3 کانون تفکر نخبگانی برای حل مسائل کشور ایجاد شد

به گزارش گفتمان برتر، به گزارش خبرنگاران، دکتر ناصر باقری مقدم در جمع خبرنگاران در حاشیه دوازدهمین همایش ملی نخبگان که در اجلاس سران برگزار گردید درباره حواشی مربوط به جداسازی بنیاد ملی نخبگان از معاونت علمی و فناوری گفت: بنیاد ملی نخبگان از ابتدا یک سازمان مستقل بوده است اما رئیس این نهاد با معاونت علمی و فناوری مشترک است. ما اعتقاد داریم معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان دو بازو و بالی هستند که باعث توسعه اقتصاد دانش بنیان می شوند.

3 کانون تفکر نخبگانی برای حل مسائل کشور ایجاد شد

وی گفت: بنیاد ملی نخبگان وظیفه تأمین نیروی انسانی متخصص و نخبه ها در حوزه اقتصاد دانش بنیان بر عهده دارد و ایجاد اکوسیستم بر عهده معاونت علمی و فناوری است.

به گفته قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، تاکید رئیس جمهور امروز در همایش نخبگان بر این بود که بنیاد ملی نخبگان را به عنوان یک سازمان مستقل کمافی السابق داریم و درکنار آن معاونت علمی هم وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ریاست جمهوری تاکید بر استقلال بنیاد ملی نخبگان داشتند آیا ریاست این بنیاد همچنان برعهده معاون علمی است گفت: این امر باید از سوی رئیس جمهور معین تکلیف گردد. ولی به طور کلی این دو سازمان در کنار هم به توسعه اقتصاد دانش بنیان اهتمام می ورزند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: ما به صورت نمادین ایجاد کانون های تفکر در سه حوزه اقتصاد، علم و فناوری و علوم انسانی را در این همایش شروع کردیم و کوشش داریم در این قالب به یاری نخبگان در خصوص برنامه های آینده دولت برنامه ریزی کنیم.

باقری مقدم اضافه نمود: از این طریق می توان به واسطه دستگاه های اجرایی در اختیار دولت قرار دهیم.

وی گفت: رئیس جمهور تاکید کردند و به دستگاه ها دستور دادند که از نقطه نظرات نخبگان بهره مند شویم. برای این امر سازوکار پیشنهادی ما همین کانون های تفکر بود.

وی ادامه داد: ایجاد این کانون ها در سند راهبردی نخبگان هم آمده است که نخبگان در کنار رؤسای دستگاه ها راجع به مسائل دستگاه ها تخصصی فکر می نمایند و به فراوری محتوا می پردازند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ایجاد شغل های تازه برای نخبگان با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی گفت: این کار دولت سیزدهم با همکاری دو نهاد است که بنیاد وظیفه شناسایی و معرفی نخبگان را برعهده دارد و سازمان امور استخدامی تخصیص این نخبگان به دستگاه اجرایی است که خوشبختانه از سوی این سازمان اعلام شده هزار شغل برای این نخبگان تا خاتمه سال ایجاد می گردد.

دکتر ضرغامی نیز در اختتامیه دوازدهمین همایش ملی نخبگان با اشاره به جزئیات برنامه های امروز همایش نخبگان گفت: در این همایش، نخبگان نقطه نظرات خود را در حضور رئیس جمهور مطرح کردند.

وی با اشاره به صحبت های نخبگان و مطالبات آن ها در حوزه های مختلف گفت: توسعه فناوری یکی از این مطالبات بود؛ آنها معتقدند شرکت های دانش بنیان حول کار آفرینی شکل می گیرند.

مدیر کل دفتر اثربخشی و اثرگذاری بنیاد ملی نخبگان اعلام کرد: بعلاوه نخبگان درخواست داشتند تا نظام ارزشی برای نخبگان تعریف گردد.

به گفته وی، برطرف چالش های نخبگان از دیگر درخواست های آنها بود و تاکید داشتند که به جای امداد رسانی به سمت امداد گیری از نخبگان در جهت برطرف چالش های کشور حرکت کنیم.

ضرغامی خاطر نشان کرد: در هیأت دولت طرح کانون های تفکر نخبگانی در کلیه دستگاه ها در دستور کار است که بر اساس آن کلیه دستگاه ها ملزم به تشکیل این کانون ها هستند.

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان از همه نخبگان درخواست دارد تا در این کانون ها عضو شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 مهر 1401 بروزرسانی: 27 مهر 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2073

به "3 کانون تفکر نخبگانی برای حل مسائل کشور ایجاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 کانون تفکر نخبگانی برای حل مسائل کشور ایجاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید