خون بند ناف را دور نریزید ؛ با این خون می توان سخت ترین بیماری ها را درمان کرد

به گزارش گفتمان برتر، رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه خون بند ناف نوزاد می تواند به درمان 80 تا 100 نوع بیماری یاری کند، گفت: امکان ذخیره خون بند ناف در استان البرز با هزینه کم فراهم است.

خون بند ناف را دور نریزید ؛ با این خون می توان سخت ترین بیماری ها را درمان کرد

به گزارش خبرنگاران، احمدرضا فیروزی با حضور در برنامه صبحگاهی صدا و سیمای مرکز البرز، گفت: جهاد دانشگاهی در سطح کشور فعالیت های متنوعی دارد و در استان البرز در دو حوزه معین فعالیت های زیادی را در حال اجرا داریم.

فیروزی ادامه داد: در حوزه فناورانه و تجاری سازی ما مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز را داریم که بیشتر محورهای آن نگاه فناورانه است. از جمله مهمترین این طرح ها می توان به فراوری رام قطار برای اولین بار در کشور، فراوری بذرهای هیبریدی، فراوری دکل های حفاری نفت، فرستنده های رادیویی و اصلاح نژاد دام های سنگین اشاره نمود.

وی اضافه نمود: موضوع دیگری که در البرز به صورت ویژه دنبال می گردد درمان ناباروری است که به وسیله پژوهشگاه ابن سینا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز در بیمارستان کمالی کرج انجام می گردد و تا به امروز کارهای خوبی را به نتیجه رسانده است.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز اظهار داشت: در کنار این قابلیت، بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی یا پژوهشگاه رویان هم فعال است و در البرز ماهانه حدود 50 تا 60 نمونه خونی را ذخیره می نماید و حدوداً در هفت سال فعالیت خود نزدیک به 4000 نمونه خون بند ناف را جمع آوری نموده است.

وی با ارائه توضیحات بیشتر درباره ذخیره خون بند ناف، گفت: درمان بیماری های صعب العلاج یا لاعلاج یکی از نیازهای جامعه ما است. یکی از روش های درمان این نوع بیماری ها استفاده از سلول های بنیادی است و خون بند ناف سرشار از این سلول هاست و در صورت ذخیره شدن می تواند تا سال های سال مورد استفاده قرار بگیرد و اگر خود فرد و یا وابستگان درجه یک او در این مدت به بیماری های قابل درمان با سلول های بنیادی مبتلا شوند با استفاده از این ذخیره خون امکان درمان آنها وجود دارد.

فیروزی با بیان اینکه به طور کلی ذخیره خون بند ناف برای درمان 80 تا 100 بیماری می تواند کاربرد داشته باشد، اضافه نمود: متأسفانه در بیش از 90 درصد موارد این خون پس از تولد نوزاد دور ریخته می گردد در صورتی که با هزینه ای اندک می توان آن را به عنوان پس اندازی برای سلامت در آینده ذخیره کرد.

این مسئول به دیگر فعالیت های جهاد دانشگاهی در استان البرز اشاره و اعلام نمود: جهاد دانشگاهی البرز در یکی از بخش های فعالیت دیگر خود به صورت ویژه در حوزه علوم انسانی در قالب گروه های پژوهشی آسیب شناسی اجتماعی، علوم شناختی، برنامه ریزی و توسعه شهری و مرکز تخصصی GIS فعالیت دارد.

وی اضافه نمود: به عنوان نمونه در گروه آسیب شناسی اجتماعی در حال حاضر پژوهشی با تمرکز بر بچه ها کار و آسیب دیده در حال اجرا است که در آن ریشه ها، زمینه ها و بسترهای این موضوع رصد و متناسب با آن راه چاره ارائه خواهد شد.

وی به فعالیت جهاد دانشگاهی در بحث توسعه مشاغل خانگی هم اشاره نمود و گفت: سال گذشته برای اولین بار در کشور مرکز ثقل مشاغل خانگی استان در قالب مرکز توسعه مشاغل خانگی با همکاری جهاد دانشگاهی، شهرداری کرج و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خیابان برزنت راه اندازی شد تا فعالان مشاغل خانگی در کنار هم قرار گرفته و به عنوان یک الگو راهنمای فعالیت علاقه مندان به این بخش باشد.

وی در خاتمه اعلام نمود: مرکز تخصصی خدمات روانشناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی البرز هم اخیراً راه اندازی شده و شهروندان می توانند با مراجعه به جهاد دانشگاهی استان از خدمات آن بهره مند شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 شهریور 1401 بروزرسانی: 3 شهریور 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2044

به "خون بند ناف را دور نریزید ؛ با این خون می توان سخت ترین بیماری ها را درمان کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خون بند ناف را دور نریزید ؛ با این خون می توان سخت ترین بیماری ها را درمان کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید