زنگ خطر جدی در کشور با افزایش مصرف آزیترومایسین

به گزارش گفتمان برتر، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بر اساس گزارش نماینده سازمان غذا و دارو در کمیته علمی کشوری کرونا، اندازه مصرف آزیترومایسین به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

زنگ خطر جدی در کشور با افزایش مصرف آزیترومایسین

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه شصت و یکمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا که در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران برگزار گردید، گفت: در آخرین پروتکل معاونت درمان وزارت بهداشت، برای بیماران سرپایی و افرادی که دارای علائم خفیف و یا بدون علامت هستند و یا حتی بیمارانی که بستری می شوند، آزیترومایسین هیچ جایگاهی ندارد مگر در شرایط خاصی که پزشکان در مورد بیماران بستری آنهم در شرایط خاص، این دارو را تجویز کند، اما در درمان سرپایی، آزیترمایسین هیچ اثری در بهبود شرایط بیماران کووید 19 ندارد.

وی اظهار داشت: در جلسه امروز، گزارشی از شرایط اُمیکرون در دنیا و ایران در هفته گذشته ارائه و تعیین شد بر اساس آمار های وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان کاهش، اما مرگ و میر ناشی از کرونا و اُمیکرون افزایش یافته است که البته قابل تصور است، چون بین تعداد مبتلایان و موارد مرگ و میر، تاخیر یکی دو هفته ای وجود دارد.

دکتر جماعتی اضافه کرد: پیش بینی می گردد که مقدار مرگ و میر کرونا در کشور تا یکی دو هفته آینده، فرایند افزایشی داشته باشد و بعد از آن به تدریج از اواسط یا اواخر اسفند، شاهد سیر نزولی موارد مرگ و میر روزانه بیماران مبتلا به کووید 19 در کشور باشیم. در سایر کشور ها از جمله کشور های اروپایی، سیر نزولی مبتلایان و موارد مرگ و میر مشاهده شد، چون آن ها زودتر از ایران، درگیر اُمیکرون بودند.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به انتشار مطالبی در فضای مجازی در مورد مرخصی 5 روزه پس از ابتلا به اُمیکرون، گفت: بعضی از سازمان های بین المللی توصیه هایی برای مرخصی بر اثر ابتلا به اُمیکرون داشته اند، اما بر اساس شواهد علمی موجود، اگر افرادی مبتلا به اُمیکرون شدند و بدون علامت یا دارای علائم خفیف باشند، 5 روز پس از تست PCR اول، می توانند با ماسک مطمئن و یا دو ماسک استاندارد به محل کار خود بازگردند چراکه مقدار ویروس در بدن آن ها به مقدار جدی کاهش می یابد و احتمال سرایت زایی خیلی کمی دارند، اما اگر فردی دارای علائم شدید باشد و تب یا علائم ریوی در او ادامه داشته باشد، بنا بر مصوبات می تواند با نظر پزشک معالج مقدار مرخصی را افزایش دهد.

دکتر جماعتی یادآور شد: در جلسه امروز در مورد دارو های ضد فیبروز مانند پیرفنیدون (pirfenidone) و افو (Ofev) بحث های کارشناسی شد و آیا بیمارانی که دچار تغییرات فیبروتیک در ریه شده اند، مجاز به استفاده از این دارو ها هستیم یا خیر؟ تا کنون هیچ شواهدی مبنی بر استفاده از این دو دارو برای اینگونه بیماران وجود ندارد و کمیته علمی کشوری کرونا نیز با تجویز دو داروی فوق برای این بیماران، موافقت نکرد به ویژه اینکه این داروها، وارداتی هستند و هزینه سنگینی را نیز به بیماران تحمیل می نمایند.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، هنوز تعیین نشده که این دارو های پیرفنیدون و اوفو، چه مقدار در بهبود شرایط بیماران، اثرگذار است بنابراین در شرایط کنونی توصیه ای به استفاده از این دارو ها از سوی کمیته علمی کشوری کرونا وجود ندارد و مقرر شد که این دارو ها در صورت اخذ موافقت های کمیته ملی اخلاق در پژوهش، به صورت کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1936

به "زنگ خطر جدی در کشور با افزایش مصرف آزیترومایسین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ خطر جدی در کشور با افزایش مصرف آزیترومایسین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید