زوایای جدیدی از مکانیسم های پاسخ گیاهان به تنش شوری شناسایی شد

به گزارش گفتمان برتر، نتایج حاصل از مطالعه ترنسکریپتوم گیاه مدل هالوفیت آلوروپوس لیتورالیس در پاسخ به تنش شوری با روش de novo RNAseq توسط محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری مورد ارزیابی قرار گرفت.

زوایای جدیدی از مکانیسم های پاسخ گیاهان به تنش شوری شناسایی شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، نعمت زاده، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: در پژوهشی برای اولین بار ترانسکریپتوم گیاه هالوفیت آلوروپوس لیتورالیس در پاسخ به تنش شوری (غلظت های 200 و 400 میلی مولار نمک کلرید سدیم) با استفاده از روش De novo RNAseq به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی، نگاه اجمالی به نتایج این پژوهش نشان داد که گیاه آلوروپوس لیتورالیس غلظت های متفاوت تنش شوری را با استفاده از شیوه های کاملاً متفاوتی تحمل می کند، به طوری که راستا ها و گرو هایی که به عنوان راستا های کلیدی در تحمل تنش شوری شناخته می شوند مانند راستا سیگنالینگ هورمونی (آبسیزیک اسید و اکسین)، MAPK و سنتز اسمولیت ها در نمونه های تحت تیمار 400 میلی مولار درگیرند. در مقابل، در تیمار 200 میلی مولار فرآیند های مرتبط با رشد مانند تقسیم سلولی و همانندسازی DNA مهم ترین فرایند های درگیر معرفی شدند.

نعمت زاده اضافه کرد: علاوه بر این تغییر بیان فاکتور رونویسی از خانواده GRF تحت تیمار 200 میلی مولار می تواند تا حدودی نقش این فرآیند ها را تایید کند. همچنین در گروه فرآیند های زیستی حضور فرآیند بیوسنتز فسفاتیدیل کولین به طور مشترک بین دو تیمار قابل توجه بود و از سوی دیگر نتایج به دست آمده نشان داد که تغییرات کروماتین نقش مهمی در پاسخ به تنش شوری در گیاه آلوروپوس لیتورالیس بازی می کند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهارداشت: در سطح اجزای سلولی غنی شده با رونوشت های افزایش بیان یافته تحت تیمار 400 میلی مولار در کنار واکوئل که به عنوان یکی از مهمترین اجرای سلولی شناخته شده در رابطه با تنش شوری مطرح است، کمپلکس PRC1 قرار گرفته است. این کمپلکس در گیاهان کمتر شناخته شده و در حفظ طولانی مدت خاموشی رونویسی درگیر است.

وی با بیان اینکه مکانیسم مولکولی واکنش به تیمار 200 میلی مولار نمک در آلوروپوس لیتورالیس با مفاهیم آشنا در رابطه با پاسخ به تنش شوری فاصله دارد، گفت: شناسایی این مکانیسم های جدید تحمل تنش شوری در گیاهان هالوفیت می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای اصلاح و مهندسی گیاهان زراعی ارائه دهد.

نعمت زاده در ادامه اضافه کرد: گیاه آلوروپوس لیتورالیس به دلیل اندازه کوچک ژنوم و قرابت آن با گونه های استراتژیک مانند برنج، گندم و جو به نامزدی ایده آل برای مطالعات تنش شوری تبدیل شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 979

به "زوایای جدیدی از مکانیسم های پاسخ گیاهان به تنش شوری شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زوایای جدیدی از مکانیسم های پاسخ گیاهان به تنش شوری شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید