بایدن: هنوز منشا شیوع کرونا تعیین نیست

به گزارش گفتمان برتر، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه توضیح داد دستگاه های اطلاعاتی کشورش درباره منشأ ویروس کرونا اختلاف نظر دارند.

بایدن: هنوز منشا شیوع کرونا تعیین نیست

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه گفت میان جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره 2 نظریه مربوط به شیوع ویروس کرونای جدید در دنیا اختلاف نظر وجود دارد.

رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای که چهارشنبه منتشر شده به اینکه این دو نظریه، مشخصاً چه نظریه هایی هستند اشاره ای ننموده است.

با این وجود، بایدن در این بیانیه تصریح نموده دستور داده درباره منشأ شیوع کرونا از جمله اینکه این ویروس بر اثر تماس انسان با یک حیوان مبتلا ایجاد شده یا بر اثر یک تصادف آزمایشگاهی، آنالیز های لازم انجام گردد.

رئیس جمهور آمریکا درباره اینکه آیا دستگاه های اطلاعاتی آمریکا در حال آنالیز این دو گزینه به عنوان منشأ های احتمالی ویروس هستند یا خیر توضیحی ارائه ننموده است.

رئیس جمهور آمریکا گفته گروهی از اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا به سمت یک سناریو گرایش دارند در حالی که گروه دیگر به یک نظریه دوم اعتقاد دارند. میزان اعتماد هر دو گروه به صحت این سناریو ها بین کم تا متوسط است.

از طرف دیگر، مطابق بیانیه بایدن اکثریت اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقدند اطلاعات کافی برای قضاوت درباره صحیح تر بودن یکی از این دو گزاره وجود ندارد.

جو بایدن گفته از دستگاه های اطلاعاتی آمریکا خواسته با کوشش های مضاعف به جمع بندی های قاطع تر درباره این موضوع برسند. او گفته این تحقیق مستلزم طرح بعضی سوال های مشخص از چین خواهد بود.

او توضیح داد آمریکا به همراه شریکانش خواهان مشارکت چین در تحقیقات کامل، شفاف و مستند درباره منشأ کرونا هستند و از این کشور می خواهند تمامی اطلاعات و شواهد مرتبط را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا بعد از آن داغ شد که روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی روز یکشنبه مدعی شد داده های اطلاعاتی نشان می دهند سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-19 از این آزمایشگاه دانست.

یک روز بعدتر، وزارت امور خارجه چین ادعای وال استریت ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً فاقد صحت توصیف کرد.

ژائو لیجیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعا گفت: موسسه ویروس شناسی ووهان 23 مارس سال جاری (سوم فروردین) بیانیه ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا 30 دسامبر سال 2019 با هیچ موردی از عفونت ناشی ازابتلا به ویروس کرونای جدید روبرو نشده بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین اضافه نمود: این بیانیه می گوید، تا 23 مارس 2021 (دیروز) هیچ کدام از کارکنان به این ویروس مبتلا نشده اند؛ بنابراین انتشار مطالبی درباره بیماری سه نفر از کارکنان موسسه ویروس شناسی چین کاملاً فاقد صحت است.

پیش تر نیز تیم تحقیقاتی اعزام شده از سوی سازمان دنیای بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و آنالیز خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان با احتمال بالایی بعید به نظر می رسد.

از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در دنیا دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نام آن را ویروس چینی گذاشت و این کشور را به انتشار آن متهم کرد.

آدینه گذشته گروه حقوق مدنی آمریکایی های چینی تبار از ترامپ بابت استفاده از الفاظی نظیر ویروس چینی، آنفلوانزای چینی و کونگ فلو شکایت نموده و دریافت غرامتی 22 میلیون دلاری را خواهان شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1593

به "بایدن: هنوز منشا شیوع کرونا تعیین نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن: هنوز منشا شیوع کرونا تعیین نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید