میرکاظمی: در بعضی بخش ها تا 10 برابر ظرفیت مورد احتیاج سرمایه گذاری شده است

به گزارش گفتمان برتر، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه 1401 رشد مالی محور برنامه ها خواهد بود و برنامه ریزی بودجه سال آینده، متناسب با همین اصل می باشد.

میرکاظمی: در بعضی بخش ها تا 10 برابر ظرفیت مورد احتیاج سرمایه گذاری شده است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از سازمان برنامه و بودجه، سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در چهارمین جلسه تبیین رویکرد های تدوین لایحه بودجه سال 1401 با تشریح شرایط مالی کشور گفت: با وجود صرف منابع کلان در توسعه زیرساخت های کشور شرایط شاخص های کلان مالی مطلوب نیست. موضوعی که نشان می دهد شیوه فعلی اداره کشور باید تغییر کند.

وی با اشاره به اهمیت اثربخش شدن منابع دولت اضافه کرد: در قوانین سالانه بودجه و حتی برنامه های توسعه ای پنج ساله گاهی آنقدر به حاشیه پرداخته شده که متن فراموش شده است؛ چون هدف نهایی همه برنامه ها باید بهبود شرایط شاخص های کلان و پیشرفت زندگی مردم در ابعاد مختلف باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: درحال حاضر در بعضی بخش ها تا 10 برابر ظرفیت مورد احتیاج کشور سرمایه گذاری شده و نتیجه این می گردد که با تعطیلی آن ها در اتفاقی در بازار نمی افتد، این یعنی جهت گیری های دولت اشتباه بوده است.

میرکاظمی بازنگری در راهبرد های توسعه را ضروری دانست و تاکید نمود: چرا با وجود تعداد زیاد دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد و سرمایه گذاری بالا، بهره وری پایین است؟ این سوال اساسی است و همه این ها نشان می دهد جهت گیری ها باید عوض گردد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در بودجه 1401 رشد مالی محور برنامه ها خواهد بود توضیح داد: برنامه ریزی بودجه سال آینده، متناسب با همین اصل خواهد و بودجه سال 1401 جوابگو، ساده و قابل میزان گیری خواهد بود.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه منابع مصرف شده در گذشته بیشتر از آنکه مالی محور باشد عمرانی محور و سخت افزارمحور بوده است اضافه کرد: برای برطرف این نقیصه، منابع بودجه سال آینده در جهت ایجاد اشتغال راهنمایی می گردد.

میرکاظمی ادامه داد: در بودجه 1401 معین خواهد شد چه درصدی از رشد مالی را بخش کشاورزی، صنعت، ساختمان، خدمات، حمل و نقل و بخش های مختلف برعهده خواهند داشت و سهم استان ها و شهرستان ها در تحقق اهداف بودجه معین خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دستیابی به بهره وری 3.5 درصدی به جد دنبال می گردد اضافه کرد: برطرف موانع، از ظرفیت های خالی رقابت پذیر صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص ردیف های بودجه سال آینده نیز گفت: برای ایجاد جوابگویی مورد احتیاج تعداد ردیف های بودجه به حداقل خواهد رسید و دیگر خبری از بودجه قطور و با چند هزار ردیف نخواهد بود.

معاون رئیس جمهور با تشکر از حمایت کمیسیون صنایع و معادن از تغییرات بودجه سال 1401 گفت: توسعه باید متوازن متعادل و مبتنی بر آمایش سرزمین باشد منطقه ها مرزی از استعداد تجاری بالایی برخوردار است که در جهت شکوفا شدن این استعداد ها برنامه هفتم توسعه و بودجه سال 1401 بر مبنای آمایش سرزمین تدوین می گردد.

میرکاظمی در سرانجام سخنان خود نقش کمیسیون صنایع و معادن در تغییر ریل مالی را مهم دانست و گفت: مشاوره و همفکری اعضا کمیسیون صنایع و معادن برای افزایش اثربخشی منابع در صنعت و تبدیل ظرفیت های بالقوه به بالفعل ضروری است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1827

به "میرکاظمی: در بعضی بخش ها تا 10 برابر ظرفیت مورد احتیاج سرمایه گذاری شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرکاظمی: در بعضی بخش ها تا 10 برابر ظرفیت مورد احتیاج سرمایه گذاری شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید