آب 3 سد آذربایجان شرقی رهاسازی شد

به گزارش گفتمان برتر، تبریز- خبرنگاران- مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به وضع مناسب ذخیره سدها در اثر بارش های اخیر، گفت: آب سدهای قلعه چای عجب شیر، آیدوغموش میانه و سد سهند هشترود رهاسازی شد.

آب 3 سد آذربایجان شرقی رهاسازی شد

یوسف غفارزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: رهاسازی آب از سد قلعه چای عجب شیر با ظرفیت مخزن 36.2 میلیون مترمکعب و 91 درصد ظرفیت پر شده به سمت دریاچه ارومیه از پنجم فروردین امسال شروع شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش 10 میلیون مترمکعب از آب ذخیره سد قلعه چای رهاسازی شده و این رهاسازی ها ادامه خواهد داشت.

غفارزاده ادامه داد: 75 درصد ظرفیت سد آیدوغموش میانه هم با 108.6 میلیون مترمکعب حجم مفید مخزن پر است 15 میلیون مترمکعب آب آن رهاسازی شده است.

غفارزاده ادامه داد: 66 درصد حجم مخزن سد سهند هشترود نیز با ظرفیت مفید 108.2 میلیون متر مکعب تکمیل و 25 میلیون مترمکعب آب آن رها سازی شده است.

وی یادآوری کرد: البته سدهای آیدوغموش و سهند در حوضه دریاچه ارومیه قرار ندارند و آب این سدها برای مصارف زیست محیطی و کشاورزی کاربرد دارد.

وی همچنین با اشاره به وضع موجود تالاب بین المللی قوری گل بستان آباد، گفت: اکنون آب موجود در تالاب به بیش از یک میلیون و 570 هزار متر مکعب رسیده که سال گذشته این میزان در زمان مشابه امسال 470 هزار مترمکعب گزارش شده است.

وی اضافه کرد: تا 20 اردیبهشت حقابه تالاب به بیش از 2 میلیون متر مکعب خواهد رسید در حالی که سال قبل حداکثر فقط یک میلیون و 100 هزار متر مکعب آب داشت.

غفارزاده یادآوری کرد: اکنون حجم آب تالاب بین المللی قوری گل نسبت به اول مهر سال 97 (سال آبی) یک میلیون و 320 هزار متر مکعب افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگاران متوسط بارش در آذربایجان شرقی در سال آبی جاری (اول مهر تا 17 فروردین 98) نسبت به بلند مدت، 62.3 درصد افزایش یافته است.

146 سد با ظرفیت 581 میلیون مترمکعب در آذربایجان شرقی وجود دارد که در بارندگی های اخیر بیش از 57 درصد ظرفیت آنها پر و 330 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است.

بیشترین تعداد سدهای کشور در آذربایجان شرقی ساخته شده است.

قوری گول، تالاب آب شیرین با وسعت تقریبی 200 هکتار است که در حوضه آبخیزی مرتفع به مساحت 3890هکتار در ارتفاع 1915 متر از سطح دریای آزاد در آذربایجان شرقی در 50 کیلومتری شرق شهر تبریز تشکیل شده است.

در این تالاب حدود 92 گونه پرنده زیست می نمایند و به خاطر این که زیستگاه زادآوری گونه های مهم و در خطر انقراض پرندگان آبزی از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری می باشد، به عنوان یکی از تالاب های مهم کنوانسیون رامسر انتخاب شده است.

3093/518

منبع: ایرنا
انتشار: 13 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 102

به "آب 3 سد آذربایجان شرقی رهاسازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب 3 سد آذربایجان شرقی رهاسازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید