سایه بانکداری مجازی بر سر شعب بانکی

به گزارش گفتمان برتر، عملیات بانکی علیرغم بانکداری الکترونیک هنوز در شعب بانکها در جریان است و باجه نشینان نیز از این فرصت استفاده نموده و روزهای پایانی هفته را عموما جهت پرکردن ساعات اداری در شعبه حضور می یابند.

سایه بانکداری مجازی بر سر شعب بانکی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، گسترش بانکداری الکترونیک، بسیاری از مردم را از رفتن به شعب بانکی منصرف نموده و عملیات بانکی را به سمتی پیش برده است که باجه ها روز به روز خلوت شده و حضور کمتری از مردم را به خود می بینند. در واقع، بسیاری از مردم تنها برای مواقعی به بانک ها مراجعه می کنند که خود توانایی انجام آن به وسیله موبایل بانک و اینترنت بانک یا حتی خودپردازهای بانکی را نداشته باشند و مجبور شوند که امور مورد احتیاج خود را حتماً در شعبه انجام دهند.

در این میان، گسترش استفاده از شیوه های غیرحضوری برای انجام امور بانکی در کنار تنوع بخشی نظام بانکی به ابزارهای پرداخت الکترونیک، زمینه ای را فراهم نموده که تعداد مراجعات مردم به شعب بسیار کمتر از قبل گردد؛ نگاهی به مراجعین بانکی که خود را برای انجام امور مورد احتیاج به شعبه رسانده اند، نشان می دهد که بیشتر اقشار میان سال پشت باجه ها مشغول دریافت خدمات و پرداخت هستند و اگر قشر جوان هم مراجعه ای دارد، یا برای نقد کردن چک است و یا برای دریافت چک بانکی و رمز اینترنت بانک و موبایل بانک؛ بنابراین کار باجه نشینان نیز به تناسب کمتر از قبل شده و همین امر خوشحالی مضاعف آنها را هم به دنبال داشته است.

کافی است در روزهای میانی و به خصوص سرانجامی هفته، سری به شعب بانکی بزنیم تا به وضوح مشاهده نمائیم که باجه نشینان، از ساعات موظفی خود در شبکه بانکی، بیشتر به عنوان محلی برای استراحت موقت و وقت گذراندن در شبکه های مجازی و موبایل های خود استفاده نموده و در عوض، ساعات کاری خود را پر می کنند؛ در حالیکه علیرغم تمامی شوآف هایی که نظام بانکی بر روی گسترش بانکداری اینترنتی و الکترونیکی دارد، اما متصدیان بانکی و باجه های شعب، همچنان پابرجا هستند و تعداد آنها کم نشده است.

شعبی عریض و طویل با کارمندانی بیکار

گزارش های میدانی از شعب بانکی در روزهای مختلف هفته نشانگر آن است که بسیاری از شعب بانکی، علیرغم اینکه تعداد مراجعاتشان به شدت کاهش یافته است، اما همچنان کارمندان خود را حفظ نموده و کوشش می کنند که ظاهر و ساختمان خود را پابرجا نگه دارند؛ حتی آنها بسته به تناسب گسترش بانکداری الکترونیک نیز حداقل در شعب بانکی کار ننموده و همان ساختار قدیمی را حفظ نموده اند؛ به نحوی که در هر شعبه، در روزهای متمادی تعداد بسیار زیادی از کارمندان مشاهده می شوند که یا سرشان به گوشی های تلفن همراهشان گرم است یا اینکه مشغول گپ زدن با یکدیگر و صحبت از ملک و املاک و ساخت و ساز در نقاط مختلف کشور هستند.

در این میان، اگرچه در گذشته باجه نشینی برای خود آداب و رسومی داشت و حتماً متصدیان شعب باید با لباس فرم مخصوص پشت سیستم خود می نشستند و از خوردن و آشامیدن در ملاءعام خودداری می کردند؛ اما اکنون به راحتی در شعب بستنی سرو می گردد و کارمندان درست در مقابل انظار مراجعه کنندگان، اقدام به خوردن و آشامیدن می کنند.

از سوی دیگر، از تعداد باجه های در نظر گرفته شده نیز کمتر از 30 درصد باجه های کاری برای انجام دادن دارند و مابقی به گذراندن اوقات فراغت خود در پشت باجه ها مشغولند و روزهای خود را می گذرانند بلکه در سرانجام ماه، بتوانند حقوق و اضافه کاری خود را دریافت کنند؛ حتی اگر کاری برای انجام دادن نداشته باشند.

گرداندن شعبه تنها با یک کارمند!

گزارش میدانی از باجه های چند شعب بانک دولتی حکایت از آن دارد که بسیاری از مردم باید زمان زیادی را در شعب سپری کنند تا بلکه نوبت آنها فرابرسد؛ در حالیکه پشت اکثر باجه ها افرادی نشسته اند که سرشان به کار خودشان گرم است و تنها از تعداد ده باجه، دو باجه مشغول پاسخگویی به امور دریافت و پرداخت ها هستند.

همچنین در یکی دیگر از شعب بانک دولتی، تنها یک فرد در شعبه کلیه امور مرتبط با دریافت و پرداخت را انجام می دهد و رئیس شعبه نیز کنار وی مشغول انجام امور دیگری است. تعداد مراجعه کنندگان نیز البته خیلی بالا نیست.

بر این اساس، حال یک سوال بزرگ از رئیس کل بانک مرکزی و مدیران نظام بانکی مطرح می گردد که چرا علیرغم اینکه تاکید زیادی بر گسترش بانکداری الکترونیک دارند، اما حاضر نیستند که شعبه خود را کاهش داده و هزینه های سربار کارمندی خود را کم کنند؛ و اگر قرار است شعبه ای عریض و طویل به کار خود ادامه دهد چرا نظارت بیشتری از سوی رؤسای شعب بر کار کارمندان صورت نمی گیرد تا لااقل معطلی مردم به حداقل برسد؟ یا اگر احتیاج نیست، پشت باجه نشینی بر نارضایتی های مردم از عملکرد بعضی شعب نیفزاید.

تعداد شعب بانکی چقدر است؟

آنالیز ها حکایت از آن دارد که در بین 37 بانکی که نام آن ها در گزارش بانک مرکزی آمده است، بانک ملی با تعداد 3077 شعبه بیشترین و بانک مشترک ایران ونزوئلا با عدد یک کمترین شعبه را دارند. در این آمار برای بانک مهر اقتصاد هیچ تعداد شعبه و باجه ای ذکر نشده و گفته شده است که این بانک در صف دریافت مجوز قرار گرفته است. تعداد کل شعب بانک های کشور تا خردادماه سال گذشته 20598 شعبه بوده است که نشان می دهد طی 10 ماه گذشته حدود هزار شعبه به آن اضافه شده است. بر اساس آمار بانک مرکزی، تعداد کل شعب بانکی اکنون 20 هزار و 780 شعبه است.

این در حالی است که فرهاد دژپسند، وزیر امور مالی و دارایی نیز اواخر سال گذشته با بیان اینکه تعداد شعب بانک های کشور، خارج از عرف و استاندارد است، از برنامه جدی دولت برای کاهش تعداد شعب بانکی خبر داده بود.

منبع : مهر

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 248

به "سایه بانکداری مجازی بر سر شعب بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه بانکداری مجازی بر سر شعب بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید