در کشاورزی قراردادی حق به حق دار می رسد

به گزارش گفتمان برتر، تهران (پانا) - -عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی مجلس می گوید وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد طرحی را اجرا کند که دیگر کشاورز زمان برداشت محصول، کاسه چه کنم به دست نگیرند و سود محصولی که می کارد را قبل از برداشت دریافت کند.

در کشاورزی قراردادی حق به حق دار می رسد

مدتی قبل وزیر جهاد کشاورزی در اولین و آخرین نشست خبری اش در دفاع از کشاورزی قراردادی آرزو می نماید که بذری در زمین نرود مگر اینکه مشتری آن مشخص باشد. وی عنوان نموده بود که وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری کشاورزی قراردادی را از محصول گندم شروع نموده است و طرف قرارداد کشاورز همان شرکت بازرگانی دولتی است که کشاورز را بیمه می نماید، مشکلاتش در تأمین کود و سم و آفت زدگی را رفع می نماید و درنهایت محصول که برداشت شد با وی طبق قرارداد بسته شده تسویه خواهد نمود. وی ابراز امیدواری نموده بود که این طرح را در فصل آینده برای برنج شمال هم اجرایی کند.

کشاورزی قراردادی چیست؟

وزارت جهاد کشاورزی این طرح را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از فساد و زیان محصولات کشاورزی و مقابله با دلالی و واسطه گری عنوان نموده است که درنهایت منجر به افزایش عایدی کشاورزان خواهد شد.

تعریف سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO) از کشاورزی قراردادی این است: کشاورزی قراردادی، سیستم فراوری در کشاورزی است؛ که مطابق توافقی بین خریدار و کشاورز انجام گردد و در قرارداد، شرایط فراوری و بازاریابی محصول ذکر گردد.

در کشاورزی قراردادی تکلیف کشاورز با محصول روشن است

ذبیح الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا درباره کشاورزی قراردادی گفت: یکی از برترین کارها کشاورزی قراردادی است زیرا در جهان هیچ محصولی فراوری نمی گردد مگر اینکه فروخته شده باشد. برای مثال چغندرقند مشتری اش دولت و کارخانه های فراوری قند است بنابراین اگر کارخانه ها نخرند پس کشاورز این محصول را به چه کسی بفروشد، حالا چه بهتر که کشاورز از همان اول تکلیفش با محصولش روشن باشد.

بخش خصوصی بخش مهمی از مواد اولیه کشاورز را باکیفیت خوب تأمین می نماید و کشاورز هم با رضایت و قیمت اولیه ای که در قرارداد امضا می نماید محصولش را قبل از برداشت و تماشا نتیجه کارش با طیب خاطر می فروشد

دبیر دوم کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره نظر منتقدهای کشاورزی قراردادی که معتقدند این طرح باعث بازگشت به نظام ارباب رعیتی می گردد، مطرح کرد: این افراد از واقعیت این طرح و فراگیری آن در جهان اطلاعی ندارند. دولت وقتی محصول استراتژیکی مانند گندم را 9500 می خرد یعنی قرارداد بسته است تا محصولات استراتژیک مانند چغندر و گندم و کلزا را تأمین کند و کشاورز با خیال راحت و چون می داند خریدار دارد آن را می کارد.

زمان برداشت محصول هرچه باشد، کشاورز ضرر نمی نماید

اعظمی ساردویی گفت: در کشاورزی قراردادی که موردنظر وزیر جهاد کشاورزی است در همه محصولات کشاورز تکلیفش با محصولش روشن است، برای مثال کشاورز باید بداند گوجه ای که کشت می نماید در کجا و به چه قیمتی فروش خواهد رفت. شرکت با کشاورز قرارداد می بندد که تمام محصولش را بخرد، حالا در زمان برداشت هرچه بگردد کشاورز دیگر ضرر نمی نماید.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: این مهم باید به نحو مطلوب اجرایی گردد تا اثرگذار باشد. بخش خصوصی بخش مهمی از مواد اولیه کشاورز را باکیفیت خوب تأمین می نماید و کشاورز هم با رضایت و قیمت اولیه ای که در قرارداد امضا می نماید محصولش را قبل از برداشت و تماشا نتیجه کارش با طیب خاطر می فروشد.

شرایط صادرات محصول کشاورزی را شرکت طرف قرارداد مشخص می نماید

وی درباره شرایط صادرات محصولات کشاورزی در شرایط کشاورزی قراردادی گفت: در این موضوع دیگر شرکت طرف قرارداد مشخص می نماید محصول به کجا و چگونه صادر گردد ولی به طورکلی این طرح صد در صد به نفع کشاورز است.

وی در سرانجام با اشاره به اینکه هنوز وزارت جهاد کشاورزی برنامه مشخصی به کمیسیون ارائه نداده است، مطرح کرد: این طرح هنوز در حد کلی گویی مانده است و باید وزارت جهاد کشاورزی جزییاتش را شفاف کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1932

به "در کشاورزی قراردادی حق به حق دار می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کشاورزی قراردادی حق به حق دار می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید