خبرنگاران خرید حمایتی زعفران در جنوب خراسان رضوی شروع شد

به گزارش گفتمان برتر، گناباد- خبرنگاران- فرماندار گناباد گفت: خرید حمایتی زعفران در مرکز خرید حمایتی جنوب استان خراسان رضوی در این شهرستان از روز دوشنبه شروع شد.

خبرنگاران خرید حمایتی زعفران در جنوب خراسان رضوی شروع شد

حامد قربانی طی گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: خرید زعفران حمایتی در شهرستان گناباد به عنوان یکی از 6 مرکز خرید حمایتی زعفران در استان خراسان رضوی تا 30 آذر ماه سالجاری ادامه دارد و زعفران شهرستانهای جنوبی این استان در این مرکز خریداری می گردد.

وی ادامه داد: زعفران پوشال مرغوب با قیمت هر کیلو 110 میلیون ریال و نگین 130 میلیون ریال از زعفرانکاران خریداری می گردد.

فرماندار گناباد گفت: با هدف جلوگیری از جولان دلالها در بازار زعفران خرید حمایتی توسط مراکز خرید تعاون روستایی انجام می گردد و کشاورزان باید از این قابلیت استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه باید از فرصت ثبت دنیای زعفران گناباد در سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) برای رونق مالی منطقه و تبیین و شناساندن اصالت این محصول در سطح بین المللی استفاده مناسب کرد، اضافه نمود: زعفران فراوریی گناباد از کیفیت مطلوب برخوردار است و نقش مهمی در اقتصاد خانوارهای فراوری نماینده این محصول ایفا می نماید و سالانه 12.5 تا 13 میلیون تن زعفران در این شهرستان برداشت می گردد.

قربانی ادامه داد: ثبت زعفران مبتنی بر قنات این شهرستان در فهرست آثار دنیای سازمان خواروبار ملل متحد (فائو) طی دو سال گذشته نشان دهنده غنای این محصول است.

86 هزار هکتار از مجموع 105 هزار هکتار زمین های کشت زعفران ایران مربوط به خراسان رضوی است که در این میان گناباد با سه هزار و 500 هکتار مزرعه زعفران سالانه 12 تن محصول فراوری می نماید و نیمی از زمین های زیر کشت این شهرستان به زعفران اختصاص دارد.

نظام زراعت و فراوری زعفران مبتنی بر آبدهی قنات با موضوع روستای سنوی شهرستان گناباد به عنوان پنجاه و پنجمین نظام میراث کشاورزی دنیا و سومین میراث دنیای کشاورزی ایران دی ماه سال 1397 توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت رسید.

مرکز شهرستان 90 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 9 آذر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1208

به "خبرنگاران خرید حمایتی زعفران در جنوب خراسان رضوی شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خرید حمایتی زعفران در جنوب خراسان رضوی شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید