تایید نخستین دارو برای رشد دوباره موی نوجوانان دچار طاسی منطقه ای شدید

به گزارش گفتمان برتر، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نخستین دارو برای درمان بچه ها مبتلا به طاسی منطقه ای یا آلوپسی آره آتا را تایید کرد.

تایید نخستین دارو برای رشد دوباره موی نوجوانان دچار طاسی منطقه ای شدید

به گزارش خبرنگاران به نقل از یواس ای تودی این داروی ساخت شرکت فایزر با نام ژنریک ریتلسیتینیب با نام تجاری لیتفولو (Litfulo) فروخته می گردد و در چند هفته آینده وارد بازار خواهد شد.

بر اساس بیانیه شرکت فایزر قیمت اعلام شده برای مصرف یک سال این دارو 49000 دلار است که در حد قیمت سایر داروهای تخصصی بیماری های پوست است. البته به گفه این شرکت قیمت واقعی این دارو بر اساس طرح مراقبت بهداشتی بیمار ممکن است متفاوت باشد.

این دارو از هم اکنون زندگی ماریا استراتنر 18 سال مبتلا به طاسی منطقه ای را که در کارآزمایی بالینی که به تایید این دارو انجامید، شرکت کرد، متحول نموده است.

رشد غیرقابل انتظار دوباره موهای ریخته

ماریا استراتنر 13 ساله بود که که همه موهایش از جمله موهای ابرو و مژه هایش را در طول دو هفته از دست داد و دچار طاسی منطقه ای شدید تشخیص داده شد. او سپس یک کارآزمایی بالینی با ریتلسیتینیب را در دانشگاه ییل پیدا کرد و در سال 2020 وارد آن شد.

در طول چند ماه پس از دریافت دارو، موهای ماریا آغاز به رشد دوباره کرد، اما با اینکه موهای او قبلا طلایی بود، در رشد دوباره به رنگ قهوه ای عایدی و به صورت متراکم تری رشد کرد.

به گفته دکتر برت کینگ، استادیار بیماری های پوست در دانشکده پزشکی دانشگاه ییل و پژوهشگر اصلی کارآزمایی بالینی ریتلسیتینیب، تجویز این دارو در بعضی موارد باعث رشد دوباره موهای شخص به طور متفاوتی می گردد.

به گفته او تایید این دارو بوسیله FDA پیشرفت بزرگی در درمان آلوپسی شمرده می گردد و اثر این دارو را در این حوزه تحول آفرین خواند.

به گفته دکتر کینگ، در طول 24 هفته درمان در حدود 30 درصد از افراد شرکت نماینده در کارآزمایی ها موها دوباره رشد کرد، یعنی در بیمارانی که در آغاز درمان 50 تا 100 موهایشان را از دست داده بودند. به گفته او، 24 هفته بعد، در 30 درصد از این بیماران اندازه از دست رفتن موها در کمتر از 20 درصد از موها بود یا اینکه رشد کامل دوباره موها اتفاق افتاده بود و در هفته 48 تا 40 درصد افراد رشد قابل توجه دوباره موها اتفاق افتاده بود.

البته کینگ تاکید نمود که ریتلسیتینیب درمان نماینده طاسی منطقه ای شمرده می گردد، نه علاجبخش کامل آن. او گفت انتظار می رود که بیماران برای حفظ رشد موهایشان به طور درازمدت احتیاج به مصرف دارو داشته باشند.

ریتلسیتینیب جزء گروهی از داروها است که مهارنماینده JAK نامیده می گردد، نوع جدیدی از داروها که با سیگنال هایی در بدن که باعث التهاب می شوند، مقابله می نمایند.

به گفته کینگ، بیماران با سابقه سرطان، لخته شدن خون یا بیماری قلبی- عروقی باید در مصرف ریتلسیتینیبب بسیار احتیاط نمایند.

ریتلسیتینیب علاوه برای اینکه برای بچه ها 12 ساله و بالاتر مبتلا به طاسی منطقه ای تایید شده است، برای بزرگسالان مبتلا به این بیماری هم تایید شده است.

سال پیش FDA یک داروی دیگر به نام اولومیانت (Olumiant) را هم به صورت قرصی که روزی یک بار مصرف می گردد، برای طاسی منطقه ای تایید کرد.

دلیل بوجود آمدن طاسی چیست؟

انواع متعددی از طاسی وجود دارند که اصطلاحی کلی است که برای همه انواع ریزش مو به کار می رود

گرچه کارشناسان هنوز به طور کامل فرآیند بیوشیمیایی به وجود آورنده طاسی یا آلوپسی را شناسایی ننموده اند، اما اعتقاد بر این است که بعضی از انواع آن هنگامی رخ می دهد که دستگاه ایمنی به طور نامتناسبی فولیکول ها یا پیازهای مو را رشد موها از آن منشا می گیرد، هدف قرار می دهد. سایر انواع طاسی ممکن است به ژنتیک، هورمون ها یا بعضی از بیماری ها مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید مربوط باشد.

کارشناسان می گویند ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی می توانند ایجادنماینده طاسی باشند.

طاسی منطقه ای یا آلوپسی آره آتا به طور خاص بیماری است که هنگامی رخ می دهد که دستگاه ایمنی به فولیکول ها یا پیازهای مو حمله می نماید و باعث ریزش مو می گردد. طاسی منطقه ای دارای زیرنوع هایی است از جمله نوع یونیورسالیس (که در آن موهای کل بدن می ریزد)، نوع توتالیس (که در آن کل موهای سر می ریزد) و نوع تکه ای (patchy) ه در آن لکه های کوچک ریزش مور خ می دهد.

طاسی یونیورسالیس یا ریرش کامل موهای بدن، صورت و سر شدیدترین نوع بیماری و نادرترین نوع آن است.

طاسی توتالیس که با ریزش کل موهای سر همراه است، شکل کمتر پیشرفته بیماری است.

طاسی تکه ای به صورت لکه های کوچک و لگرد طاسی بروز می نماید که معمولا روی پوست سر و صورت است. این نوع شایع ترین نوع طاسی منطقه ای است.

طاسی تکه ای شایع ترین نوع طاسی منطقه ای است و حدود 2 درصد جمعیت در زمانی در طول عمرشان به آن دچار می شوند.

این عارضه مردان و زنان را به طور یکسان گرفتار می نماید و همه گروه های نژادی و قومی ممکن است به آن مبتلا شوند.

اغلب افرادی که به طاسی منطقه ای مبتلا می شوند، در طول دوره نوجوانی، دهه 20 یا دهه 30 زندگی شان به آن مبتلا می شوند، اما این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 تیر 1402 بروزرسانی: 3 تیر 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2180

به "تایید نخستین دارو برای رشد دوباره موی نوجوانان دچار طاسی منطقه ای شدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایید نخستین دارو برای رشد دوباره موی نوجوانان دچار طاسی منطقه ای شدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید