برترین روش نگهداری زنجبیل، با نکات ساده و کلیدی

به گزارش گفتمان برتر، خواص بی نظیر، طعم تند و گرم و از همه مهم تر عطر زنجبیل، جایگاه ویژه ای به زنجبیل در آشپزی داده. اما زنجبیل تازه توی همه فصل ها موجود نیست، پس یاد گرفتن روش نگهداری اون برای همه فصول ضروری به نظر می رسه.

برترین روش نگهداری زنجبیل، با نکات ساده و کلیدی

هنگام خرید عطر، از فروشنده می پرسید چه روشی وجود داره که ماندگاری عطر زیاد بشه؟ ترجمه این سؤال توی این یادداشت دقیقاً مثل اینه که بپرسید زنجبیل رو چجوری نگهداری کنیم تا عطر و طعم اون همواره تازه باشه؟ روش های زیادی برای این کار هست، ما سعی کردیم آسون ترین و برترین روش ممکن برای نگهداری زنجبیل رو به شما آموزش بدیم.

استفاده از زنجبیل یا زنجفیل در بسیاری از دستورات غذایی توصیه می گردد. عطر تند این ماده، مثل عطر گرمیه که از هرجا رد می شید بوی اون پشت سرتون خط می ندازه. علاوه بر این عطر بی نظیر، قطعاً اگر از خواص منحربه فرد ریشه این گیاه، اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید به این راحتیا این همه فایده و خاصیت را از دست نخواهید داد. خواص زنجبیل این قدر زیاد هست که علاوه بر محافل آشپزی، محاله جایی از طب سنتی صحبت بشه و از زنجبیل یاد نشه. به همین علته که زنجبیل در تمام سال، توی بیشتر مغازه های عطاری و خواروبار فروشی هست. اما به طبع برترین نوع زنجبیل، نوع تازه اونه، شما هم بعد از خوندن این متن همواره خودتون زنجبیل تازه رو می خرید و نگهداری می کنید تا مرغوب ترین اون در هر فصلی در دسترس شما باشه.

همان طور که گفتیم روش های مختلفی برای نگهداری بلندمدت زنجبیل تازه وجود دارد. از هر روشی خواستید بهره ببرید و خودتون زنجبیل تازه رو نگهداری کنید. کافیه یک بار خودتون این کار را انجام بدید و بعد از مدتی اون رو با زنجبیل توی مغازه ها مقایسه کنید. بعد از اون مطمعنا (با استفاده از روش هایی که امروز آموزش خواهیم داد) آستین بالا می زنید و به سرعت دست به کار خواهید شد.

4 روش نگهداری زنجبیل:

روش اول پیشنهاد سر آشپز

  • در موقع خرید زنجبیل از میوه فروشی حتماً به تازگی اون دقت کنید. زنجبیل تازه باید رنگ طلایی روشن، بافت محکم و پوست نازک، بدون گره و حفره خرابی داشته باشه. توجه کنید پوست زنجبیل تازه به قدری نازک هست که اگر کمی ناخن روی اون بکشید به بافت زیرین اون می رسید. پس زنجبیل شفاف، بدون حفره، پلاسیدگی، لکه و له شدگی خریداری کنید.
  • بعد از شستن آن ها با آب سرد، زمان می دهیم تا خشک شوند. بعد با یاری پوست کن یا چاقو به نازکی پوست آن ها را جدا می کنیم (این مرحله قابل حذف است و می توانید پوست زنجبیل رو نگیرید. فقط اگر حفره یا خرابی و سیاهیی روی سطح پوست است حتماً گرفته شه). حتی می تونید زنجبیل رو بعد از شست وشو از جایی آویزن کنید، ظرف مدت یکی دو روز پوست اون کمی چروک می شه و به راحتی قابل جدا شدن است.
  • زنجبیل پوست کنده رو می تونید به صورت درسته هم فریز کنید. به طور کلی این قسمت از کار هم با توجه به نوع مصرف شما می تواند کاملاً متفاوت وسلیقه ای باشد، ما در این مرحله آن ها را به قطعات مکعبی شییه قند برش زدیم.

    نکته: حتماً زنجبیل را با توجه به نوع مصرف مورد احتیاج، خرد کنید. چون زنجبیل فریز شده پس از ذوب شدن یا به اصطلاح یخ بازکردن مجدداً قابل فریز نیست. اگر در هربار آشپزی احتیاج به تکه ای از آن دارید پس قبل از فریز کردن نخست آن را به میزان دل خواه خود درآورید.

  • حال مطابق با نکته بالا، با توجه به میزان مصرف می توانیم آن ها را بسته بندی نموده و در فریزر قرار دهیم؛ یکی از مواردی که در نگه داشتن بوی عطر زنجبیل تازه به شما یاری می نماید، نگهداری آن در کیسه های زیپ دار است زیرا باعث می گردد بوی آن به راحتی خارج نگردد و دسترسی برای هر بار استفاده از آن راحت باشد. از هر نوع کیسه پلاستیکی استفاده می کنید حتماً هوای درون کیسه را به صورت کامل خارج کنید.

    نکته: حتماً هوای درون کیسه پلاستیکی را به طور کامل بگیرید و اگر می خواهید زنجبیل را به صورت درسته و کامل فریز کنید، بهتر است نخست دور آن فویل آلومنیومی بپیچید. این کار با جلوگیری از نفوذ میزانی آب در بافت کلی زنجبیل، ماندگاری عطر و طعم آن را تا مدتی طولانی میسر می نماید. برای تکه های خرد شده احتیاجی به انجام این کار نیست.

روش های دیگر نگهداری از زنجبیل:

  • روش دیگه ای که می تونید از زنجیبل ها نگهداری کنید اینه که بعد از شستن و خرد کردن اون ها، توی سینی پهنشون کنیم و یک روز زیر نور خورشید بزاریم و بعد از اون (با توجه به سایز زنجبیل ها) چن روزی درون همون سینی نگه داری کنیم تا حسابی خشک بشن و بتونیم اون هارو توی شیشه ای نگه داری کنیم.
  • راه دیگه ای که شما می تونید از زنجبیل هاتون به نحو احسنت نگه داری کنید اینه که بعد از شستن و پوست گرفتن زنجبیل ها اون ها رو با رنده ریز رنده می کنیم و توی همون پلاستیک های زیپ دارمون توی فریزر نگه داری کنیم.
  • روش آخر شبیه به روش قبلی هست و می تونید بعد از کندن پوست زنجبیل ها اون هارو توی میکسر بریزیم و به خوبی پوره کنیم و به راحتی در پلاستیک های زیپ دارمون بسته بندی و فریز کنید.

نکات مهم در نگهداری زنجبیل:

در روش خشک کردن با نور آفتاب، ماندگاری عطر و طعم زنجبیل کاهش می یابد. حتی در بعضی روش ها برای درست کردن پوره زنجبیل، اون رو توی فر می ذارن. به طور کلی ما روش خشک کردن زنجبیل را توصیه نمی کنیم مگر در مواردی که راه دیگری ندارد. گرما با تبخیر بخشی از آب میان بافتی گیاه کمی روی عطر و طعم اون تأثیر منفی می گذارد.

علت تاکید بر فریز کردن زنجبیل و ذکر نکته بالا به این علته که زنجیبل تازه موارد استفاده بسیار زیادی می تواند داشته باشد.

هر روز عصر می توانید یک تکه از این میوه تازه را در قوری یا فلاکس چای تازه دمتان بیندازید و از عطر و بوی بی نظیر آن لذت ببرید.

زنجبیل تازه در کنار انواع پخت گوشت های خورشتی و مرغ می تونه طعم بی نظیری به اون ها بده.

زنجبیل تازه عطر و طعم بی نظیر و متفاوتی داره، تهیه اون به روش هایی که بالا اشاره کردیم خیلی راحت و بی دردسر است. و حتماً پیشنهاد می کنیم حداقل یک بار استفاده به این شکل رو تجربه کنید و طعم جدیدش رو مهمون لحظه هاتون کنید.

منبع: (www.thekitchn.com)

منبع: اُکالا
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1851

به "برترین روش نگهداری زنجبیل، با نکات ساده و کلیدی" امتیاز دهید

1 کاربر به "برترین روش نگهداری زنجبیل، با نکات ساده و کلیدی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین روش نگهداری زنجبیل، با نکات ساده و کلیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید