نیمی از ظرفیت کارخانه های فراوری خوراک دام غیرفعال است

به گزارش گفتمان برتر، در نشست هم اندیشی انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران که با حضور مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، قائم مقام معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی برگزار گردید، ممنوعیت فراوری خوراک دام در واحدهای پرورش، ایجاد صندوق حمایت از کارخانه های خوراک دام و تخصیص نهاده های دامی با قیمت واقعی به این واحدها نکاتی بود که از سوی فعالان صنعت مورد تأکید نهاده شد.

نیمی از ظرفیت کارخانه های فراوری خوراک دام غیرفعال است

جهت دریافت خدمات طراحی سایت پلان ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

مجید موافق قدیرلی، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان این مطلب که در سال 1397 بالغ بر 18 هزار میلیارد تومان میزان فروش کل محصولات کارخانه های خوراک دام کشور بوده است، ارزش واردات مواد اولیه این صنعت را حدود 14 هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

وی همچنین ظرفیت اسمی کارخانه های این حوزه را 23 میلیون تن گفت و گفت: در حال حاضر 50 درصد ظرفیت کارخانه های فراوری خوراک دام فعال هستند.

بر اساس اظهارات او یکی از نقاط ضعف اصلی این صنعت، فراوری 21 میلیون تن خوراک مورد نیاز دام در واحدهای پرورش است که حدود 60 سال است در جهان منسوخ شده اما در ایران همچنان دنبال می گردد.

این فعال مالی با نگاهی به شرایط ترکیه در فراوری خوراک دام به عنوان یکی از رقبای اصلی ایران در منطقه، توضیح داد: در ترکیه 95 درصد خوراک دام در کارخانه های خوراک دام فراوری می گردد و فقط 5 درصد آن همچنان در مزارع و واحدهای پرورش تهیه می گردد.

قدیرلی از صرفه جویی 500 هزار تنی در فراوری خوراک دام به یاری بهره وری در کارخانه های موجود طی سال 97 اطلاع داد و اضافه نمود: از آنجا که همچنان نیمی از نیاز کشور به خوراک دام در مزارع، فراوری می گردد، می توان گفت این روش 7 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور زیان می زند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در ادامه ایجاد صندوق حمایت از کارخانه های خوراک دام را که سال هاست از سوی بخش خصوصی پیگیری می گردد اما همچنان راه اندازی نشده است را مورد تأکید قرار داد و گفت: اولین بار این خواسته در دوران اصلاحات مطرح شد و همان زمان دستور تأسیس آن داده شد اما متأسفانه همچنان این صندوق تشکیل نشده است.

وی تخصیص نهاده های دامی به واحدهای فراورینماینده خوراک دام به قیمت واقعی را نیز خواهان شد و ادامه داد: این کارخانه ها، نهاده های دامی را با قیمت واقعی دریافت نمی نمایند اما مجبورند با قیمت معین شده، فراوریات خود را بفروشند. از طرفی این قیمت گذاری برای خوراک دام بر اساس اطلاعات سال گذشته بوده در حالی که امروز فراورینماینده مواد اولیه خود را باید با قیمت های جدید خریداری کند.

مهدی کاظم نژاد، قائم مقام معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی، از لزوم تغییر گفتمان بین دولت و بخش خصوصی برای رسیدن به تعامل سازنده بین این دو بخش سخن گفت و توضیح داد: برای پیشبرد اهداف باید این گفتمان شکل بگیرد. دولت خود را در چارچوب وظایفش، نسبت به بخش خصوصی جوابگو می بیند.

وی فراهم کردن بستر رونق فراوری و تأمین نیازهای باقی مانده به وسیله واردات را به عنوان سیاست اصلی دولت برشمرد و ادامه داد: تمام سیاست های صادراتی و وارداتی معین شده در چارچوب همین هدف اصلی بوده و در حال حاضر بر اساس قانون هر کالایی که بخشی از مواد اولیه آن با ارز 4200 تهیه شده باید با عوارض، صادر گردد. حال اگر سیاستی اتخاذ شده که درست و منطقی نیست می توان به یاری گفت وگو آن را اصلاح کرد.

این مقام مسئول همچنین برقراری ارتباط دو سویه بین انجمن ها و سازمان حمایت از مصرف نماینده و فراورینماینده را راه حلی برای مسائل امروز صنعت خوراک دام دانست و تأکید کرد: اگر هنوز چنین ارتباطی بین انجمن و این سازمان برقرار نشده، بدانید که به یاری آن می توانید بخش زیادی از مسائل امروز خود را حل کنید.

مهدی صادقی نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان صادرات خوراک دام کشور را بین 80 تا 100 میلیون دلار در سال برآورد کرد و با احتساب این میزان از صادرات، پیشنهاد داد که برای حل مشکل قیمت گذاری خوراک فراوری شده، نامه مشترکی از طرف این معاونت و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی تهیه و در اختیار ستاد قیمت گذاری و سازمان حمایت قرار بگیرد.

وی همچنین به لزوم حذف ارز 4200 تومان اشاره و توضیح داد: در بیشتر بخش هایی که ارز 4200 تومان اختصاص پیدا می کرد با حذف آن شاهد بهبود شرایط بازار بوده ایم. بنابراین باید به تدریج به این سمت برویم و ارز 4200 تومان را حذف کنیم. البته دولت با شیب ملایمی این سیاست را پی گرفته تا بتواند شرایط و مسائل اجتماعی را نیز مدیریت کند.

مرتضی رضایی، معاون امور فراوریات دامی وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره بر لزوم تأسیس صندوق حمایت از کارخانه های خوراک دام، نسبت به آزادسازی قیمت ها البته به صورت تدریجی تأکید کرد و گفت: این اتفاق باید رخ دهد و برای رهایی از مسائلی که پیش رو داریم، همراهی دولت و بخش خصوصی ضرورت دارد.

وی میزان فراوری مرغ در کشور را آمار 2 میلیون و 500 هزار تن که البته پیش بینی می گردد تا سرانجام سال به رقمی بیش از این برسد، در شرایط مطلوبی توصیف کرد و اضافه نمود: شاید در بعضی ماه ها، بازار انواع گوشت با نوسانات قیمتی روبرو شد اما در میانگین کل ماه های سپری شده باید اذعان داشت که شرایط کسب وکار این بخش خوب بوده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از انجمن خوراک دام خواست برای حل مشکل خود در حوزه فراوری خوراک در مزارع، مطالعات کارشناسی و دقیقی انجام دهد. این مسئله نیاز به آسیب شناسی دارد تا متوجه شویم که چرا کارخانه های فراوری مرغ و گوشت و غیره ترجیح می دهند خوراک موردنیاز را خودشان تهیه نمایند؟ اگر مسئله ای وجود دارد باید به همت انجمن شناسایی و رفع گردد.

علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی بخش قابل توجهی از مسائل امروز این بخش را مربوط به محدودیت های ناشی از تحریم دانست و توضیح داد: سازمان برای حمایت از فراوری داخل وارد عمل شده و سعی دارد با جدیت این مسئله را دنبال کند. البته در بیان شاید آسان باشد اما در عمل این گونه نیست. در این رابطه تصمیم گرفتیم به تدریج تخصیص ارز 4200 تومان را برای واردات کالاهایی که مشابه آنها در کشور فراوری می گردد را لغو کنیم.

او به گرفتاری های مربوط به تأمین ریزمغذی ها اشاره و از فراوری این نوع محصولات در داخل طی چند ماه گذشته اطلاع داد و گفت: خوشبختانه امروز واحدی را داریم که توان فراوری ریزمغذی ها را پیدا نموده و امیدواریم که مشکل این بخش نیز به زودی رفع گردد.

رئیس سازمان دامپزشکی نظارت این سازمان و استاندارد را در خصوص واردات انواع نهاده های دامی از جمله ذرت و غیره را در سطح مطلوب توصیف کرد و گفت: از این منظر نباید هیچ گونه نگرانی داشته باشیم. همه گونه آزمایش و آنالیز انجام می گردد تا گرمی محصول غیراستاندارد وارد کشور نگردد. اگر این نظارت ها نبود امروز نمی توانستیم رتبه 18 را در فراوری خوراک دام بین کشورهای جهان پیدا کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 622

به "نیمی از ظرفیت کارخانه های فراوری خوراک دام غیرفعال است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمی از ظرفیت کارخانه های فراوری خوراک دام غیرفعال است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید