کدام جنگنده بهتر است، اف 15 یا اف 16 ؟

به گزارش گفتمان برتر، دو جنگنده F-15 Eagle ساخت مک دانل داگلاس و F-16 Fighting Falcon ساخت جنرال داینامیکس جنگنده های نسل چهارم هستند، آیا می توان گفت که یکی از آن ها بهتر از دیگری است؟

کدام جنگنده بهتر است، اف 15 یا اف 16 ؟

به گزارش خبرنگاران ، از میان این دو جنگنده آمریکایی، اف-15 ایگل کمی قدیمی تر است و در سال 1976 وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده شد، در حالی که اف-16 فایتینگ فالکون دو سال بعد، در سال 1978 وارد خدمت گشت.

به نقل از روزیاتو، در اواخر سال 1965، دفاع ایالات متحده درخواست برای طراحی یک جنگنده تازه رجحان هوایی چند منظوره را صادر کرد. هشت شرکت هواپیماسازی با پیشنهادات خود به این درخواست پاسخ دادند که از میان آنها چهار شرکت برای توسعه بیشتر نسخه اولیه شان انتخاب شدند. به جای ساختن یک هواپیمای کوچک، سبک و با قابلیت مانور بالا که عملکرد خوبی در یک نبرد تن به تن هوایی داشته باشد، تمرکز بر سرعت و برد بود.

با انجام این کار، جنگنده های شوروی مانند MiG-21 ساخت میکویان-گورویچ مزیت خود را در نبرد هوا به هوا حفظ می کردند. موشک های هوا به هوا که ارتش آمریکا به آن ها متکی بود، در نبردهای تن به تن هوایی خوب نبودند که منجر به نصب توپ شش لول M61 Vulcan در جنگنده F-4 Phantom II ساخت مک دانل داگلاس شد. بعلاوه، تجربه در ویتنام به این نتیجه رسید که مانورپذیری بهتر از سرعت است.

در سال 1967، اتحاد جماهیر شوروی جنگنده مافوق صوت تازه میکویان-گورویچ به نام MiG-25 را در فرودگاه دوموددوو در نزدیکی مسکو رونمایی کرد. هنگامی که مهندسان این هواپیما را با ورودی های هوای آن به میزان یک خودروی کوچک و بال های بزرگ متحرکش دیدند، تصور کردند که این جنگنده تازه نه تنها سریع است، بلکه قابلیت مانور بسیار بالایی نیز دارد. آن ها نمی دانستند که میگ-25 در حالی که بسیار سریع است، به علت ساخته شدن از فولاد ضد زنگ به جای آلومینیوم، قدرت مانور محدودی دارد.

در پاسخ به MiG-25، نیروی هوایی ایالات متحده یک هواپیمای دو موتوره با نسبت رانش به وزن نزدیک به 1:1 و حداکثر سرعت 2.5 ماخ درخواست کرد. چهار شرکت پیشنهادات خود را ارائه کردند و در دسامبر 1969 مک دانل داگلاس به عنوان برنده اعلام شد. جنگنده F-15 Eagle ساخت مک دانل داگلاس اولین پرواز خود را در ژوئیه 1972 انجام داد و در ژانویه 1976 وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده شد.

برخلاف F-15 Eagle که از دو موتور توربوفن پس سوز پرت اند ویتنی F100-PW-220 نیرو می گیرد، F-16 فایتینگ فالکون دارای یک موتور پرت اند ویتنی از نوع F100-PW-229 است. جنگ ویتنام به ایالات متحده نشان داد که اگر می خواهد بر جت های جنگنده شوروی رجحان هوایی داشته باشد، باید یک هواپیمای سبک وزن و با قابلیت مانور بالا بسازد.

در آن موقع، نیروی هوایی ایالات متحده تمایل چندانی به آغاز یک برنامه تازه نداشت، زیرا می ترسید که ساخت یک جنگنده طراحی تازه، باعث تغییر مسیر بودجه و کاهش سرمایه گذاری در برنامه F-15 گردد. سازمان دفاع در 6 ژانویه 1972 درخواستی را ذیل برنامه مفهوم جنگنده روز پیشرفته برای دریافت پیشنهادات و طرح های اولیه منتشر کرد. مطالعات به این نتیجه رسیده بود که بیشتر نبردهای هوا به هوا در ارتفاعات بین 30,000 تا 40,000 پایی انجام می گردد و این هواپیما باید بتواند با سرعتی در حدود 1.6 ماخ پرواز کند.

پنج سازنده هواپیما پیشنهادات خود را ارائه کردند و پس از آن که متحدان عضو ناتو یعنی بلژیک، دانمارک، هلند و نروژ اعلام کردند که در پی یک جنگنده سبک وزن برای جایگزینی F-104 Starfighter قدیمی ساخت لاکهید خود هستند، این پروژه شتاب بیشتری گرفت. در 13 ژانویه 1975 ، نسخه اولیه YF-16 به عنوان برنده اعلام شد که بعدها به اف-16 تغییر نام داد.

خلبانان و خدمه نیروی هوایی علیرغم انتخاب نام شاهین مبارز، از این هواپیما به عنوان یک افعی یاد می کردند زیرا تصور می کردند که بیشتر شبیه یک مار سمی است تا یک پرنده شکاری. بسیار کوچکتر و سبکتر از هر جت جنگنده قبلی آمریکایی، F-16 اولین جنگنده ای بود که از فناوری پرواز با سیم استفاده می کرد که به آن اجازه می داد مانورهای 9 جی را به طور هدفمند انجام دهد. نوآوری های دیگر شامل سیستم های آویونیک پیشرفته و یک کابین خلبان حباب شکل بود که به خلبانان امکان دید 360 درجه ای را می داد. اف-16 فایتینگ فالکون در 17 اوت 1978 وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده شد.

تفاوت های اصلی بین F-15 و F-16 چیست؟

به طور خلاصه، F-15 برای سرعت و F-16 برای قابلیت مانور ساخته شده است. هنگامی که F-16 در سال 1978 وارد خدمت نیروی هوایی ایالات متحده شد، به سرعت به هواپیمایی تبدیل شد که تمام جت های جنگنده دیگر با آن مقایسه می شوند. علیرغم اینکه اف-16 بسیار چابک با عملکرد آیرودینامیکی استثنایی است، برد رزمی کوتاهش آن را محدود می نماید.

بعلاوه، بر خلاف F-15، که بیش از 100 شکار پیروز را به ثبت رسانده و هرگز در یک نبرد تن به تن هوایی شکست نخورده، F-16 هنوز با هواپیمای دشمن درگیری هوا به هوا نداشته است.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 مرداد 1403 بروزرسانی: 12 مرداد 1403 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2236

به "کدام جنگنده بهتر است، اف 15 یا اف 16 ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام جنگنده بهتر است، اف 15 یا اف 16 ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید