ریزش شدید قیمت نفت ، نفت تا 2 ماه دیگر به 60 دلار می رسد!

به گزارش گفتمان برتر، به گزارش خبرنگاران، قیمت نفت بعد از صعود چند ماهه، چند روزی است که افت شدیدی پیدا نموده است. بعضی از رسانه ها نوشته بودند که علت این کاهش قیمت، کشف گونه نو کرونا بوده است.

ریزش شدید قیمت نفت ، نفت تا 2 ماه دیگر به 60 دلار می رسد!

علی شمس اردکانی، رییس پیشین کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران و بعلاوه کارشناس انرژی این ادعا را رد می نماید. شمس اردکانی معتقد است علت کاهش شدید قیمت، بازی عرضه و تقاضا در بازار است.

او کشف این ویروس را این گونه آنالیز می نماید: این ویروس در آفریقای جنوبی شایع شده و این کشور جزو واردکنندگان بزرگ نیست و به همین علت هم تاثیر زیادی بر بازار نمی گذارد. کشورهای متعددی هم از نارنجی به قرمز و از قرمز به نارنجی بدل شدند. این گونه تازه هنوز تاثیری بر بازار نداشته است.

قیمت نفت در چند ماه گذشته به علت واکسیناسیون گسترده در دنیا و بعلاوه بازگشتن بنگاه های فراوریی و کارخانه ها به خط فراوری سابق، افزایش چشم گیری داشت و حتی به 85 دلار هم رسیده بود. اما حالا چه شده که قیمت نفت در عرض این چند روز، این چنین کاهش پیدا نموده؟

شمس اردکانی، در همین باره به خبرنگاران می گوید: کشورهای عمده مصرف کننده، ذخایر استراتژیک خود را در عملی هماهنگ به بازار عرضه کردند.

فقط چین تقاضای خود را کاهش نداد!

او بیان می نماید: آمریکا، 50 میلیون بشکه و به ترتیب کشورهای هند و ژاپن که واردکنندگان و مصرف کنندگان عمده اند ذخایر خود را به بازار عرضه کردند. در مجموع 300 میلیون بشکه مازاد وارد بازار شده است.

او اظهار تاسف می نماید: اوپک در چنین موقعیتی باید مقدار عرضه خود را کاهش می داد که چنین نکرد. الان بازار غرق نفت است.

شمس اردکانی می افزاید: قیمت نفت در آمریکا لیتری دو دلار شده بود و در اروپا هم به همین قیمت رسیده بود. مصرف کنندگان آمریکایی هم تصمیم گرفتند چند روزی مصرف نفت خود را کاهش دهند و ماشین ها را در پارکینگ رها کردند. افزایش قیمت این چنینی نیز می توانست مسئله ای سیاسی برای بایدن ایجاد کند. به همین علت هم بایدن تصمیم گرفت با افزایش عرضه، فشار مصرف کننده آمریکایی را کاهش دهند و اوپک را تحت فشار قرار دهند.

او یادآوری می نماید: تنها کشوری که اعلام نکرد قرار است مصرف خود را کم کند چین بود.

چین یکی از مصرف کنندگان بزرگ نفت است که احتمال می رود به علت رقابت مالی با آمریکا، مصرف خود را کاهش نداده است.

شمس اردکانی فرایند بازار نفت را همچنان نزولی می بیند.این کارشناس اقتصاد انرژی، در آخر پیش بینی می نماید: قیمت نفت تا دو ماه آینده به 60 دلالر هم می رسد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1849

به "ریزش شدید قیمت نفت ، نفت تا 2 ماه دیگر به 60 دلار می رسد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزش شدید قیمت نفت ، نفت تا 2 ماه دیگر به 60 دلار می رسد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید