت نیز کاملا پذیرای این نقش است. امروزه توسعه ارتباط با اتاق بازرگانی در سطح ملی و استان ها از سوی مسئولین و مقامات اجرایی نشان از این پذیرش دارد. اگر به دنبال کار موثر در جامعه هستیم باید نظر و رای کسانی که نقش اصلی را بر عهده دارند در نظر گرفت. از سوی دیگر بر این باور هستیم که کار بدون شناخت و تخصص هم انجام نخواهد شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان نمود: جای خوشحالی است که اتاق بازرگانی مشهد برای رسیدن به اهدافش به کمیسیون های مختلف اندیشیده است. مرکز پژوهش اتاق بازرگانی مشهد یک تعیین برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای است. اساس برنامه های سازمان فنی و حرفه ای بر پایه تفکر و آینده نگری شماست. از چگونگی ترسیم، نقشه ای است که شما ایجاد کرده اید. ترسیم نقشه راه کشور در بخش های صنعت، کشاورزی و معدن بسیار مهم بوده و به توانامحوری معنا می دهد.

وی ادامه داد: اگر مهارت کافی در بازار وجود نداشته و از طرفی فارغ التحصیلان نیز بی کار هستند، این شرایط مبین آن است که تقاضای بازار نتوانسته است در نظام آموزشی و مهارت جا باز کرده و درکشور صرفا بر اساس برنامه خود تولید نیرو کرده ایم. باید از نقش عرضه محوری فاصله گرفته و به سمت تقاضا محوری در بازار حرکت کنیم.

هاشمی توضیح داد: اتاق بازرگانی مشهد با تمام تشکل ها در بازار و صنعت در ارتباط است. همچنین اتاق مشهد محل اجماع نخبگان در حوزه تولید، اشتغال، کار و آموزش است و محل خوبی برای رجوع سازمان آموزش فنی و حرفه ای است.

وی افزود: اگر در این دوره 18 ماهه بازار تعطیل شده به این خاطر است که نوع نگاه ما به جذب نیرو متفاوت شده و مولفه ها و عناصر دیگری برای جذب نیرو دخالت کرده که ملاحضات حرفه ای و فنی را تحت الشعاع خود قرار داده است. تمام واحدها در گذشته موظف بودند نیروی کار خود را بر اساس قانون تعیین تعیین کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: اگر قرار است رابطه اشتغال و تحصیل را تسهیل کنیم نوع موضع فعال درتعامل با دولت و در تعامل با مجلس بسیار موثر است. امروز باید بعد از چهل سال به این نتیجه رسیده باشیم که نظام آموزش فعلی درحوزه آموزش رسمی از مقطع ابتدایی تا آموزش عالی پاسخ گوی نیاز جامعه رو به توسعه و ترقی نخواهد بود. باید تغییراتی در نظام آموزشی ایجاد گردد.

وی افزود: برای حوزه آموزش فنی و حرفه ای مثلت بازار، صنعت و مشتری تعیین کننده و دارای اهمیت است. رضایت مشتری شغل را تثبیت کرده و حرکت به سمت مهارت در تولید محصول با کیفیت را ایجاد می کند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در مورد آینده بازار کار در دنیا گفت: پیش بینی شده تا سال 2022 حدود 133 میلیون شغل در حوزه دیجیتال ایجاد گردد. در کشور با کدام زیر ساخت می خواهیم به استقبال این اشتغال جدید حرکت کنیم. باید به سمت مراکز تخصصی روی بیاوریم. البته در این حوزه گام هایی برداشته شده است.

وی توضیح داد: امروز در حوزه های جدید به سمت صنعت گاز، شیلات و روستا و عشایر روی آورده ایم. باید به سمت ایجاد مشاغل خانگی در شرایط سخت اقتصادی برای فارغ التحصیلان بیکار به خصوص فارغ التحصیلان زن که در خانه هستند گام برداشته و آن ها را به عناصر فعال بدل سازیم. در توافق نامه امروز با استاندار خراسان رضوی سعی بر این است که استان را پایلوت مشاغل خانگی قرار دهیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در این بخش انتظار است که سرعت را مبنای کار خود قرار داده و از قافله دنیای عقب نمانیم. این سرعت نیازمند اجماع و دانش است. باید در زمینه قابلیت های خراسان رضوی از جمله خدمات، گردشگری، کشاورزی و... بر اساس نوع نیاز ورود پیدا کنیم.

وی با تاکید بر برنامه اتاق بازرگانی مشهد برای سند توسعه در حوزه قابلیت چهارگانه استان بیان نمود: برنامه اتاق باید مبنای سند راهبری مهارت استان تنظیم گردد. این برنامه باید برگرفته از قابلیت ها پتانسیلی در زمینه مرز و جمعیت پذیری، مهمان پذیری و وسعت استان باشد.

هاشمی گفت: کدام عناصر بر هدایت سرمایه انسانی برای توانمندی موثر هستند؟ همواره از سند توسعه صحبت شده است اما از سند توانمندی نیروی انسانی حرفی زده نشده و از صلاحیت حرفه ای و سنجش مهارت صحبت به عمل نیامده است. سوالم از سازمان برنامه بودجه این است که آیا عیار ملی در مهارت وجود دارد؟

وی خاطر نشان کرد: ایران از نظر رتبه علمی در دنیا رتبه 41 را داراست اما آیا توانسته ایم با این قابلیت در جامعه تحولی ایجاد کنیم یا امروز عزادار بخش قابل توجهی از جمعیت فارغ التحصیل بیکار هستیم. نرخ بیکاری ما در حوزه تحصیلات 119 است و عدم تناسب تحصیلات با تقاضا، نیاز بازار و مهارت 116 است. ما در تولید مقالات علمی در مجلات نقش موثری داریم ولی تولید این مقالات چقدر توانسته در تولید محصولات و تغییرات اثرگذار باشد متاسفانه میان صنعت، دانشگاه و میان صنعت و مهارت رابطه برقرار نشده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: باید آموزش دوگانه در مشهد مورد توجه قرار گرفته و به این مساله اندیشید که هر مرکز صنعتی یک کارگاه باشد. نیازی به واردات تجهیرات جدید نبوده بلکه در کنار این مراکز باید کار انجام شد.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی سکاندار اتاق ایران است، خاطر نشان کرد: انتظار این است که اتاق مشهد در نشر افکار بلند در حوزه توانمندسازی جامعه پیشرو باشد. بدیهی ترین انتظار این است که برای مرکز عالی سنجش مهارت سرمایه گذاری گردد. به دو بخش آموزش نیروی فاقد مهارت و آموزش نیروی های شاغل نیاز داریم. متاسفانه به آموزش نیروی کار توجه نشده است. پیشنهاد می گردد تا این مرکز در استان ایجاد گردد.

هاشمی مطرح نمود: بیماری کرونا حوزه آموزش را به خصوص در آموزش مجازی متحول کرد. جامعه دانشجو و دانش آموز خود را با آموزش تحول یافته تطیبق داد. قدرت تطبیق در جامعه گاهی جلوتر از ما است. اقبال جامعه از پیشتازی جامعه نسبت به زمان خودش است. در نظام آموزش تطبیق صورت گرفت و باید فرصت جامعه را مورد توجه قرار داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1486

به "خراسان رضوی باید پایلوت مشاغل خانگی در کشور شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان رضوی باید پایلوت مشاغل خانگی در کشور شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید