مهم ترین خواص زالزالک زرد، قرمز و وحشی را بشناسید

به گزارش گفتمان برتر، زالزالک یا کویج (Hawthorn) یکی از انواع توت هاست که طعم ترش و اندکی شیرین دارد و به رنگ های زرد (زالزالک کیالک)، قرمز (زالزالک ایرانی) و سیاه (زالزالک وحشی) در طبیعت یافت می گردد. جالب است بدانید در طب سنتی چینی، از زالزالک برای درمان بیماری های گوارشی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا استفاده می گردد؛ البته خواص زالزالک شامل بهبود عملکرد قلب، کنترل دیابت و موارد دیگر نیز می گردد.

مهم ترین خواص زالزالک زرد، قرمز و وحشی را بشناسید

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ باران خشک بیشتر بدانید.

در این مطلب ابتدا به آنالیز خواص هر یک از انواع زالزالک به صورت مجزا می پردازیم و در ادامه به خواص عمومی زالزالک، طبع، ارزش غذایی و عوارض مصرف آن اشاره خواهیم کرد.

خواص زالزالک زرد

1. درمان بیماری آنژین

مصرف زالزالک می تواند به مقابله با آنژین که به علت جریان کم خون به قلب به وجود می آید، یاری کند. پژوهش منتشر شده در مجله هندی دانش سنتی، تعیین می نماید که زالزالک، رگ های خونی کرونر را منبسط نموده و جریان خون را راحت تر می نماید. همچنین، ماهیچه های قلب را تقویت نموده و در رهایی از بیماری آنژین مؤثر است.

2. جلوگیری از ریزش مو

پژوهشی که بر روی موش های صحرایی اجرا شده است، تعیین نموده که زالزالک به علت مقادیر بالای پلی فنول هایی که دارد، برای تقویت فولیکول های مو و افزایش رشد آن ها مؤثر بوده و به درمان ریزش مو یاری می نماید.

3. کاهش کلسترول

مصرف زالزالک باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش اچ دی ال (کلسترول خوب) در خون می گردد. همچنین این میوه باعث کاهش فراوری کلسترول در کبد افراد دارای کبد چرب خواهد شد. سرکه این میوه نیز کاهنده تری گلیسیرید و کلسترول در بدن است.

4. درمان دیابت

مصرف خوراکی زالزالک در بیماران مبتلا به دیابت، باعث کاهش گلوکز و کلسترول بد (LDL) می گردد. نتیجه یک آزمایش حاکی از این است که در گروه افراد دیابتی درمان شده با زالزالک، غلظت گلوکز سرم، به طور معنی داری درهفته های سوم و ششم کاهش پیدا نموده است. بنابراین مصرف زالزالک نیز یکی از درمان های سنتی دیابت به شمار می آید.

5. درمان بیماری کم خونی و سل

زالزالک به دلیل غنی بودن از اسید تارتاریک و اسید مالیک، در درمان کم خونی و سل مؤثر است.

6. درمان اسهال خونی

زالزالک به علت آن که دارای مقدار بالایی از تانن است، بسیار قابض بوده و می توان آن را برای درمان اسهال های خونی استفاده کرد.

خواص زالزالک قرمز

1. حفظ سلامت قلب

زالزالک قرمز بیماری های قلبی خفیف را درمان می نماید. مصرف این میوه ضربان قلب و انقباض ماهیچه های قلبی را تنظیم می نماید. به علاوه مطالعات اجرا شده تعیین می نماید که مصرف زالزالک موجب بهبود دردهای آنژینی با افزایش جریان خون می گردد. علت این دردها نرسیدن خون دارای اکسیژن به قلب است.

2. بهبود سیستم عصبی

زالزالک قرمز برای اعصاب بسیار مفید است و مسائل عصبی را برطرف می نماید؛ زیرا زالزالک فشار خون را کاهش داده و به این دلیل باعث کاهش اضطراب و استرس می گردد. از طرفی زالزالک دارای خواص آرام بخشی است و از بروز بیماری های روانی جلوگیری می نماید.

3. درمان آکنه و جوش صورت

در طب سنتی از زالزالک قرمز به علت خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی آن، برای پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت استفاده می گردد.

4. درمان عفونت های روده ای

علاوه بر بهبود دریافت مواد مغذی و برطرف یبوست، زالزالک قرمز می تواند عفونت های روده ای نظیر کرم های نواری را نابود کند.

5. بهبود سیستم گوارشی

ترکیبات ارگانیکی موجود در زالزالک قرمز، گوارش را بهبود می دهد. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در آن به بهبود حرکات روده یاری نموده و برای پیشگیری و درمان یبوست و اسهال مفید است.

6. بهبود کیفیت خواب

مصرف زالزالک برای افرادی که از بی خوابی شبانه رنج می برند بسیار مؤثر است، زیرا زالزالک به آرام سازی عصب ها یاری نموده و کیفیت خواب را بهبود می بخشد.

خواص زالزالک وحشی

1. کاهش فشار خون

مصرف زالزالک سیاه یا وحشی برای کنترل فشار خون مفید است. یک آزمایش در دانشگاه ریدینگ انگلستان، اثر کاهش دهنده فشارخون عصاره زالزالک و منیزیم را مورد آنالیز قرار داد. شرکت نمایندگان، باید روزانه 600 میلی گرم منیزیم، 500 میلی گرم عصاره زالزالک، ترکیبی از هر دو یا یک دارونما را مصرف می کردند. در هفته دهم، دانشمندان، کاهشی را در فشار خون دیاستولیک در حال استراحت، در بیمارانی که عصاره زالزالک مصرف نموده بودند مشاهده کردند.

پس مصرف زالزالک وحشی را به عنوان یکی از راه های پایین آوردن فشار خون می توانید مد نظر قرار دهید.

2. تأمین انرژی

زالزالک وحشی می تواند رگ های خونی کرونر را منبسط نموده و باعث گردش خون بیشتری در بدن گردد. این موضوع باعث سطح بالاتر انرژی یا هوشیاری می گردد. زمانی که بدن به میزان مناسب اکسیژن رسانی گردد، مهارت های بازشناختی افزایش یافته، سطح انرژی بالا رفته و متابولیسم در سطوح مناسب انجام می گردد.

3. درمان اگزما و پسوریازیس

بعضی ترکیبات ارگانیک موجود در زالزالک وحشی، خواص ضد التهابی دارند. از این رو، زالزالک می تواند خارش ناشی از زخم ها یا دیگر مسائل پوستی مثل اگزما یا پسوریازیس را کاهش دهد. برای این کار باید عصاره زالزالک را به صورت موضعی روی عارضه قرار دهید.

4. درمان چربی خون

بعضی آزمایش ها نشان می دهد که زالزالک به کاهش چربی خون بالا (کلسترول و تری گلیسیرید) یاری می نماید؛ بر اساس یک پژوهش علمی تعیین شد افرادی که روزانه عصاره زالزالک وحشی مصرف می نمایند، کلسترول خون و تری گلیسیرید بالای خون در آن ها 28 تا 47 درصد کاهش داشته است.

5. کاهش وزن و لاغری

امروزه کاهش وزن برای افراد به یک معضل تبدیل شده است. در این زمینه، زالزالک گزینه خوبی است. زالزالک وحشی (وکلا زالزالک ها) وزن را کاهش می دهد و موجب می گردد در طول مدت کوتاهی وزن زیادی کم کنید. به علاوه زالزالک در فرآیند سوزاندن چربی ها یاری نموده و کالری اضافی تحمیل شده بر بدن را از بین می برد؛ در نتیجه برای اهداف کاهش وزن و لاغری مفید است.

6. درمان افسردگی

زالزالک وحشی آرام بخشی بسیار ملایم است که به کاهش استرس و اضطراب یاری نموده و افسردگی را درمان می نماید.

خواص عمومی زالزالک

1. حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی

زالزالک دارای مقدار فراوانی از ویتامین A است که باعث حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی می گردد. به علاوه زالزالک از پیشرفت آب مروارید جلوگیری می نماید.

2. سرشار از آنتی اکسیدان

با مصرف زالزالک می توان از بیماری های مهلکی نظیر سرطان پیشگیری کرد. زالزالک دارای آنتی اکسیدان های قوی است که با تمام سرطان های که در بدن وجود دارند، مقابله می نماید. به علاوه زالزالک خون را سم زدایی نموده و تمام سموم را از بدن دفع می نماید.

این میوه همچنین منبعی مفید از آنتی اکسیدان هایی نظیر آنتوسیانیدین ها، فلاوونوئیدها و… است. این آنتی اکسیدآن ها باعث افزایش جریان خون شده و از بیماری های کرونر قلبی پیشگیری می نمایند. به علاوه خطر بروز سکته قلبی در افرادی که به طور مرتب از زالزالک استفاده می نمایند کاهش پیدا می نماید.

3. سرشار از مواد معدنی

زالزالک داراى مواد معدنى فراوان، ویتامین ها، مقدار زیادى تانن و کلسیم، پکتین، مازو اسید تارتریک، اسید مالیک، روغن چرب، قندهاى گلوکز و فروکتوز است.

4. افزایش متابولیسم بدن

زالزالک به چربی سوزی و فرآیند سوخت و ساز بدن بدن یاری می نماید. متابولیسم را افزایش داده و به حفظ سلامت شما یاری می نمایند. به علاوه زالزالک به بدن یاری می نماید تا کالری بیشتری در هنگام کار کردن بسوزاند.

5. خواص زالزالک در بارداری

  • زالزالک از میوه های آرامش بخش است که به کاهش استرس و اضطراب و نگرانی های دوران بارداری یاری می نماید.
  • زالزالک برای کاهش فشار خون بالا در زنان باردار مؤثر است.
  • مصرف میوه یا نوشیدن چای زالزالک پیش از خواب، بی خوابی را در زنان باردار برطرف می نماید.
  • مصرف زالزالک یک درمان خانگی برای یبوست است. زالزالک دارای اثر ضد اسپاسم است و گرفتگی های دوران بارداری را درمان می نماید.

توصیه می گردد زنان باردار برای تقویت سیستم ایمنی، چای زالزالک که با استفاده از 15 عدد زالزالک خشک و 3 لیتر آب تهیه می گردد، مصرف نمایند.

خواص سایر قسمت های زالزالک

1. برگ و گل زالزالک

  • عصاره برگ زالزالک برای تقویت دیواره رگ های خونی مؤثر است.
  • چای گل و برگ زالزالک برای درمان اضطراب مفید است.
  • برگ و گل زالزالک برای درمان نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا و آریتمی مورد استفاده قرار می گیرد و برای بیماری های گوارشی و کلیوی مؤثر است.
  • گل زالزالک گلو درد و سایر علائم سرماخوردگی را تسکین می دهد.

2. هسته زالزالک

در هسته زالزالک، ماده ای به نام آمیگدالین وجود دارد که در واقع نوعی ماده سمی بوده و باید از خوردن آن اجتناب کرد.

طبع زالزالک و ارزش غذایی آن

طبع و مزاج زالزالک سرد و خشک است.

مواد موجودمیزان
کالری150
چربی3 گرم
کربوهیدرات

29 گرم

قند18 گرم
پروتئین1 گرم

طریقه مصرف زالزالک

  • زالزالک را به صورت خام و به عنوان یک میوه برای میان وعده ها، برای تهیه سالاد میوه، چای و دمنوش و سرکه استفاده می نمایند.
  • زالزالک پخته شده را برای تهیه مربا، مارمالاد و انواع دسر استفاده می نمایند.
  • امروزه از میوه، برگ ها و گل های زالزالک مکمل هایی به صورت پودر، قرص یا عصاره به بازار عرضه می گردد که معمولاً 3 بار در روز در دوزهای 250 تا 500 میلی گرم توسط پزشک تجویز می شوند.
  • تهیه چای زالزالک یکی دیگر از روش های مصرف زالزالک است. برای این کار باید حدود 25 عدد زالزالک را در سه لیتر آب به خوبی بجوشانید و اجازه دهید محلول به غلظت مناسب برسد و سپس آن را صاف نموده و هر شب یک لیوان از آن را میل کنید.

عوارض جانبی و مضرات مصرف زالزالک

1. آلرژی و حساسیت

زالزالک در بعضی از افراد موجب بروز آلرژی و حساسیت می گردد که با نشانه هایی نظیر تهوع و سرگیجه خفیف نمایان می گردد.

2. ایجاد خطر در دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از تأثیر زالزالک روی زنان باردار و شیرده به دست نیامده است. از این رو دانشمندان توصیه می نمایند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف این میوه به خصوص در حجم بالا و به صورت خام به شدت خودداری نمایند.

3. ایجاد خطر برای نوزادان و بچه ها

تا به امروز پژوهشی درباره تأثیر زالزالک بر روی نوزادان و بچه ها انجام نشده است. از این رو توصیه می گردد که از مصرف زالزالک توسط نوزادان و بچه ها خودداری گردد.

4. تداخل دارویی

زالزالک با بسیاری از داروهای بیماران قلبی تداخل دارد. این میوه ممکن است عملکرد داروهای مربوط به نارسایی قلبی، فشارخون بالا، آنژین، آریتمی قلبی و … را مختل کند. در صورتی که مسائل قلبی دارید و دارو مصرف می کنید، بدون مشورت با پزشک خود از مصرف مقادیر بالای زالزالک، عصاره، دم نوش یا داروهای تهیه شده از آن بپرهیزید.

سخن خاتمهی

حال که با خواص زالزالک آشنا شدید، بهتر است زالزالک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؛ اما باید از زیاده روی در مصرف زالزالک جدا خودداری کنید. همچنین افراد دارای بیماری های خاص و همچنین خانم های باردار بهتر است پیش از مصرف زالزالک حتماً با پزشک معالج خود مشورت نمایند. به نظر شما مهم ترین خواص زالزالک کدام است؟ لطفاً نظرات خود را با سایر کاربران سایت خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

در خاتمه به شما پیشنهاد می کنیم مطلب 12 مورد از خواص انجیر سیاه برای سلامتی را نیز در سایت خبرنگاران مطالعه کنید و از خواص انجیر سیاه نیز بی بهره نمانید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1611

به "مهم ترین خواص زالزالک زرد، قرمز و وحشی را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین خواص زالزالک زرد، قرمز و وحشی را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید