لزوم راه اندازی کارخانه های راکد کرک زدایی بذر پنبه در گلستان، احیا و توسعه پنبه نیازمند معرفی واریته های جدید

به گزارش گفتمان برتر، رئیس سازمان ژنتیک و تولیدات گیاهی بر لزوم راه اندازی کارخانه های راکد کرک زدایی بذر پنبه در استان گلستان تاکید کرد.

لزوم راه اندازی کارخانه های راکد کرک زدایی بذر پنبه در گلستان، احیا و توسعه پنبه نیازمند معرفی واریته های جدید

به گزارش خبرنگاران از گرگان، ابراهیم محمدخواه ظهر امروز در کارگاه آموزشی بین المللی فناوری های نوین، فیززولوژی، علوم و تکنولوژی بذر در موسسه تحقیقات پنبه کشور که با حضور تعدادی از محققان کارشناسان پنبه سراسر کشور در استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: باید نسبت به راه اندازی کارخانه های کرک زدایی بذر پنبه که سالیان متوالی در استان گلستان راکد شدند اهتمام جدی شود.

وی قدیمی بودن واریته های پنبه را از مسائل عدم توسعه این محصول دانست و شرح داد: واریته های مدرن پنبه علاوه بر بازدهی خوب، نیاز آبی پایین، امکان برداشت مکانیزه آنها فراهم است.

گلستان ظرفیت های خوبی برای توسعه و کشت پنبه دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه تسالی یونان اضافه نمود: یونان به عنوان بزرگترین تولیدکننده پنبه در اروپا است که 80 درصد پنبه اروپا را تامین می کند، استان گلستان نیز ظرفیت های خوبی برای توسعه و کشت این محصول باارزش دارد.

محمدخواه با تاکید بر اینکه باید روی کیفیت و تولید بذر کار شود، گفت: تولید بذر هیبرید پنبه برای کشورهای اروپایی حتی ایران که هزینه های کارگری زیاد دارد، بهینه نیست.

وی با اشاره به رشد روزافزون قیمت بذر بیان نمود: به دلیل اینکه کمپانی های کوچک کنار رفتند و کمپانی های بزرگ جایگزین آنها شدند بازار رقابتی در زمینه تولید بذر به وجود آمده و قیمت آن هر ساله بالا می رود.

تولید هر بذر جدید پنبه پنج سال زمان می برد

رئیس سازمان ژنتیک و تولیدات گیاهی اضافه نمود: اصلاح گیاهان، استفاده از تکنولوژی و بهره گیری از ابتکارهای زراعی کمک می کند تا افزایش تولید داشته باشیم، در این زمینه موارد دیگری از جمله انتخاب واریته های خوب، آبکمک، استفاده از کودهای جدید، تاریخ کاشت مناسب و مدیریت صحیح می تواند، بسیار موثر باشد.

محمدخواه با بیان اینکه تولید هر بذر جدید پنبه پنج سال زمان می برد، گفت: باید قدر گنجینه های خودمان را بدانیم، کشاورزان باید خرسند باشند که بذرها را ارزان قیمت خریداری و کشت می کنند، قیمت محصولات کشاورزی در اروپا بالاست 50 درصد بذر بین پنج تا هشت یورو است.

83001

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 359

به "لزوم راه اندازی کارخانه های راکد کرک زدایی بذر پنبه در گلستان، احیا و توسعه پنبه نیازمند معرفی واریته های جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم راه اندازی کارخانه های راکد کرک زدایی بذر پنبه در گلستان، احیا و توسعه پنبه نیازمند معرفی واریته های جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید