فواید و نکات مهم سفر کردن همراه با بچه ها

به گزارش گفتمان برتر، سفر کردن برای هر کسی لذت بخش است و بچه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بچه ها در سنی قرار دارند که دوست دارند جهان و زیبایی های آن را کشف نمایند و سفر کردن این فرصت را در اختیار آن قرار می دهد.

فواید و نکات مهم سفر کردن همراه با بچه ها

اگر قبلا اهل سفر بوده اید اما چند سالی است که به خاطر تولد فرزندتان کمتر سفر می کنید، تا انتها این مقاله با ما همراه شوید. در ادامه، فواید سفر کردن به همراه بچه ها و نکاتی که باید در این سفر به خاطر بسپارید را شرح می دهیم تا دفعه بعدی که فرصت سفر داشتید، فرزندتان را همراه با خود ببرید.

چرا سفر کردن برای بچه ها مفید است؟

اگر به این فکر می کنید که کودکتان را با سفر آشنا کنید یا نه اما هنوز به نتیجه ای نرسیده اید، باید دلایل این کار را بدانید. در ادامه، 8 علت از مهم ترین دلایلی که باعث می شوند همه اعضای خانواده از جمله بچه ها را در سفر بعدی با خود همراه کنید، می خوانید.

1. ماجراجویی

بچه ها ماجراجویان بزرگ دنیا هستند و سفر فرصتی عالی برای یک تجربه ماجراجویانه است. مهم نیست که همراه با فرزندتان به کجا سفر می کنید، او عاشق این است که در طول مسیر ماجراجویی و چیزهای نو کشف کند. با سفر کردن، به کودک فرصت می دهید که از منطقه امن خود خارج گردد و کارهای نو و هیجان انگیزی را انجام بدهد که در خانه فرصتی برای آن ها ندارد. این ماجراجویی های کوچک به سراعت تبدیل به چیزی می شوند که بچه هاتان هر بار که سفر می نمایند، مشتاق تجربه آن هستند.

2. همدلی

سفر کردن فرصتی عالی برای تمرین همدلی در بچه ها است. وقتی آن ها به جایی سفر می نمایند، این فرصت را می یابند که زندگی در شرایط اجتماعی یا مالی مختلف را ببینند. در این سفر فرزندتان یاد می گیرد که همه به میزان او خوشبخت نیستند. در نتیجه، قدردان آنچه دارد می گردد و نسبت به کسانی که در زندگی شانس کمتری داشته اند، احساس همدلی پیدا می نماید.

3. انعطاف پذیری

اگر اهل سفر باشید، می دانید در بسیاری از مواقع ممکن است همه چیز طبق برنامه شما پیش نرود. هنگام وقوع اتفاقات غیرمنتظره باید انعطاف پذیر باشید و برای حل مشکل راهی پیدا کنید. به همین علت است که سفر برای بچه ها شما ارزش بسیاری دارد. آن ها در طول سفر یاد می گیرند که وقتی چیزی خارج از کنترلشان اتفاق میفتد، انعطاف پذیر باشند. این ویژگی به آن ها یاری می نماید تا مقابله با مسائل غیرمنتظره را یاد بگیرند و این مهارت مهم زندگی را در خود تقویت نمایند.

4. آموزش

بچه ها شما به هر جایی که سفر نمایند، آن سفر برایشان یک سفر آموزشی خواهد بود. بچه ها شما با سفر کردن این فرصت را خواهند داشت که با فرهنگ های مختلف آشنا شوند و درباره تاریخچه آن منطقه اطلاعات نوی بیاموزند. در نتیجه، نسبت به دنیا دیدی وسیع تری می یابند و چیزهای نوی درباره آن می آموزند.

5. خاطرات

لحظات خاطره انگیز بچه ها شما در طول سفر، چیزی است که برای یک عمر در فکر آن ها باقی خواهد ماند. وقتی بچه هاتان به دوران کودکی خود فکر می نمایند، خاطرات این سفرها را با علاقه به یاد می آورند. آن ها اسباب بازی های پر زرق و برق نوی که در جشن تولد هدیه گرفته اند یا اسباب بازی هایی که به مناسبت عید نوروز به آن ها داده اید را کمتر به خاطر می آورند. بااین حال، ماجراهایی را که در سفر داشته اند، به یاد خواهند آورد. بچه ها چه با خانواده سفر نمایند و چه به تنهایی به سفر بروند، آنچه تجربه نموده اند را به خوبی به یاد می آورند. این خاطرات برای آن ها ماندگار خواهند شد.

6. استقلال

اگر می خواهید بچه هاتان مستقل باشند، سفرهای خانوادگی برترین فرصت برای تجربه استقلال است. سفر کردن حس استقلال را در کودک شما پرورش می دهد و به او یاد می دهد که چگونه کارها را به تنهایی انجام دهد. گام اول برای یاری به مستقل شدن فرزندتان این است که به او اجازه دهید تا درباره تعطیلات بعدی خود تحقیق و برنامه ریزی کند.

با برنامه ریزی برای موارد جزئی مانند تاریخچه جاذبه های مقصد، غذاهای محلی یا زبان مردم آن شهر یا کشور آغاز کنید. با بالا رفتن سن فرزندتان، می توانید به او مسئولیت های بیشتری مانند تحقیق درباره ارز کشور مقصد یا نحوه رسیدن از فرودگاه به هتل را به او واگذار کنید. در سن 7 سالگی، او باید بتواند به میزان کافی در اینترنت تحقیق کند. او با تحقیق و آنالیز در گوگل می تواند به شما نقشه کشور یا شهر مقصد را نشان دهد، به شما بگوید برترین هتل های مقصد کدام اند و کدام غذاهای محلی را باید امتحان کنید.

7. کشف خود

فرزند شما در طول سفر، از آنچه درباره دنیای اطراف خود و آنچه درباره خود می آموزد، شگفت زده خواهد شد. او در طول این تجربه ماجراجویانه متوجه می گردد که به چه چیزهایی علاقه دارد. در این سفر می تواند بفهمد که مکان های مورد علاقه اش کدام اند و چه غذاهایی را دوست دارد بخورد.

این کشف خود برای رشد کودک لازم است زیرا به او اعتماد به نفس می دهد و متوجه می گردد که کیست و دوست دارد به چه نوع انسانی تبدیل گردد. به طور مثال، کودک در طول سفر به شهرهای تاریخی متوجه می گردد که به تاریخ علاقه دارد و باید کتاب های تاریخی بیشتر بخواند یا حتی در رشته تاریخ تحصیل کند.

8. رشد مهارت های زبانی

سفر با بچه ها حتی در سنین 6 ماهگی به رشد مهارت های زبانی آن ها یاری می نماید. نوزادان صداها را متفاوت از بزرگ سالان می شنوند. آن ها با بزرگ شدن توانایی تشخیص بسیاری از صداهای گفتاری دیگر را از دست می دهند. اگر آن ها را با صداهای گفتاری از سراسر دنیا احاطه کنیم، می توانند بسیاری از این صداها را به خاطر بسپارند تا بعدها در آموزش زبان به آن ها یاری کند.

نکاتی که باید درباره سفر با بچه ها بدانید

سفر کردن همراه با بچه ها تجربه ای مجذوب کننده و تکرارنشدنی است اما برای خاطره انگیزتر شدن این تجربه باید به نکاتی توجه کنید. توجه به این نکات به فرزند شما یاری می نماید تا از سفر خاطره ای به یادماندنی و خوش داشته باشد.

1. در منطقه ها محلی مقصد قدم بزنید

بازدید از جاذبه های اصلی مقصد سفر عالی است اما قدم زدن در یک منطقه محلی می تواند به یکی از تأثیرگذارترین تجربیات زندگی کودک تبدیل گردد. مغز کودک می خواهد با آنچه برای او آشناست ارتباط برقرار کند. اگر به اصفهان سفر می کنید، در کنار زاینده رود وقت بگذرانید. اگر راهی سفر شمال شده اید،

در کنار ساحل وقت بگذرانید. این گردش ها به کودک حس خوبی می دهد اما آنچه در فکر او طنین انداز می گردد، لحظاتی است که می تواند با آن ها ارتباط برقرار کند. اگر محله ای آرام پیدا کنید و همراه با فرزندتان به پیاده روی بروید، این تجربه برای کودکتان ارزشمند خواهد شد. در این محله ها احتمالا کسانی را خواهید دید که جلوی درب خانه خود را جارو می نمایند یا مجبور می شوید که از فروشندگان محلی خرید کنید. در این صورت، فرزندتان با زندگی روزمره بیشتر آشنا می گردد و درباره آن تجربیاتی کسب می نماید.

2. در سفر آیینی نو بسازید

آیین ها به بچه ها یاری می نمایند تا با سفر بهتر ارتباط برقرار نمایند. به عنوان مثال، در دوران کودکی هر جا که با فرزندتان سفر کنید یا از هر کشوری که بازدید کنید، می توانید بطری های یک بار مصرف را جمع آوری کنید و به او یاد بدهید که جای بطری یک بار مصرف در دامان طبیعت نیست. این آیین خانوادگی کم کم به تجربه ای ارزشمند برای کودک تبدیل می گردد و یاد می گیرد که باید طبیعت را پاکیزه نگه دارد.

3. هم بازی های نو را به کودک معرفی کنید

گروه بندی بچه ها با سایر بچه های که در سن آن ها هستند، به رشد آن ها یاری می نماید. حتی اگر فرزندتان به زبان بچه ها هم سفرش صحبت نمی نماید، از او بخواهید تا با آن ها هم بازی گردد. اگر او با بچه ها دیگر دیدار کند و با آن ها بازی کند، از آن ها چیزهای نو یاد می گیرد و برای برقراری ارتباط با دیگران راه های نوی پیدا می نماید. بچه ها در طول این سفر یاد می گیرند که همه به زبان آن ها صحبت نمی نمایند و باید زبان ها دیگری هم یاد گرفت.

4. سفر جاده ای را به بازی تبدیل کنید

سفر با اتومبیل ممکن است برای کودک خسته نماینده باشد. معمولا بچه ها بعد از خسته شدن در سفرهای جاده ای مدام بهانه می گیرند و سفر را به تجربه ای ملال آور تبدیل می نمایند. برای اینکه دچار این مشکل نشوید، باید با فرزندتان بازی کنید. به او یک بازی نو معرفی کنید. به طور مثال، می توانید از او بخواهید که جاده و شهرهایی که از آن ها عبور می کنید را به خوبی ببیند. در نهایت نیز 3 چیز که قبلا هرگز در خانه ندیده است را به شما نشان دهد.

5. کودک را برای سفر آماده کنید

آماده کردن بچه ها برای آنچه به زودی تجربه خواهند کرد، برترین اقدام پیش از سفر است. به طور مثال، می توانید به او درباره نحوه سوار شدن یا پیاده شدن از قطار شرح بدهید یا او را با پرواززدگی در هواپیما آشنا کنید. اگر هم کودکی عصبی دارید، می توانید به او یک اسباب بازی مخصوص سفر با هواپیما یا قطار بدهید. سفر کودک با این وسایل نقلیه ممکن است استرس زا به نظر برسد اما نباید نگران باشید. بچه ها می توانند به راحتی خود را با موقعیت های نو سازگار نمایند.

6. صبح زود حرکت کنید

اگر با بچه ها نوپا یا خردسال سفر می کنید، باید صبح زود را برای حرکت انتخاب کنید. معمولا بچه ها در این ساعات علاقه دارند تا بیشتر بخوابند. در نتیجه، اگر با اتومبیل سفر کنید، فرزندتان نیمی از مسیر را در خواب می گذرانند. در سفر با وسایل نقلیه عمومی نیز این احتمال وجود دارد که سفر با تأخیر آغاز گردد. بنابراین، کودک می تواند در مدت زمان انتظار بخوابد تا کمتر خسته گردد.

7. برای تغییرات دما آماده باشید

چه در فصل بارانی و سرد باشید و چه در فصلی گرم راهی سفر شده باشید، باید برای تغییرات دما آمادگی کافی داشته باشید. بهتر است به فرزندتان لباس های راحت بپوشانید. لباس های او باید دکمه های کمی داشته باشد یا زیپ یا هر چیز دیگری که مانع از رسیدن به موقع او به دست شویی می گردد، نداشته باشد. همین اصل درباره کفش ها نیز صدق می نماید. کفش های بنددار یا کفش های لغزنده برای بچه ها در سفر مناسب نیستند. کفش ها باید طوری باشند که در شرایطی که عجله دارید، آن ها را به سرعت به کودک بپوشانید.

8. چیزی برای غافل گیر کردن کودک داشته باشید

موقع سفر با بچه ها نوپا باید اسباب بازی های نو و پیچیده به همراه داشته باشید. به همراه داشتن این اسباب بازی ها 2 مزیت مهم دارد:

  • بچه ها عاشق باز کردن وسایل مختلف هستند؛
  • یک اسباب بازی نو برای کودک مجذوب کنندهیت بیشتری دارد.

در نتیجه، اگر در شرایط دشواری قرار گرفتید، می توانید کودک را غافل گیر کنید و به او چیزی بدهید که برای ساعت ها سرگرم بازی با آن گردد.

9. کالسکه ای کوچک تر با خود ببرید

اگر قصد سفر با وسایل نقلیه عمومی را دارید و فرزندتان باید در کالسکه بماند، بهتر است از کالسکه ای کوچک تر بهره ببرید. عبور از ایستگاه قطار یا فرودگاه بدون کالسکه یا با کالسکه ای بزرگ کاری پردردسر است. بنابراین، اگر کالسکه ای در میزان معمولی یا بزرگ دارید، برای سفر با فرزند خردسال یک کالسکه کوچک و جمع وجور که سایبان دارد، تهیه کنید. سفر با این وسیله ساده تر خواهد شد.

10. وسایل کافی با خود ببرید

سفر با کودک از سفر عادی غیرقابل پیش بینی تر است. بنابراین، باید وسایل ضروری به میزان کافی به همراه داشته باشید. بهتر است برای کودک یک خوراکی یا ساندویچ خانگی کوچک نیز بردارید تا اگر در هواپیما یا قطار غذا به موقع آماده نشد، این خوراکی یا ساندویچ را به او بدهید.

11. اجازه بدهید کودک کوله مخصوص خود را بیاورد

سفر کردن یعنی باید وسایل و چمدان ها را همه جا حمل کنید. اجازه بدهید تا فرزندتان هم در این فعالیت مشارکت کند. بچه ها 3 ساله یا بزرگتر می توانند کوله پشتی های کوچک یا وسایل سبک را حمل نمایند. این کار باعث می گردد که آن ها احساس بزرگ شدن و مسئولیت نمایند. مطمئن شوید که کودک یک کوله پشتی کوچک چرخ دار با چرخ هایی سالم دارد. این کوله پشتی باید سبک باشد تا کودک بتواند آن را حمل کند. کوله پشتی مناسب کودک باید طرح های شاد داشته باشد و از پارچه های بادوام ساخته شده باشد.

کلام آخر

بعضی از والدین هنگام سفر ترجیح می دهند تا فرزندشان را به مادربزرگ و پدربزرگ بسپارند و خودشان به تنهایی سفر نمایند. به تصور این دسته از والدین سفر برای بچه ها خسته نماینده است اما این تصور درست نیست. کودک در سفر راه و روش زندگی را یاد می گیرد و تجربه های نو می اندوزد. سفر با بچه ها اگر با شرایط مناسب باشد، به تجربه ای دلنشین برای او و شما تبدیل خواهد شد. پس دفعه بعدی که راهی سفر می شوید، فرزند خود را هم با خود همراه کنید. مطمئن باشید که با توجه به نکاتی که شرح دادیم، سفر با او به کلاس درس و خاطره ای ماندگار تبدیل خواهد شد.

منبع: Parents

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مهر 1402 بروزرسانی: 15 مهر 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2213

به "فواید و نکات مهم سفر کردن همراه با بچه ها" امتیاز دهید

1 کاربر به "فواید و نکات مهم سفر کردن همراه با بچه ها" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و نکات مهم سفر کردن همراه با بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید