رایزنی ها برای نهایی سازی شورای عالی مصالحه؛ کوشش برای حل اختلافات ادامه دارد

به گزارش گفتمان برتر، پس از افزایش فشارهای داخلی و خارجی برای تکمیل شورای عالی مصالحه افغانستان، شماری از سیاسیون این کشور برای رایزنی در این باره ملاقات کردند.

رایزنی ها برای نهایی سازی شورای عالی مصالحه؛ کوشش برای حل اختلافات ادامه دارد

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، ارگ ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام نمود که اشرف غنی رئیس جمهور این کشور با حامد کرزی رئیس جمهور سابق، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه و عبدالرب رسول سیاف رهبر جهادی درباره نهایی سازی شورای عالی مصالحه گفت وگو کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

براساس این بیانیه، طرف ها در این ملاقات درباره فرایند صلح، چگونگی ساختار شورای عالی مصالحه و تدویر نخستین نشست آن بحث و گفتگو کردند.

رایزنی ها برای تکمیل شورای عالی مصالحه، 8 ماه پس از توافق برای ایجاد آن، در حالی تشدید شده که هفته گذشته نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در افغانستان در بیانیه ای مشترک خواهان ایجاد و فعال شدن فوری این شورا شدند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

اتحادیه اروپا همچنین تاکید نمود که این شورا علاوه بر رهبران سیاسی باید متشکل از نمایندگان زنان، قربانیان جنگ، اقلیت های مذهبی، جوانان و نهادهای جامعه مدنی باشد.

هفته گذشته نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در افغانستان در بیانیه ای مشترک خواهان ایجاد و فعال شدن سریع شورای عالی مصالحه شدند.

نمایندگی های دانمارک، فرانسه، فنلاند، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد و جمهوری چک در این بیانیه توضیح دادند: دستیابی به صلح پایدار به وسیله اتحاد قوی سیاسی در کنار نظام جمهوری که در آن به حقوق و خواست های مردم احترام گذاشته گردد و صدای همه افغان ها شنیده گردد، ممکن است.

لازم به ذکر است که اشرف غنی در شهریور ماه سال جاری 46 نفر را به عنوان اعضا و هیئت رهبری شورای عالی مصالحه اعلام نمود اما عبدالله ضمن مخالفت با این اقدام توضیح داد که براساس توافقنامه ایجاد دولت مشارکتی، مشخص اعضای این شورا از صلاحیت های او می باشد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1269

به "رایزنی ها برای نهایی سازی شورای عالی مصالحه؛ کوشش برای حل اختلافات ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی ها برای نهایی سازی شورای عالی مصالحه؛ کوشش برای حل اختلافات ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید