هرمزگان رتبه اول در صدور مجوز گلخانه در کشور

به گزارش گفتمان برتر، رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان گفت: گلخانه ها با ظرفیت عظیم تولیدی و قابلیت منحصربفرد صادراتی قادرند به اندازه صنایع عظیم در استان اشتغال آفرینی نمایند.

هرمزگان رتبه اول در صدور مجوز گلخانه در کشور

به گزارش خبرنگاران هرمزگان،حمید رضا نصیری اظهار کرد: گلخانه های کشاورزی در استان هرمزگان بواسطه شرایط خاص اقلیمی و همت بلند فعالان این حوزه توانسته اند به سطح قابل توجهی از اشتغال در استان برسند که نمونه آن را فقط در صنایع عظیم می توان دید.

وی با بیان این که یک گلخانه قادر است به اندازه یک پالایشگاه و یا واحد عظیم فولادی و صنعتی اشتغال ایجاد کند، عنوان داشت: توسعه گلخانه ها در هرمزگان می تواند مصرف آب را بشدت کاهش و میزان فراوری را تا 40 برابر در همسنجی با کشت فضای آزاد افزایش دهد و همین دلیل موجب شده تا استقبال خوبی در دو سه سال اخیر به ایجاد و توسعه گلخانه ها در استان صورت گیرد و این در حالی است که کیفیت فراوری گلخانه های ایران در منطقه ممتاز است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان ادامه داد: کیفیت بی نظیر محصول فراوریی گلخانه های عظیم در هرمزگان موجب ایجاد بازار بسیار خوب صادراتی شده و اکنون فلفل دلمه ای هرمزگان به یک محصول کلیدی در بازار روسیه تبدیل شده و ارزآوری قابل توجهی را نیز نصیب کشور ساخته است.

نصیری اظهار داشت: به ازای هر هکتار گلخانه 4 تا 5 نفر و به ازای هر هکتار محصول بدست آمده 2 نفر برای بسته بندی ایجاد اشتغال می گردد و وقتی یک گلخانه 10 هکتاری ساخته می گردد برای بیش از 60 تا 70 نفر اشتغال مستقیم و به همین تعداد نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد می گردد و این اشتغال از نوع پایدار است.

وی گفت: اکنون در بخش گلخانه ای به ازای هر 200 تا 300 میلیون تومان سرمایه گذاری یک شغل ایجاد می گردد در حالی این رقم برای صنایع 2 میلیارد تومان است.

رتبه اول هرمزگان در صدور مجوز گلخانه در کشور

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان همچنین بیان داشت: استان هرمزگان در زمینه صدور مجوز برای ایجاد گلخانه در کشور رتبه اول را دارد و تا به امروز بیش از 700 هکتار گلخانه در استان ایجاد شده و مطالعات ایجاد گلخانه در دشت بارق، شمیل، چلوگهره و ... نیز در حال نهایی شدن است و می توان این مناطق را نیز به مانند منطقه شهدادی در حاجی آباد به قطب فراوری گلخانه ای بدل کرد.

نصیری در همین زمینه افزود: در سیریک و کهورستان نیز کارهای جدیدی در زمینه ایجاد گلخانه شروع شده و در شرق استان نیز این ظرفیت به خوبی در حال پیشرفت است و امیدواریم بتوانیم سطح گلخانه های استان را به بیش از یک هزار هکتار برسانیم.

به گفته وی، اکنون شهرستان های حاجی آباد، میناب و رودان دارای بیشترین سطح گلخانه در استان هستند.

تجربه پیروز صادرات به روسیه و کشورهای همسایه شمالی

نصیری در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع بازاریابی محصولات با کیفیت فراوری شده در گلخانه های هرمزگان اشاره و اعلام کرد: ایجاد گلخانه تحول ویژه ای در کشاورزی ایجاد نموده به طوری که می توان تا 40 برابر کشت در محیط باز از همان سطح محصول برداشت کرد و کیفیت محصول نیز به اندازه ای است که جاذبه های صادراتی بی نظیری دارد و اکنون گلخانه داران هرمزگان توانسته اند در بازارهای روسیه و دیگر کشورهای همسایه شمالی کشورمان بدرخشند و ارز حاصل از صادرات را نیز در توسعه همین بخش هزینه نمایند.

وی خاطرنشان ساخت: در سال 97 مجوز 280 هکتار گلخانه در هرمزگان صادر شده بود اما اکنون این میزان به بیش از 800 هکتار رسیده است و بعضی از گلخانه های استان توانسته اند واحدهای تخصصی مورد احتیاج کار را نیز در مجاورت با گلخانه های خود نیز ایجاد نمایند و ما اکنون در شهدادی از توابع حاجی آباد شاهد هستیم که یکی از واحدهای عظیم گلخانه توانست سردخانه، جعبه سازی و نشاءسازی را نیز در مجاورت خود ایجاد کند که این بخش ها نیز هر کدام بیش از 30 تا 40 اشتغال جدید ایجاد نموده است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان با اشاره به اهمیت جهت گیری مراکز علمی و دانشگاهی استان به سمت چنین مقوله های مهم و اشتغال زایی بخصوص با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تقویت فراوری ملی، اعلام کرد: استان هرمزگان دارای مواهبی ارزنده است که شاید در نگاه اول به محرومیت جلوه کند اما همین بیابان های خشک و آفتاب سوزان و گرمای 8 ماه از سال یک موهبت است که اگر بتوانیم از آن به خوبی بهره بگیریم، بدون شک قادر خواهیم بود تا از هر وجب این استان درآمدهای کلان ارزی نصیب کشور کنیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1535

به "هرمزگان رتبه اول در صدور مجوز گلخانه در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرمزگان رتبه اول در صدور مجوز گلخانه در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید