اثرات خطرناک امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه روی مغز

به گزارش گفتمان برتر، عضو هیئت علمی گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شایع ترین بیماری های انحطاط نورونی آلزایمر، پارکینسون، مغز، MS و اثرات تابش های الکترومغناطیسی مثل تلفن همراه بر روی مغز است.

اثرات خطرناک امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه روی مغز

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، هاشم رفیعی تبار در سمینار تحولات جدید ریاضی و فیزیک، گفت: پژوهش و سازماندهی فناوری در سطوح اتمی، مولکولی و ماکرومولکولی در بازه طولی تقریبا یک تا 100 نانومتر به منظور ارائه شناختی بنیادی از پدیده ها و مواد در مقیاس نانو و ایجاد و استفاده از ساختارها، ادوات و دستگاه هایی که به خاطر اندازه فوق ریز یا متوسط خود از خواص و عملنمودهای نوظهوری برخوردار هستند علوم و فناوری نانو گفته می گردد.

وی با بیان اینکه در درون سیستم ما دو بخش سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی وجود دارد گفت: برای هر دو سیستم هم می توانیم فیزیک کلاسیک را به کار ببریم و هم فیزیک کوانتومی. سیستم عصبی مرکزی از مغز، نخاع و شبکیه نورونی تشکیل شده است. تمام مویرگ های مغزی لایه حفاظتی دارند که اجازه عبور بعضی مواد را به داخل محوطه مغز داده و اجازه ورود بعضی دیگر را نمی دهد. موادی که برای درمان سرطان مغز ضروری است به راحتی نمی توانند از سد خونی مغزی عبور نمایند. نانو تکنولوژی شرایطی را به وجود آورده که شما بتوانید داروهایی را طراحی کنید که از سدخونی مغزی عبور کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: فناوری نانو این امکان را فراهم آورده که جراحی مغز را از حالت تهاجمی به حالت غیرتهاجمی برساند. این موارد جزو تازه های علم نوروساینس است.

رفیعی تبار با بیان این که بعضی معتقدند سرطان یا اوتیسم به دلیل اختلال در ژن هاست گفت: این موضوع می تواند درست باشد اما در حال حاضر می دانیم که سلول ها با هم صحبت می نمایند. این سیگنال دهی فوق العاده مهم است. اگر سیگنال دهی به هر علتی به هم بخورد ممکن است بیماری رخ دهد. مواد مخدر صنعتی شدیدا بر سیگنال دهی سلول ها تاثیر می گذارد.

وی درباره شایع ترین بیماری های انحطاط نورونی گفت: آلزایمر، پارکینسون، ام اس و اثرات تابش های الکترومغناطیسی مثل تلفن همراه بر روی مغز از جمله بیماری های انحطاط نورونی است. 70 درصد بیماران آلزایمری در ایران زنان هستند و ما هنوز نمی دانیم چرا.

رفیعی تبار ادامه داد: بسیاری از بیماری های مغزی ناشی از تابش های الکترومغناطیسی است و ما بارها درباره این موضوع گزارش داده ایم. داخل مغز ماده مغناطیسی اکسید آهن وجود دارد و تلفن همراه یک گیگاهرتز فرکانس دارد.

این فرکانس می تواند مواد مغناطیسی درون مغز را حرکت دهد و این مواد به نورون ها حمله می نمایند و می توانند باعث سرطان مغزی شوند. این ها مباحثی است که در دانشگاه مطرح نمی گردد. لابی های غیرعلمی وجود دارد که نمی خواهند این مباحث طرح شوند.

این استاد نانوفناوری پزشکی با بیان این که علوم و فناوری نانو زمینه های بسیار اساسی را برای آنالیز ساختار و عملکرد نورونی و اختلالات عصبی فراهم آورده اند گفت: با استفاده از علم نوین نانو- علوم اعصاب می توانیم برای نخستین بار بیماری های آلزایمر، پارکینسون و سرطان مغز را در مقیاس های نانوسکوپیک مورد آنالیز قرار داده و مکانیسم فیزیکی پیدایش آن ها را به دست آوریم.

دکتر رفیعی تبار ادامه داد: با استفاده از ترکیب نانو ایمپلنت ها، نانو سنسورها و میدان های الکترومغناطیسی، نوری و فراصوتی می توان نورون های از کار افتاده به ویژه در منطقه عمقی مغز را تحریک کرد.

وی در ادامه سخنرانی خود به بیان چالش های فعالیت در حوزه نانو پرداخت و اضافه نمود: عدم وجود استانداردهای بین المللی برای استفاده از نانوساختارها چالش بزرگی را در همگرایی نانو فناوری و علوم اعصاب به وجود می آورد. علاوه بر آن، بسیاری از خواص نانوساختارها مانند اندازه، بار الکتریکی و تغییرات در سطح آن ها بر بهره وری و سمی بودن آن ها تاثیرگذار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: ساختارهای نانوئی آب گریز می توانند در کلیه و طحال قبل از دفع تجمع نمایند. تغییرات در سطح نانو ساختارها آن ها را آب گرا نموده و می توانند در داخل گردش خون برای مدت بیشتری باقی بمانند.

رفیعی تبار تاکید نمود: از محصولاتی که در خیابان یا در صداوسیما با اسم محصولات نانویی تبلیغ می گردد استفاده نکنید. از جوراب هایی که در بازار با نام جوراب نانویی وجود دارد استفاده نکنید چون نانونقره ای که روی آن ریخته شده برای این که بو نگیرد جذب پوست می گردد و وارد کلیه می گردد. هنوز FDA آمریکا محصولی بازاری در حوزه نانو ایجاد ننموده و هرچه هست همچنان در حوزه پژوهش است.

منبع:ایسنا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 408

به "اثرات خطرناک امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه روی مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات خطرناک امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه روی مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید