تحلیل و بررسی صنعت گردشگری ایران دردوران پساکرونا در سال 1401

به گزارش گفتمان برتر، گردشگری همیشه یکی از نیاز های بشر از آغاز حضور انسان در زمین بوده و همچنان نیز می باشد.

تحلیل و بررسی صنعت گردشگری ایران دردوران پساکرونا در سال 1401

امروزه دنیاگردی در حوزه های مختلفی فعالیت می کند؛ حوزه هایی با اهداف خاص دنیاگردی و آشنایی با آداب و رسوم یکی از اهداف این صنعت می باشد. از فواید و مزایا دنیاگردی برای هر کشوری مخصوصا ایران، می توانیم به درآمد حاصل از این صنعت نیز اشاره کرد. این صنعت پول ساز، تا به امروز توانسته است سود بیشتری نسبت به فروش نفت داشته باشد. اما با بروز بیماری همه گیر کرونا، به این صنعت ضربه بسیار سختی وارد شده و بار ها با راهکار های مختلف تلاش برای برپایی خود کرد. اما توان این ویروس منحوس بیشتر بود و این صنعت را فیتیله پیچ کرد. در این مقاله می خواهیم به تحلیل و بررسی صنعت دنیاگردی ایران در دوران پساکرونا را در سال 1401 بپردازیم. اگر شما هم علاقه مند به دانستن آینده این صنعت پر سود هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

صنعت دنیاگردی ایران را دست کم نگیرید…

همانطور که می دانیم دنیاگردی در کشور ایران از پیشینه چند هزار ساله ای برخوردار است و همین دلیل سبب شده است دنیاگردان زیادی را به سوی خود جذب کرد. در سال های اخیر، دنیاگردی در ایران فرایند رو به افزایشی داشته و توانسته است در تمام ابعاد مختلف دنیاگردی پیروز عمل کند.

اما با حضور ویروس کرونا ضربه شدیدی به این کشور وارد شد. تمام کارشناسان و صاحب نظران بر این باورند، با واکسینه شدن عموم مردم و کاهش مرگ و میر ها، می توانیم آینده ای نسبتا روشن برای این صنعت داشته باشیم.

کرونا چه بود و چه کرد؟

زندگی همه مردم دنیا در آرامشی نسبی بود، مردم از کنار یکدیگر گذر می کردند، به هم لبخند می زدند و با هم معاشرت می کردند. اما شاید هیچ کس فکر نمی کرد روزی میهمانی ناخوانده وکوچولو میهمان خانه ها و شهر ها، کشور ها، قاره ها و…. شود. روز های اولی که عزیزانمان را از دست می دادیم را همه به یاد داریم، روز هایی که ضد عفونی ها از دستانمان نمی افتاد و به همدیگر التماس می کردیم ماسک بزنید و زنده بمانید .

حال دو سال از آن روز ها می گذرد؛ دیگر همه افراد می دانند که کرونا کنگر خورده و لنگر انداخته است. به حضور این ویروس مرموز عادت کرده ایم! حتی به ماسک های روی صورتمان هم عادت کرده ایم، به دوری از افراد و مراقبت از یکدیگر، حتی عادت کرده ایم تا خنده های یکدیگر را نبینیم.

این روز ها با واکسینه شدن افراد در برابر ویروس منحوس کرونا اندکی به زندگی عادیمان برگشته ایم؛ هر چند هنوز نمی دانیم چه خواهد شد، نمی دانیم دوباره به روز هایی می رسیم که کسب و کار ها تعطیل شود و صنف های مختلف تعطیلی اعلام کنند و یا روز هایی که بازار ها پر از مشتری های سر خوش بود و می توانستیم به یکدیگر لبخند بزنیم و معاشرت کنیم.

تحلیل دنیاگردی در سال 1401

طبق اعلامیه مرکز آمار ایران سفر ها در سال 1400 سیر نزولی داشته است و دنیاگردی 16تا 68 درصد از سال های گذشته نیز کاهش داشته است. البته که این نمودار نزولی قطعا به خاطر مراقبت های افراد از خود و خانواده هایشان بوده است، اما در این بخش می خواهیم دنیاگردی سال 1401 را اندکی بررسی کنیم.

پنجاه و چهار درصد رشد در بودجه وزارت ویراث فرهنگی

در 21 آذرماه سال 1400 خبری با عنوان رشد 54 درصدی در وزارت میراث فرهنگی منتشر شد. این بودجه برای رسیدگی به بخش های مختلفی مانند موارد زیر می باشد :

  • تامین سرمایه اولیه صندوق توسعه صنایع دستی و فرش
  • رسیدیگی به بنا های تاریخی
  • رسیدگی به روستا ها با هدف دنیاگردی منطقه ها

بودجه گفته شده بالا برای توسعه و توسعه فعالیت های دنیاگردی ایران گردی و حتی دنیا گردی تنظیم شده است و حالا باید نظاره گر باشیم که این بودجه کدام بخش های صنعت دنیاگردی را آباد می کند.

با وجود واکسیناسیون مردم انتظاردنیاگردان خارجی را نداشته باشید

خبر دومی که بسیار دیده شد، در اواخر ماه آذر و نزدیک شدن به شروع سال نو میلادی بود. محسن حاجی سعید در گفتگو با خبرنگار ها بیان نمود:

با توجه به واکسیناسیون حد اکثری مردم همه منتظر رونق دوباره صنعت دنیاگردی هستند، اما رونق این صنعت ارتباط مستقیمی با تبلیغات و بازاریابی در رسانه ها دارد. البته ایشان اضافه کردند که بنا بر آمار هایی که از دفاتر خدماتی مسافرتی و دنیا گردی ارسال شده است، کشور های آلمان ، فرانسه ، اسپانیا علاقه مند به سفر به ایران هستند؛ اما نمی توانیم انتظار حجم انبوهی از دنیاگردان را در ایران داشته باشیم.

حضور پر شور دنیاگردان ایرانی و خارجی در نوروز 1401

خبری که شاید چند ساعتی از انتشار آن نگذرد، مربوط به حضور پر شور مردم در کیش می باشد. همانطور که می دانید، کیش یکی از جزایر پیروز در حوزه جذب دنیاگرد و دنیاگرد می باشد و در تمامی زمان ها با برنامه ریزی های دقیق و مدیریت صحیح علاقه مندان زیادی را میزبانی می کند.

محمد نیکجو در جلسه کمیته تبلیغاتی و اطلاع رسانی بیان نمود : که مسافران زیادی تصمیم دارند که نوروز امسال را در جزیره کیش سپری کنند. ایشان گفتند: نوروز امسال را نوروزی پر شور پیش بینی می کنیم. همچنین ایشان در ادامه صحبت های خود گفتند: تمام دستگاه های مستقر در جزیره کیش به ویژه رسانه های محلی و ملی نقش بسیار مهم و ارزشمندی در جذب دنیاگردان به این منطقه ایفا می کنند .

جزیره پیروز کیش را بشناسید

با توجه به اینکه در بالا از جزیره دنیاگردی کیش صحبت کردیم، دلمان نیامد از این جزیره زیبا و مرجانی به راحتی بگذریم، اگر که علاقه مند به آشنایی با این جزیره پیروز هستید، لطفا با ما همراه باشید و خواندن این بخش از مقاله را از دست ندهید !!!

کیش پیروز در جذب دنیاگردان ایرانی و خارجی

کیش یکی از الگو های جزایر جنوب ایران می باشد. این جزیره زیبا با مساحتی غریب به 90 کیلومتر توانسته است امروزه در انتخاب های اول دنیاگردان و دنیاگردان قرار بگیرد. مدیریت های خاص و البته سودمند مسئولان منطقه آزاد توانسته است، آب و هوا گرم و مرطوب این جزیره را کم رنگ و نقاط قوت و پتانسیل های تفریحی خود را نیز پر رنگ کند.

رسوم و سوغات کیش را با خود به یادگاری ببرید !!!

سفر به جزیره زیبا کیش، یکی از گزینه های خوب می باشد. چرا که شما با هزینه های کم و مالی می توانید سفری با سطح یک سفر خارجی تجربه کنید. اما از یاد نبرید این جزیره دنیاگردی مملو از فرهنگ و آداب و رسوم نیز می باشد. اگر به این مقصد زیبا سفر کردید؛ حتما به کنار ساحل رفته و اجازه دهید روی دستانتان با حنا طرح و نقش بی اندازند. شما می توانید برای سوغات نیز علاوه بر ماهی و غذا های دریایی، شکلات و قهوه و پوشاک نیز تهیه کنید. چرا که تمامی اقلام در این منطقه ارزان تر ارائه می شود و بهترین گزینه برای یادگاری نیز می تواند باشد.

مراکز تفریحی و دیدنی جزیره زیبا کیش را از دست ندهید !!

همچنین مراکز تفریحی این منطقه بسیار زبانزد است. پارک های تفریحی، موزه های متنوع تا مراکز خرید و جاذبه های تفریحی و تاریخی از پتانسیل های دنیاگردی این جزیره می باشد. به شما پیشنهاد می کنیم از دلفیناریوم کیش، شهربازی هایلند ، قلعه جنی، دره پرتغالی ها، موزه خلیج فارس ،کشتی یونانی، شهر زیر زمینی کاریز، شهر باستانی حریره، خانه اعیانی و دیگر مکان های دیدنی این جزیره دیدن فرمایید.

دنیاگردی ایران در پساکرونا

کرونا رکورد بی سابقه ای در صنعت دنیاگردی زده است. به طوری که ضرر های زیادی گریبان گیر این صنعت شد. بسیاری از صنف های این حوزه ورشکست شده اند و یا آسیب های مالی بسیار زیادی دیده اند. در ادامه درباره ابعاد مختلف این صنعت صحبت می کنیم. ابعادی که در دوران پساکرونا جان می گیرند و مانند قبل فعالیت خود را شروع خواهند کرد.

تاثیر کرونا بر رزرو هتل های ایران

هتل ها یکی از زیر شاخه های صنعت دنیاگردی هستند که به شدت تحت تاثیر این ویروس قرار گرفتند و هزاران نفر در این صنعت بیکار شده اند. هر چند که چند ماهی است که رزرو هتل ها به صورت آنلاین و با برنامه ریزی جریان پیدا کرده است، اما رونق همیشگی هتل ها به چشم نمی خورد و تا جبران خسارت ها زمانی نسبتا طولانی نیاز است.

مدیران صنف هتلداری بر این باورند پس از گذر کردن از این ویروس کرونا و با شروع دوران پساکرونا افراد زیادی به سفر می آیند و ضرر های وارد شده در این زمان را جبران خواهند کرد. اما قطعا ایستادگی در برابر این سختی ها بسیار سخت خواهد بود.

بسیاری از هتل ها در سراسر ایران با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در حال ارائه خدمات به علاقه مندان سفر هستند، اما قطعا در دوران پساکرونا سفر کردن راحت تر و دلپذیر تر خواهد بود.

اهمیت مدیریت دنیاگردان در دوران پسا کرونا

یکی از مباحثی که در تحلیل دنیاگردی در سال 1401 به چشم می خورد، اهمیت مدیریت دنیاگردان است. وقتی این موضوع را پرس و جو کردیم با جواب های جالبی روبرو شدیم: کارشناسان و صاحب نظران بسیاری بر این باورند با شروع دوران پساکرونا و شروع فعالیت های روزمره مانند سفر و دنیاگردی عموم مردم مقصد سفر خود را منطقه های انتخاب می کنند که آمار همه گیری و مرگ و میر نیز در آن بسیار کم باشد. البته که این نگرانی حتما درست می باشد، اما اگر این دوران مدیریت نشود با خیل جمعیت در برخی از منطقه ها روبرو خواهیم شد.

بهداشت و ایمنی کارکنان، دنیاگردان و مسافران

با نزدیک شدن به سال تازه و میل زیاد افراد به سفر های داخلی خارجی و میزبانی از دنیاگردان، مدیران آژانس های مسافرتی دغدغه اطمینان از سفر را در طول جهت دارند و در واقع سلامت کارکنان منجر به سلامت مسافران می شود. به همین دلیل ارائه آموزش های لازم به کارکنان بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد. کارکنان این صنعت همگی باید آماده برای اتفاقات غیر منتظره باشند و بتوانند شرایط را مدیریت کنند.

آژانس های دنیاگردی باید اعتماد به نفسی در بین مسافران خود از نظر بهداشت و نکات ایمنی ترویج کنند؛ چرا که بسیاری از مسافران در این ایام با اضطراب زیادی روبرو می شوند و کارکنان باید بتوانند به مسافران و دنیاگردان اطمینان از صحت بدهند. به همین منظور بیمه های متنوعی در ایام پساکرونا ارائه می شود که می توانید در اینترنت از آن ها با خبر شوید.

سهولت بخشیدن در فرایند رزرو هتل ها

چند سالی می شود که رزرو هتل و به صورت آنلاین و مستقیم رواج پیدا کرده و بسیار محبوب شده است، این امکان در دوران پساکرونا بسیار کاربردی نیز خواهد بود و چند دلیل نیز خواهد داشت که در ادامه درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.

نیازی نیست به صورت حضوری به هتل ها مراجعه کنید

اولین دلیل رزرو هتل آنلاین، می تواند نبودن الزام برای رزرو حضوری باشد. برای مثال شما دیگر نیازی نیست به هتل های شهر مشهد سر بزنید و دنبال اتاق های خالی بگردید و یا از سطح بهداشت و پروتکل ها رضایت جلب کنید. چرا که شما با رزرو هتل در مشهد به صورت آنلاین می توانید به راحتی از تمامی اطلاعات و برنامه های هتل با خبر شده و تصمیم گیری کنید.

هتل ها از قبل تمامی موارد را برای حضور شما انجام می دهند

اگر شما از قبل برای رزرو هتل در مقصد اقدام کنید، هتل می تواند با برنامه ریزی زمانی اتاق های تمیز و با خدمات و امکانات ارائه بدهد. اما در غیر اینصورت شما نمی توانید تقاضای خدمات با کیفیتی از سوی هتل داشته باشید.

زمانتان را برای پذیرش به هدر ندهید

همه ما دلمان برای سفر رفتن و گشت و گذار تنگ شده است، شما با رزرو هتل خود به صورت آنلاین دیگر نیازی نیست زمانی را برای پذیرش شدن و تحویل اتاق ها بگذارید و می توانید از تمامی لحظات خود در سفر استفاده بهینه داشته و دغدغه پذیرش و اتاق ها را نداشته باشید.

در سال 1401 سفر به مشهد را از قلم نیاندازید

در بالا به نام شهر مقدس مشهد اشاره کردیم. مشهد که دومین شهر مذهبی دنیا شناخته می شود، هرساله میزبان زائران و دنیاگردان زیادی می باشد. این شهر در روزگاران قدیم محل سکونت اقوام آریایی بوده و نام خود را از بارگاه ملکوتی و مقدس حضرت رضا (ع) گرفته است. در اینجا 5 دلیل برای سفر به مشهد را مورد بررسی قرار می دهیم. لطفا خواندن این بخش مجذوب کننده و دوست داشتنی را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

دلیل اول : وجود حرم مطهر و ملکوتی حضرت رضا (ع) در شهر زیبای مشهد

اولین و مهم ترین دلیل برای سفر به شهر مشهد مقدس حضور بارگاه مطهر و پر برکت حضرت رضا (ع) می باشد. در واقع بهتر است اینگونه بگوییم، مهم ترین جاذبه دنیاگردی و دنیاگردی مشهد و ایران حضور حرم امام هشتم مسلمین می باشد. معماری این مکان مقدس داستان ها و اسرار زیادی دارد. آیینه کاری ها و کاشی کاری های صحن های این مکان متبرکه تا داستان شنیدنی مسجد گوهر شاد همیشه برای مجاورین و زائرین مجذوب کننده بوده است.

حرم آقا امام رضا 9 صحن با نام های زیر دارد:

  • صحن انقلاب اسلامی
  • صحن آزادی
  • صحن جمهوری اسلامی
  • صحن جامع رضوی
  • صحن غدیر
  • صحن کوثر
  • صحن هدایت
  • صحن قدس
  • و…..

دلیل دوم : غذای بی نظیر و لذیذ مشهد مقدس

شهر مشهد یکی دیگر از شهر های ایران می باشد که غذا های بی نظیر و لذیذی را ارائه می دهد. جالب است بدانید که هر منطقه از شهر مشهد سبک آشپزی متفاوتی دارد و غذا های محلی را به روش های متنوعی پخت می کنند. اما به شما پیشنهاد می کنیم در سفر خود به این شهر متبرک، از کباب ها و زرشک پلو چشم پوشی نکنید و حتما یک وعده خود را به شله معروف مشهد اختصاص دهید و لذت ببرید. در ادامه لیستی از غذا های شهر مشهد را برایتان جمع آوری کرده ایم:

  • شله
  • پلو مخلوط (استانبولی)
  • چنگالی
  • یتیمچه
  • آش ماستی
  • قیمه مشهدی
  • دیگچه
  • اشکنه قوروت
  • شیشلیک
  • و…

دلیل سوم : اماکن تاریخی مشهد بهترین دلیل برای سفر

شهر مشهد روزگاران زیادی در قلمرو پادشاهان و تمدن ها بوده است و به همین دلیل دارای اماکن تاریخی و باستانی زیادی می باشد. شما با سفر خود به مشهد می توانید از حمام شاه تا پارک های قدیمی و خانه داروغه دیدن فرمایید. در ادامه برخی از مکان های دیدنی شهر مشهد آشنا خواهید شد.

  • چالیدره
  • آرامگاه فردوسی
  • آرامگاه شیخ بهایی
  • پارک کوهسنگی
  • سرزمین موج های آبی
  • آرامگاه پیر پالاندوزی
  • چهار طاقی
  • طرقبه
  • شاندیز
  • و …

دلیل چهارم : بازدید از مغازه های پر راز مشهد

در جهت منتهی به حرم آقا امام رضا (ع)، مغازه های پر رنگ و پر بار را خواهید دید. مغازه هایی که سوغات شهر مشهد و حومه این استان را ارائه می دهد. زعفران، شیرینی جات و تنقلات از پر طرفدار ترین اجناس این مغازه ها هستند. اگر به مشهد سفر کردید، بازدید از بازار رضا را از یاد نبرید! این بازار قدیمی از بازار های بزرگ شهر مشهد می باشد که شما تمامی سوغات و لوازم مورد نیاز خود را می توانید در این بازار تهیه کنید.

دلیل پنجم : مکان های دیدنی

همانطور که گفتیم مشهد به دلیل زائر پذیر بودن خود، باید ابعاد مختلف دنیاگردی خود را تقویت کند. چرا که مکان های دیدنی مشهد از دلایل سفر به مشهد می تواند باشد. شما در مشهد نظاره گر بازار ها و مراکز خرید معتبری خواهید بود. الماس شرق، برج آرمان و پروما، آرمیتاژ، آلتون و… از مراکز پر طرفدار این شهر به شمار می فرایند که می توانید با رزرو تور مشهد از آن ها بازدید کنید. همچنین مکان های طبیعی مشهد، ییلاق های خوش آب و هوای مشهد مانند طرقبه و شاندیز تا پارک های بزرگ و هدفمند از مکان های دیدنی مشهد به شمار می آید.

های هتل مجری تخصصی رزرو هتل های شهر مشهد

رزرواسیون های هتل سامانه جامع رزرو هتل های ایران، از مجریان تخصصی در رزرو هتل در مشهد می باشد و در این امر بسیار پیروز عمل کرده است . شما با مراجعه به این سایت می توانید لیستی کامل از هتل های شهر مشهد و دیگر شهر های کشور ایران را مشاهده و سپس برای رزرو هتل مورد نظر خود اقدام کنید. همکاران پشتیبانی این سایت در تمامی ساعات شبانه روز و در تمامی روز های هفته آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

در آخر

با پدید آمدن ویروس کرونا همه ما از خیلی از تفریح هایمان جدا شده و روز ها را در خانه سپری کردیم. حال قدر کنار هم بودنمان را می دانیم، قدر خنده عزیزانمان را که بدون هیچ مانعی می توانیم ببینیم. قدر در آغوش گرفتنمان را نیز قدر یک دنیا می دانیم. حال با آمدن دوران پساکرونا، سفر و گردش در اول چک لیست خیلی هایمان جا گرفته است و انتظار روز هایی را می کشیم که بسیار به ما نزدیک می باشد.

اما یادمان باشد که اگر از انجام پروتکل های بهداشتی سرپیچی کنیم، خیلی زود دوباره باید خانه نشین شویم و بسیاری از کسب و کار ها نیز دوباره تعطیل می شود.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1950

به "تحلیل و بررسی صنعت گردشگری ایران دردوران پساکرونا در سال 1401" امتیاز دهید

1 کاربر به "تحلیل و بررسی صنعت گردشگری ایران دردوران پساکرونا در سال 1401" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل و بررسی صنعت گردشگری ایران دردوران پساکرونا در سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید