آنالیز وضعیت مناطق ویژه علم و فناوری

به گزارش گفتمان برتر، معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به آنالیز وضعیت مناطق ویژه علم و فناوری در جلسه شورای عتف گفت:گزارشی از عملکرد 5 منطقه ویژه علم وفناوری داشتیم که خوشایند نبود و به نظر می رسید این حوزه نیازمند ایجاد تغییرات است.

آنالیز وضعیت مناطق ویژه علم و فناوری

به گزارش گروه علمی ودانشگاهی خبرنگاران، مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه یکصد و هفتاد و نهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات این جلسه پرداخت و گفت: در این جلسه گزارش عملکرد جهاد دانشگاهی در حوزه های فناورانه آنالیز شد و پس از آن دستاوردها و اقدامات انجام شده در این سازمان اعلام شد.

وی افزود: همچنین با توجه به شرایط فعلی کشور، تمامی اعضای شورا که در جلسه حاضر بودند، اعتقاد داشتند که تمامی سازمان ها باید در عرصه نوآوری و فناوری، کارآفرینی و توسعه، ماموریت های خود را بازنگری نمایند.

برومند ادامه داد: این بازنگری از آن جهت مهم است که حوزه هایی در این سازمان وجود دارد که دیگر نهادها آن را پوشش می دهند و به همین دلیل شاید بعضی از حوزه ها از هرگونه فعالیت خالی مانده باشد. به همین منظور این دیدگاه در جلسه کمیسیون عتف مورد آنالیز نهاده شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه بیان نمود: مناطق ویژه علم و فناوری نیز از جمله مباحثی بود که پیش تر تحت عنوان کریدورهای علم و فناوری در این جلسه آنالیز شد. آیین نامه های اجرائی که برای این حوزه تدوین شده بود نشان از عدم انطباق این موارد با واقعیت هایی که باید در عمل اجرا گردد، داشت.

وی ادامه داد: پیش تر نیز گزارشی از عملکرد 5 منطقه ویژه علم وفناوری داشتیم که خوشایند نبود و به نظر می رسید این حوزه نیازمند ایجاد تغییرات است. به همین دلیل در جلسه اخیر کمیسیون، آسیب شناسی روی این موضوع صورت گرفت و بنا شد مطالعات دقیق صورت بگیرد تا بر اساس آن پیشنهادات لازم برای شورای عتف آماده گردد.

برومند درباره تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در منطقه گفت: موضوع شرکت در این راستا مطرح نمی گردد، چرا که مفهوم منطقه ویژه علم و فناوری این است که کانون ها و پهنه هایی باید فراهم و توسعه یابد که در آن، عناصر مهم نوآوری گرد یکدیگر باشند. به این ترتیب بخش هایی از یک اکوسیستم نوآوری در کنار یکدیگر ایجاد می گردد.

وی تاکید نمود: در 5 استان فعالیت هایی انجام شده که به فراخور شرایط، این فعالیت ها پیروز بوده اما این فعالیت ها در بعضی موارد در حد هماهنگی بین دستگاه ها پیش رفته است. از هر منطقه، بخشی از شهر به عنوان کاندید در نظر گرفته شده تا در آن بخش، کانون یا پهنه نوآوری شکل بگیرد. البته این امر نیازمند تشویق و تامین انگیزه برای این مناطق وجود دارد.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: به نظر می رسد هم افزایی و توسعه ای که انتظار داریم پس از مدتی در مناطق ویژه علم و فناوری صورت گیرد، نیازمند بازنگری است. شورای عتف و دبیرخانه تمامی فعالیت هایی که نیازمند بازنگری دارند را آنالیز می نماید و گزارش عملکرد در طرح ارائه می گردد تا بتوانیم با پیشنهادهای بهبود وضعیت، اقدامات اصلاحی را به خوبی انجام دهیم.

وی در خاتمه اعلام کرد: مفهوم منطقه ویژه ویژه علم و فناوری با پارک علم و فناوری متفاوت است، چرا که پارک علم و فناوری یکی از عناصر اکوسیستم نوآوری محسوب می گردد به این معنی که اگر یک کانونی در این مناطق ایجاد گردد، ممکن است در آن، دانشگاه، واحدهای تولیدی یا شرکت های دانش بنیان و کارگاه های ارائه خدمات وجود داشته باشد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 129

به "آنالیز وضعیت مناطق ویژه علم و فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز وضعیت مناطق ویژه علم و فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید