زیست بوم استارت آپ کشور به حمایت احتیاج دارد

به گزارش گفتمان برتر، جلسه 104کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.

زیست بوم استارت آپ کشور به حمایت احتیاج دارد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 104کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار گردید.

در این جلسه که به ادامه بحث و آنالیز پیرامون زیست بوم استارت آپ کشور اختصاص داشت، گزارش تدوین شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط پیمان صالحی معاون نوآوری وتجاری سازی فن آوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به هماهنگی مناسب میان نقش آفرینان و کنش گران بخش دانش بنیان کشور، این موضوع نیز مورد اشاره نهاده شد که کشورمان با پشت سر گذاشتن جهش های علمی که موجب ارتقاء کشور در زیرساخت های علم و فناوری شد، وارد یک دوره نوین در علم و فناوری شده است.

در بخش دیگر این گزارش عنوان شد پس از ورود به این دوره نوین، موضوع اقتصاد دانش بنیان مورد توجه نهاده شد و قوانین و مقررات کشور به سمت حمایت از شرکت های فعال در این حوزه متمایل شد.

در ادامه این گزارش با اشاره به موج توسعه نوآوری در کشور که شروع این موج به تصویب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان وایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی برمی شود؛ گزارش دستاوردهای پنج سال اخیر در این حوزه ارائه شد و این موضوع نیز مورد اشاره نهاده شد که این موج توانست زمینه مناسبی برای ایجاد و رشد شرکت های نوآور استارت آپ فراهم سازد.

در ادامه گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر ویژگی های زیست بوم استارت آپ مانند خود ایجاد شوندگی و خود توسعه دهندگی این موضوع مورد تاکید نهاده شد که دولت صرفا نقش حامی و پشتیبان از این زیست بوم را ایفاء می نماید و برای ایجاد و داشتن زیست بوم­های پیروز باید اجزای مختلف با موضوع کار آفرینان کنار هم قرار گیرند و حمایت دولت و دانشگاه ها در پیروزیت آن ها نقش اساسی دارد.

در بخش دیگری از گزارش فوق الذکر عنوان شد مرکز شتاب دهی که در پارک های علم و فناوری زیر مجموعه معاونت ایجاد شده باعث ایجاد رشد استارت آپ ها شده است و هدف آن ترویج کار آفرینی به وسیله رشد شتاب­دهی و گسترش پارک های فن­اوری است.

از جانب دیگر یاری به ایجاد و توسعه استارت آپ های پایدار یکی از اهداف مراکز شتاب دهنده است و با آنالیز مباحث مطرح در تجارت بین الملل معلوم شد یکی از بهترین راهکارها برای نیل به این اهداف رویدادهای کار آفرینی است.

در ادامه گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان شد یکی از اهداف شتاب دهندها ایجاد فضای کار اشتراکی بین چند تیم و تبدیل ایده­ های خام به ایده­های پخته و قابل استفاده و فراوری می­باشد که یکی از برنامه­ های و اهداف مراکز شتاب­دهی که از سال 93 ایجاد شده ترویج فضای کارآفرینی و نوآوری است.

در ادامه این گزارش ضمن ارائه بعضی آمارها در این زمینه این موضوع مورد اشاره نهاده شد که رویدادهای کار آفرینی در حدود 50 شهر کشور در حال انجام هستند و این روند خوشبختانه رو به رشد می باشد.

گزارش تدوین شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به خدمات آموزشی ارائه شده به شرکت های استارت آپ، اتصال این شرکت ها به شبکه های سرمایه گذاری ارائه خدمات حقوقی را نیز مورد اشاره نهاده شده است.

در ادامه اعضاء کمیسیون به بیان نقطه نظرات خود درباره توجه به خروجی روندها و سیستم­ ها در مدیریت شرکت­ های دانش بنیان و استارت آپ­ها،در نظر دریافت نقش و صندلی همه دستگاه­ ها مرتبط و مسؤول در حوزه استارت آپ ­ها به سمت حل مسائل و مسأله محور شدن فعالیت این شرکت­ ها، استفاده از تجارب سایر کشورها در این زمینه رویه ­سازی این تجربیات با توجه به مقتضیات و مختصات کشور، توجه به دانشگاه­ ها و مراکز پژوهش به عنوان کانون اصلی فراوری علم و فناوری، اثر­گذاری سیستم­ های استارت آپی در زمینه­های مختلف و دغدغه­ های مخصوص در زمینه اقتصاد فرهنگ و امنیت اجتماعی و ملی، حمایت از مالکیت فکری و معنوی پس از ورود شتاب دهنده­ ها عدم تمرکز شتاب دهنده روی محصول و توجه به آثار فرهنگی (منفی یا مثبت) ناشی از فعالیت استارت آپ­ هایی که در زمینه خدمات عمومی فعالیت دارند و اهتمام بیشتر به پشتیبانی از استارت آپ هایی که در زمینه علمی و فناوری فعالیت دارند و یاری به ایجاد و توسعه آن ها پرداختند.

پس از سخنان اعضای کمیسیون، سلطانخواه رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری نیز طی سخنانی گفت: مراکز شتاب دهنده باید در حوزه بازار و جذب مشتری برای استارت آپ هایی که در حوزه های فنی وتخصصی فعالیت می نمایند، بیشتر کار نمایند.

وی اضافه کرد: پژوهش با نگاه با نیازهای بازار می تواند مکمل فعالیت شرکت های استارت آپ باشد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 275

به "زیست بوم استارت آپ کشور به حمایت احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیست بوم استارت آپ کشور به حمایت احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید