دومین نوشیدنی پرمصرف دنیا در ایران بی کیفیت شده!

به گزارش گفتمان برتر، واردات بی رویه چای خارجی دارای رنگ و اسانس، ذائقه مردم را از چای اصیل ایرانی به سمت رقیب خارجی خوش رنگ و لعاب سوق داده است.

دومین نوشیدنی پرمصرف دنیا در ایران بی کیفیت شده!

چای یکی از نوشیدنی های اصیل ایرانی است که همیشه برای ایرانیان قابل توجه بوده و یک کالای استراتژیک و از اقلام مصرفی تمام اقشار جامعه محسوب می گردد. چای پرمصرف ترین نوشیدنی پس از آب در دنیا و یکی از با اهمیت ترین محصولات در بخش کشاورزی است.

ولی شریعتی، فراوری کننده و کارآفرین در حوزه کشت چای در گفت وگو با خبرنگاران به مسائل حوزه چای اشاره نمود و گفت: یکی از این مسائل، عدم اطلاع مردم از مصرف چای بی کیفیت است؛ برخی چای ها دارای اضافه نمودنی های مضر است و جهت گیری ذائقه موجب شده قشر کثیری از افراد جامعه به سمت این نوع چای ها گرایش پیدا نموده و از چای اصیل ایرانی و با کیفیت دور شوند.

این کارآفرین، عوامل رکود فراوری چای در کشور را مقرون به صرفه نبودن فروش برگ سبز چای کشاورزان به دولت و تاخیر در پرداخت هزینه آن بیان کرد، یادآورشد: واردات بی رویه چای خارجی دارای اسانس و رنگ، بیمه نبودن کشاورز، عدم حمایت دولت از کارخانجات و تعطیلی بیش از 20 درصد واحدهای فراوری از عوامل اساسی رکود صنعت چای در استان مازندران است.

وی در مورد مهم ترین دلایل افت فراوری برگ سبز چای در استان توضیح داد: قیمت پایین تضمینی خرید برگ سبز چای از سوی دولت، نبود حمایت های کافی از چایکار و کارخانه دار، افزایش تجمعی تورم نسبت به تجمیع هزینه های فراوری برگ سبز چای، ثابت ماندن قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای طی چندین سال متمادی و کاهش صادرات چای داخلی از عوامل موثر در کاهش روند فراوری است.

وی با اشاره به اینکه از دوران جوانی فعالیت های فراوریی و اقتصادی انجام داده و از سال 70 در حوزه چای به کار مشغول شده است، اظهار کرد: کارخانه چای سازی و بسته بندی آن را در استان مازندران و شهرستان تنکابن در روستای پلطان از سال 75 تاسیس کردم و با بهره گیری از تکنولوژی روز صنعت چای و به کارگیری افراد مجرب اقدام به فراوری و بسته بندی چای سیاه با کیفیت داخلی و ارگانیک پرداختم.

این کارآفرین حوزه چای توضیح داد: این کارخانه تاکنون موفق به صادرات فراوری خود در کشورهای قرقیزستان، انگلستان، بلاروس روسیه و چند کشور آسیایی شده است.

وی اضافه نمود: از افتخارات کارخانه چای، دریافت لوح برترین فراوریکننده چای در اولین همایش بین المللی چای ایران و همچنین کاندید برترین کارخانه تولی کننده چای و بسته بندی مواد غذایی در استان مازندران در سال 97 است. در این مجموعه تعداد 70 نفر نیرو به صورت دائم مشغول به کار هستند؛ ماده اولیه فراوریات این کارخانه برگ سبز چای از باغات چای شهرستان تنکابن تامین می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 37

به "دومین نوشیدنی پرمصرف دنیا در ایران بی کیفیت شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین نوشیدنی پرمصرف دنیا در ایران بی کیفیت شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید