استقرار کشتی های روسی در نروژ زنگ های خطر را بصدا درآورد

به گزارش گفتمان برتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، برخی از کارشناسان این اقدام روسیه در ادامه رقابت مسکو و ناتو برای تصاحب منابع قطب شمال ارزیابی کرده اند.

استقرار کشتی های روسی در نروژ زنگ های خطر را بصدا درآورد

با توجه به پدیده گرم شدن کره زمین و آب شدن یخ ها ی قطب شمال موضوع استفاده از منابع این منطقه وسیع مورد توجه همسایگان مدار شمالی قرار گرفته است. این موضوع به ویژه در دو سال اخیر موجب بالا دریافت مناقشه بین روسیه از یک سو و کشورهای غربی عضو ناتو یعنی آمریکا ،کانادا،نروژ و دانمارک از سوی دیگر شده است.

بدین لحاظ پیش بینی می گردد در سال های آینده مناقشه بر سر منابع قطب شمال و استفاده از آنها به چالشی بزرگ بین روسیه و ناتو تبدیل گردد. باور کارشناسان انرژی بر این است که یک چهارم منابع نفتی و گازی جهان در بستر اقیانوس منجمد شمالی واقع شده است. روسیه، نروژ، کانادا، دانمارک و آمریکا که سواحل همجوار قطب شمال دارند، این قلمروی غنی را از آن خود اعلام کرده اند.

مسابقه برای تصاحب این منطقه از زمانی شتاب گرفت که با آب شدن کوه های یخ دسترسی به قطب شمال آسان تر شده است. در سال 2001 روسیه مدارک مالکیت این منطقه را به سازمان ملل متحد ارائه داد که مورد قبول قرار نگرفت چون فاقد شواهد لازم بود.

سه سال پیش کاوشگران روسی در حرکتی حاکی از جدی بودن این کشور در چشمداشت به این قلمرو پرچمی را از جنس تیتانیوم در بستر اقیانوس منجمد شمالی نصب کردند. روسیه اعلام کرده است 64 میلیون دلار برای اثبات مالکیت خود هزینه خواهد کرد. این در حالی است که مسکو پیش تر مالکیت خود را نسبت به رشته کوه لومونوسوف، واقع در بستر اقیانوس منجمد شمالی به مساحت یک میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع، یعنی معادل یک دهم مساحت اروپا اعلام کرده است. مسکو این ناحیه را ضمیمه قلمرو روسیه می داند..

این پایگاه که در نزدیکی کشور نروژ واقع شده است پیش از این با تصمیم دولت وقت نروژ و موافقت ناتو که کارشناسان آن را اشتباهی بزرگ خوانده اند به فروش رسید.

نروژ در سال 2008 این پایگاه دریایی را رها کرده بود شاید به این دلیل که پیش بینی نمی کرد روسیه به قدرتی تبدیل گردد که بتواند ناوگان دریایی خود را در دریای بارنتس مستقر کند. این پایگاه در نزدیکی لنگرگاه ترومسو واقع شده است.

اما اقدام نروژ در فروش این پایگاه از یک سو و اقدام روسیه از سوی دیگر موجب شده تا انتقاداتی متوجه دولت نروژ گردد.

اینار اسکورگن، فرمانده سابق نیروی دریایی شمال نروژ با گذشت هفت سال از فروش این پایگاه نظامی، اقدام دولت در فروش این پایگاه را جنون مطلق خواند.

نکته دیگری که در افزایش انتقادها از فروش این پایگاه موثر واقع شد این است که ساخت این پایگاه بیش از چهار میلیون کرون (حدود 500 میلیون یورو) هزینه داشت که ناتو پرداخت کرد اما این پایگاه در تبلیغاتی اینترنتی به کمتر از چهل میلیون کرون به یک مرد فروخته شد و خریدار نیز در ادامه آن را به کشتی های روسی اجاره داد.

کشتی های روسی در این پایگاه ماموریت های مطالعاتی را دنبال می کنند و به طور ویژه حوزه مطالعاتی آنان درباره زمین لرزه است.

گونار ولهمسن، مالک کنونی این پایگاه دریایی می گوید: این پایگاه هیچ رازی در بر ندارد زیرا اگر اینگونه بود ارتش نروژ و ناتو برای فروش آن توافق نمی کردند و تصاویرش را در اینترنت منتشر نمی کردند.

این پایگاه در دوران دولت ینس استولتنبرگ در نروژ تعطیل شده بود. استولتنبرگ پس از مدتی دبیر کل ناتو شد و حال از منتقدان اصلی فروش این پایگاه است و به ناتو توصیه می کند هوشیار باشد.

یکی از کارشناسان امنیتی در نروژ فروش این پایگاه را بدترین حماقت تاریخ معاصر خواند و گفت: اگر این پایگاه هفت هزار میلیارد کرون فروخته می شد حد اقل می توانستیم برای فروش آن توجیه مالی داشته باشیم زیرا این میزان پول برای کشور مفید واقع می شداما وقتی بدانیم به 35 میلیون کرون فروخته شد مسخره بودن این معامله مشخص می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 349

به "استقرار کشتی های روسی در نروژ زنگ های خطر را بصدا درآورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقرار کشتی های روسی در نروژ زنگ های خطر را بصدا درآورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید