چگونه در موقعیت های سخت یک رهبر تأثیرگذار باشیم؟

به گزارش گفتمان برتر، اگرچه حفظ اعتماد به نفس در مواقع بروز مشکل، کار سختی است امّا یک رهبر خوب باید دارای این ویژگی مهم باشد.

چگونه در موقعیت های سخت یک رهبر تأثیرگذار باشیم؟

به گزارش خبرنگار ، اخیراً یکی از شاگردانم از من پرسید: چگونه می توانیم در مواقع بحرانی یک رهبر قابل اعتماد باشیم؟ آیا این ویژگی به شخصیت انسان بستگی دارد و ذاتی است یا یاد گرفتنی است؟

من هم به راحتی به شاگردم پاسخ دادم: بله. یاد گرفتنی است.

داشتن بعضی ویژگی های شخصیتی می توانند به شما یاری نمایند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، امّا بدانید که اعتماد به نفس یکی از عادت هایی است که می توان آن را یاد گرفت.

این که شما به اسم یک رهبر، در موقعیت های ناامن و دفاعی، اعتماد به نفس داشته باشید کار سختی نیست و فقط کافی است بدانید که چگونه باید با موقعیت برخورد کنید. زیرا چیزی که یک شخص را به رهبری عالی تبدیل می نماید، داشتن اعتماد به نفس و تمرین کردن عادت های خوب است.

ضرورت داشتن عزت نفس

اولین عادتی که شما باید برای داشتن اعتماد به نفس بالا و غیر قابل لغزش تمرین کنید، داشتن عزت نفس بالا است. از اینرو، به نظر من برترین تعریفی که می توان برای عزت نفس داشت این است که شما چقدر خودتان را دوست دارید؟ چرا که وقتی شما خودتان را دوست داشته باشید و به خودتان احترام بگذارید، عملکرد و رفتار بهتری هم خواهید داشت.

هر چقدر بیشتر از خودتان خوشتان بیاید، اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت و به همین ترتیب، هر قدر بیشتر خودتان را دوست داشته باشید و به خود ایمان داشته باشید، در هر زمینه از زندگی تأثیرگذارتر خواهید بود و بهره وری بالاتری دست پیدا خواهید کرد. بنابراین، عزت نفس، یک کلید اصلی برای مدیریت و کنترل شخصیت خود به اسم یک فرد و رهبر است.

با ارزش های خود زندگی کنید

شما باید مطابق با عمیق ترین ارزش های خود و با داشتن عزت نفس بالا زندگی کنید که این مسئله بسیار لازم است.

افرادی که درمورد باور ها و ارزش های خود صادق هستند و از به خطر انداختن ارزش های خود امتناع می ورزند، خود را دوست دارند و به آن ارزش ها احترام می گذارند و در مقابل، افرادی که درمورد آنچه واقعاً برای آن ها مهم است ابهام دارند، زندگی برای آن ها سخت تر می گذرد.

قانونی تحت اسم قانون قانون برگشت پذیری وجود دارد که می گوید: احساسات و اعمال افراد با یکدیگر تعامل دارند. بنابراین، اگر یک روش خاصی را مدنظر داشته باشید و آن را احساس کنید، به روشی مطابق با آنچه که احساس می کنید رفتار خواهید کرد و با این حال، عکس آن هم صادق است.

اگر شما به روش خاصی عمل کنید، آن اعمال در شما احساسی به وجود خواهند آورد که پایدار هستند و این بدان معناست که وقتی شما به گونه ای رفتار کنید که زمان برایتان ارزشمند باشد، احساس می کنید که فردی مهم و با ارزش هستید.

رهبری شجاعانه را تمرین کنید

یک راه دیگر برای افزایش اعتماد به نفس به منظور مدیریت موقعیت های مختلف این است که رهبری شجاعانه را به طور مرتب تمرین کنید.

به نوعی، کل زندگی یک ریسک است و هر زمانی که درگیر کاری می شوید که نتیجه آن کار به هر دلیلی معین نیست، در حال ریسک کردن هستید.

شما برای رفتن به محل کار و رد شدن از خیابان هم ریسک های کوچکی نموده و وقتی پولی را در جایی سرمایه گذاری و تجارت خود را راه اندازی می کنید، ریسک بزرگی می کنید.

وقتی شما با یک چیز ناآشنا روبرو می شوید هم ریسک می کنید چراکه احتمالات شما نمی توانند به مقدار معینی قطعی باشند.

به این ترتیب، مسئله، ریسک کردن شما نیست، بلکه مقدار مهارت شما در ریسک کردن است. چون جرأت و اعتماد به نفس ریسک کردن بخاطر علل معین به شما یاری می نماید تا اهداف درست خود را دنبال کنید.

ریسک های هوشمندانه بکنید

هدف این است که در تجزیه و تحلیل و ارزیابی ریسک، بهتر عمل نموده و سپس تا حد ممکن از ریسک بی منطق پرهیز کنید و هنگامی که به این هدف برسید، در حفظ اعتماد به نفس در شرایط نامطمئن، توانایی و مهارت بیشتری پیدا می کنید.

یکی از برترین راه هایی که به وسیله آن می توانید توانایی ریسک پذیری هوشمندانه خود را تقویت کنید این است که کار هایی را انجام دهید که تا به حال از آن ها می ترسیدید.

نیازی نیست که بدون چتر نجات از هواپیما به سمت بیرون بپرید و فقط کافی است که کمی از تمایلات همیشگی خود فاصله بگیرید تا به مرور زمان از منطقه امن خود خارج شوید و از هر ترسی به اسم یک فرصت یا چالش استفاده نموده تا بتوانید یک فرد بهتر شوید و پیشرفت کنید چرا که این کار ها نشانه یک رهبر مطمئن و نترس است.

کمبود های خود را قبول کنید

داشتن اعتماد به نفس برای یک رهبر به این معنا نیست که او همواره باید درست بگوید و یا فقط حرف های او عملی گردد.

اگرچه یک رهبر باید شجاع باشد، اما رهبران باید قبول نمایند که احتمالا گاهی اوقات ممکن است که اشتباه نمایند و در این میان، رهبران زیادی در دنیا وجود دارند که در نهایت شکست می خورند چراکه هنگام تصمیم گیری های خود با افراد دیگر مشورت نمی نمایند و از یاری های افراد توانمند به منظور نتیجه مطلوب بهره مند نمی شوند. بنابراین، رهبران، به شخصیت خود غره نشوید.

این را بدانید وقتی که شما به اسم یک رهبر، به نقص های خود اعتراف می کنید همین صداقت، از شما یک رهبر بسیار شجاع تر و با اعتماد به نفس بیشتری می سازد. پس، اگر اشتباه کردید یا تصمیمی اشتباه گرفتید، با خود و دیگران صادق باشید و کار های اشتباه خود را بپذیرید چرا که بین مطمئن بودن و ندیدن حقایق تفاوت زیادی وجود دارد.

شاید شما به اسم یک رهبر، اصلا اشتباه ننموده باشید، اما فکر کردن به این مسئله که ممکن است شما هم مرتکب اشتباه شوید، شما را به یک رهبر مطمئن تبدیل نموده و شما را با راه ها و راه چاره های بهتر و تصمیم های مطمئن تری آشنا می نماید.

به وسیله ناامنی ها رشد کنید

به یاد داشته باشید که فرصت ها و تجربیات نو همانقدر که می توانند هیجان انگیز باشند می توانند ترسناک هم باشند و رشد کردن در شرایط ناامن، چیزی است که شما را به یک رهبر مطمئن تبدیل می نماید و شما فقط باید عادت های درست را ادامه دهید.

برگرفته از مقاله برایان تریسی

ترجمه از فاطمه میرزایی دخت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1688

به "چگونه در موقعیت های سخت یک رهبر تأثیرگذار باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در موقعیت های سخت یک رهبر تأثیرگذار باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید