ابداع یک فناوری برای تشخیص بادام های تلخ

به گزارش گفتمان برتر، پژوهشگران اسپانیایی، روشی ابداع نموده اند که می تواند بادام های شیرین را از بادام های تلخ تفکیک کند.

ابداع یک فناوری برای تشخیص بادام های تلخ

همه افراد گاهی اوقات پس از جویدن یک بادام، طعم تلخ و نامطبوعی را در دهان خود احساس نموده اند. مقصر این ماجرا، ترکیبی موسوم به آمیگدالین (Amygdalin) است که هنگام تماس با آنزیم های موجود در بزاق، به گلوکز، بنزآلدهید و هیدروژن سیانید تجزیه می گردد.

پژوهشگران دانشگاه کوردوبا(University of Cordoba) در اسپانیا، برای کاهش این غافلگیری ناخوشایند، روشی را ابداع نموده اند که می تواند سطح آمیگدالین موجود در آجیل های تجزیه شده با پوست و بدون پوست را پیش بینی کند و به طبقه بندی بادام های تلخ و شیرین در مقیاس صنعتی بپردازد.

این سیستم جدید، از روش طیف شناسی فروسرخ نزدیک(NIRS) بهره می گیرد که می تواند مقدار زیادی از یک محصول را در لحظه و بدون احتیاج به آزمایشگاه تجزیه و تحلیل کند.

پروفسور دولورس پرز مارین(Dolores Pérez Marín)، از پژوهشگران این پروژه گفت: کاربرد این فناوری برای بخش کشاورزی، بسیار مورد توجه است. اگرچه تلخی بادام در طبیعت می تواند برای پیشگیری از خوردن بعضی بذرهای خاص توسط جانوران مفید باشد اما در مقیاس صنعتی، هیچ مزیتی ندارد و حتی می تواند معایبی مانند طعم ناخوشایند، کاهش ارزش محصول و مسائل احتمالی ایمنی غذایی را به همراه داشته باشد.

حسگرهای طیف شناسی فروسرخ نزدیک از نظر فنی، پرتویی از نور را به کار می گیرند که هنگام تعامل با ماده آلی، سیگنال منحصر به فردی را برای هر نمونه محصول برمی گرداند.

میگوئل وگا کاستلوته(Miguel Vega Castellote)، از پژوهشگران این پروژه گفت: حسگرهای قابل حمل که سیگنال های آنها به ابداع مدل های پیش بینی یاری می نمایند، می توانند با اسکن سریع و غیرتهاجمی محصول، به تجزیه و تحلیل پارامترهای متفاوت آن بپردازند.

استفاده از فناوری طیف شناسی فروسرخ نزدیک که پژوهشگران تجربه زیادی در خصوص کاربرد آن با محصولات غذایی دارند، به ویژه در تشخیص زودهنگام تقلب احتمالی و تعیین کردن هویت مواد غذایی، بسیار مفید است.

این گروه پژوهشی، پروژه دیگری را با هدف تشخیص بادام های شیرین از نمونه های تلخ آن شروع نموده است. پروفسور ماریا ترزا سانچز پیندا د لاس اینفانتاس(María Teresa Sánchez Pineda de las Infantas)، از پژوهشگران این پروژه گفت: سیستم آزمایش شده در این پژوهش می تواند در هر قسمت از زنجیره مورد نظر از جمله هنگام دریافت، پردازش و حمل و نقل اجرا گردد و شاید بتوان از آن به عنوان یک روش هشدار سریع و مقرون به صرفه استفاده کرد.

این پژوهش، در Journal of Food Engineering به چاپ رسید.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1385

به "ابداع یک فناوری برای تشخیص بادام های تلخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع یک فناوری برای تشخیص بادام های تلخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید