روش های درمان گرفتگی بینی

به گزارش گفتمان برتر، سرما خوردگی یک نوع بیماری است که افراد زیادی به آن مبتلا می شوند. در هنگام ابتلا به این بیماری شما نمی توانید نفس بکشید، بخوابید و از داخل بینی خود و به صورت خیلی مبهم صحبت می کنید، که به همین علت

روش های درمان گرفتگی بینی

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

روش های درمان گرفتگی بینی

سرما خوردگی یک نوع بیماری است که افراد زیادی به آن مبتلا می شوند. در هنگام ابتلا به این بیماری شما نمی توانید نفس بکشید، بخوابید و از داخل بینی خود و به صورت خیلی مبهم صحبت می کنید، که به همین علت محبور هستید هر حرفی را دو بار تکرار کنید تا دیگران متوجه صحبت شما شوند. بیشتر افرادی که به سرما خوردگی مبتلا می شوند، گرفتگی بینی را هم تجربه می نمایند. در این مقاله روش های درمانی موثر گرفتگی بینی را ارائه می دهیم.

گرفتگی بینی یک حالتی از خفقان بینی می باشد. این عارضه به وسیله عوامل بسیاری ایجاد می شود. آلرژی یکی از دلایل بروز گرفتگی بینی می باشد. آلرژی می تواند به وسیله دانه های گرده، حیوانات، گرد و غبار و غیره ایجاد شود. هنگامی که یک فرد با یک ماده حساسیت زا تماس پیدا می نماید، مواد شیمیایی مانند هیستامین به وسیله بدن آزاد شده که منجر به گرفتگی بینی می شود.

در صورتی که فرد از ورم غشاء مخاط بینی رنج ببرد، التهاب بینی و غشاهای بینی را تجربه خواهد نمود. این موضوع ممکن است با پولیپ بینی هم همراه باشد. شخص می تواند از گرفتگی بینی ناشی از اختلالات ایجاد شده در بینی و غضروف بینی هم رنج ببرد.

فهرستی از روش های درمانی گرفتگی بینی

گرفتگی بینی یا خفقان بینی یک بیماری خسته نماینده بوده و باعث تخلیه انرژی فرد بیمار می شود. در این جا بعضی روش های درمانی به منظور رهایی از گرفتگی بینی که یاری قابل توجهی به شما می نماید را توضیح می دهیم.

دمیدن صحیح در بینی

قبل از این که هر نوع روش درمانی را آغاز کنید، چند تکنیک ساده را که به کاهش گرفتگی بینی یاری می نماید را به شما آموزش می دهیم. دمیدن صحیح در بینی می تواند به خلاص شدن از مخاطی که باعث مسدود شدن بینی شده، یاری کند.

به منظور دمیدن صحیح در بینی، با یک دست یکی از سوراخ های بینی را گرفته، سپس دهان خود را باز نموده و با صدای بلند در بینی بدمید. باید دهان خود را تا حدی باز نگه دارید، به طوری که فشار بر روی گوش ها کاهش یابد. حالا، این کار را برای سوراخ دیگر بینی خود تکرار کنید.

بخار درمانی با روغن ضد خفقان

من به این روش بسیار علاقه دارم، چون باعث درمان فوری گرفتگی بینی می شود. این روش درمانی در شب هنگامی که تنفس به واسطه سرما خوردگی مشکل می شود، به خوبی جواب می دهد.

آب جوش را در یک ظرف قرار داده و سپس بر روی میز بگذارید. دو تا سه قاشق غذا خوری روغن ضد خفقان را به آب اضافه نموده و آن را به میزان کمی به هم بزنید. سر خود را بالای ظرف قرار دهید. سر خود را با حوله بپوشانید و بخارهای منتشر شده را استنشاق کنید. در صورت لزوم این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید.

بخار درمانی با بابونه

این روش یک نوع بخار درمانی ذکر شده در بالا می باشد. به جای استفاده از روغن ضد خفقان می توانید از داروهای گیاهی بهره ببرید.

میزانی آب را ر یک ظرف بجوشانید. بابونه را در هر فرمی مانند کیسه های چای، پودر یا گیاهان خشک شده بهره ببرید. بابونه را به ظرف اضافه نموده و ظرف را برای مدت ده دقیقه بپوشانید، ظرف را بر روی میز قرار دهید، درب آن را برداشته و بخارات حاصله را با استفاده از یک حوله پوشش دهنده بر روی سر خود استنشاق کنید.

روغن اکالیپتوس

در صورتی که در حال رفتن به محل کار و یا بیرون بوده و به گرفتگی بینی مبتلا شده اید، چند قطره روغن اکالیپتوی را بر روی یک پارچه قرار دهید. و با خود به همراه داشته باشید. هر زمان که احساس کردید بینی شما مسدود شده، جهت کاهش گرفتگی بینی، پارچه را در جلوی بینی خود قرار داده و مواد موجود در بینی را تخلیه کنید.

شما می توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را بر روی پوشش بالش خود قرار دهید. بوی این روغن باعث تسکین گرفتگی بینی می شود. این روش درمانی با استفاده از روغن درخت چای و یا روغن اسطوقدوس هم به خوبی جواب می دهد، اما اکالیپتوس برترین گزینه برای این کار می باشد.

داروهای ضد خفقان

این داروها روش درمانی خوبی بوده که قبل از رفتن به بستر خواب مورد استفاده قرار می گیرد. یک داروی ضد خفقان مانند پماد ویکس را استفاده نموده و آن را بر روی بینی، پیشانی و گلوی خود بمالید. در صورتی که سرماخوردگی شدید بود، این پماد را بر روی قفسه سینه خود هم بمالید.

این روش درمانی باعث تسکین فوری درد می شود.

بو کردن پیاز

به غیر از استفاده در آشپزی، پیاز در موارد دیگری مانند گرفتگی بینی هم مفید می باشد. پیاز مشابه با داروهای ضد خفقان عمل می نماید. بو کردن پیاز باعث ترشح مایعی شده که منجر به پاکسازی بینی می شود.

یک عدد پیاز را برش زده و آن را تا حد امکان عمیق بو کنید. این روش درمان طبیعی منجر به باز شدن بینی شده و مکان تنفس آزادانه شما را فراهم می آورد.

دوش آب گرم

دوش آب گرم روشی فوری برای کاهش گرفتگی بینی می باشد. این روش نه تنها بینی را تمیز می نماید، بلکه اعصاب شما را هم راحت نموده وباعث ایجاد آرامش بهتر می شود.

این روش درمانی به خصوص در صورتی که قبل از رفتن به بستر خواب انجام دهید، مفید می باشد. در صورتی که تب داشته باشید، این روش نمی تواند ایده خوبی باشد.

غذاهای تند

این روش درمانی برای مفیدی بوده و برای افرادی که مدت زمان طولانی از گرفتگی بینی رنج می برند، یک درمان فوری می باشد. مصرف غذاهای تند یک روش درمان طبیعی فوری گرفتگی بینی می باشد. میزان کمی فلفل مصرف کنید تا بینی شما بلافاصله باز شود.

شما می توانید از سس فلفل هم بهره ببرید، اما نباید در خوردن غذاهای تند و فلفل دار اغراق کنید، چون این موضوع باعث ناراحتی معده می شود.

اسپری بینی

به منظور تهیه اسپری برای گرفتگی بینی، از آب و نمک بهره ببرید. یک فنجان آب و 4/1 قاشق چایخوری نمک را در یک ظرف ریخته و آن را بجوشانید. اجازه دهید این ترکیب سرد شود. یک بطری اسپری بینی را با این مایع پر نموده و 7 قطره از این اسپری را در هر کدام از سوراخ های بینی خود قرار دهید.

این کار به کاهش گرفتگی بینی یاری می نماید، اما توصیه می شود که هنگام استفاده از این اسپری دقت لازم را انجام دهید. چون استفاده از این اسپری ممکن است به صورت یک عادت برای شما در بیاید.

چای زنجبیل

این چای طعم فوق العاده ای دار و یک داروی گیاهی عالی بوده که می تواند به درمان گرفتگی بینی یاری کند. برای درمان گیاهی این بیماری، چای زنجبیل را به صورت بخار استنشاق کنید.

این روش باعث پاکسازی بینی و گلو شده و امکان تنفس راحت تر را فراهم می آورد. در صورتی که گلو درد دارید، یک قطعه زنجبیل را خرد نموده و یک قاشق عسل به آن اضافه نموده و این مخلوط را به آرامی با هم ترکیب کنید. این ترکیب باعث صاف شدن گلو می شود.

سرما خوردگی یک بیماری شایع بوده که در رده بیماری های جدی قرار ندارد. اما این بیماری می تواند بدتر از بعضی بیماری های جدی شود، چون در صورت بروز این بیماری شما قادر به خوابیدن، غذا خوردن و تمرکز کردن نیستید. بعضی از علائم رایج این بیماری سردرد، عطسه، سرفه و گرفتگی بینی می باشد.

جهت جلوگیری از سرما خوردگی شما باید سیستم ایمنی بدن خود را با مصرف ویتامین C تقویت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1754

به "روش های درمان گرفتگی بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های درمان گرفتگی بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید