تور ارزان گرجستان: خاچاپوری، یکی از محبوب ترین غذاهای گرجستان

به گزارش گفتمان برتر، غذای ملی گرجستان: خاچاپوری

اگر تا به حال به گرجستان رفته باشید محاله که چیزی درباره خاچاپوری نشنیده باشید، غذایی که بعد از خینکالی محوب ترین غذای ملی گرجستان است و کمتر کسی پیدا می گردد که تا گرجستان رفته باشد و طعم آن را امتحان نکرده باشد. خاچاپوری برای مردم گرجستان فقط یک غذا نیست بلکه قسمتی از فرهنگ این کشور را شکل داده است. این غذا در واقع یک جور پیراشکی پنیر است که با تخم مرغ سرو می گردد و قیافه ای هوس انگیز دارد. می خواهیم درباره خاپاپوری و انواع آن بیشتر حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

تور ارزان گرجستان: خاچاپوری، یکی از محبوب ترین غذاهای گرجستان

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

درباره خاچاپوری | khacahapuri

خاچاپوری یک جور پای پنیر است که با خمیر و پنیر درست می گردد و از دو کلمه گرجی خاچا (نوعی پنیر) و پورری (نان) تشکیل شده است. خمیر این غذا با پنیری به نام سولقونی (شبیه پنیر نمکی و ایتالیایی موزارلا) پر می گردد و آنقدر محبوب است که بر روی میز بیشتر خانواده های گرجی پیدا می گردد. این غذا انواع مختلفی دارد و در هر منطقه گرجستان ورژن خاصی از آن درست می گردد که از نظر شکل و مواد اولیه با هم فرق دارند.

خیلی ها این غذا را مثل یک ساندویچ و به صورت سرپایی می خورند اما برخی ها هم آن را به یاری کارد و چنگال و بر سر میز میل می نمایند. احتمالا شما هم با ما هم عقیده هستید که مجذوب کننده ترین نوع خاچاپوری، آجارولی است، شکل قایقی خمیر آن را مجذوب کننده و شکیل نموده است.

پیشنهاد می کنیم در سفر به گرجستان حتما سری به یک رستوران محلی بزنید و خاچاپوری سفارش دهید احتمالا آنقدر عاشق این غذا می شوید که در مدت چند روزی که در این کشور هستید هر روز آن را میل می کنید. شکل ظاهری این غذا واقعا هوس انگیز است و خیلی ها را وسوسه می نماید تا در همان بار اول چند تا از آن را سفارش دهند. این غذای سنتی مواد اولیه کمی دارد و معمولا راحت درست می گردد و شاید یکی از دلایل محبوبیت آن هم همین ویژگی ها باشد.

برای درست کردن خمیر این غذا باید مهارت کافی داشته باشید البته بعد از چند بار درست کردن فوت و فن های آن را کاملا یاد می گیرید. بدون شک یکی از مجذوب کننده ترین بخش های سفر به گرجستان امتحان غذاهای رنگارنگ آن است چون غذاهای گرجستان از فرهنگ های زیادی الهام گرفته است.

انواع خاپاپوری

همانطور که گفتیم خاچاپوری انواع مختلفی دارد و در هر ناحیه به شکلی خاص درست می گردد. این تفاوت در شکل ظاهری و همینطور مواد اولیه خودش را نشان می دهند. در زیر تعدادی از انواع خاچاپوری را معرفی می کنیم:

  • ایمرولی | Imeruli

متداول ترین نوع خاچاپوری که در منطقه ایمرتی درست می گردد. ایمرولی شبیه قایق نیست و شکل ظاهری اش کاملا گرد است و در آن به جای استفاده از پنیر سولقونی از پنیر ایمرولی استفاده می گردد. پایه خمیر این غذا از خیمر مایه و یا ماست تشکیل می دهد.

  • خابیزگینا | khabizgina

این خاپاپوری در منطقه اوستیا رواج دارد و معمولا در همین ناحیه درست می گردد. شکل ظاهری آن شبیه ایمرولی است اما در خمیرش از ترکیبی از سیب زمینی آب پز و پنیر استفاده می گردد.

  • آجارولی | Adjaruli

شکل این نوع خاچاپوری از همه انواع دیگر آن ها قابل تشخیص تر است چون شبیه قایق است! این نوع غذا گاهی در تنورهای آجری درست می گردد و بر روی آن تخم مرغ نیمروی شل و مقداری کره گذاشته می گردد.

  • اسوانوری | Svanuri

تنها تفاوت این خاچاپوری با انواع دیگر در پنیر داخل آن است که با آرد برزن ترکیب می گردد برای همین خمیر آن به جای اینکه سفید باشد خاکستری است.

  • مگرولی | Megruli

این خاچاپوری در منطقه سامگرلو درست می گردد و از نظر ظاهر شبیه خاچاپوری های ایمرولی و اوستیان است تنها فرق آن در نوع پنیر است. برای درست کردن این خاپاپوری در داخل و در روی خمیر از پنیر سولقونی استفاده می گردد.

  • آچما | Achma

این خاچاپوری شبیه لاساگنا است و با چند لایه خمیر درست می گردد که در لای آن ها مقداری پنیر ریخته می گردد. در مقایسه با انواع دیگر خاچاپوری ها، آچما هم ظاهر و هم طرز پخت متفاوتی دارد. دقیقا مثل ورقه های لاساگنا، لایه های خمیر قبل از ترکیب با غذا و پختن آب پز می شوند. بعد از اینکه همه لایه ها پخت به شکل مستطیلی بر روی هم قرار داده می شوند و لای آن ها هم با پنیر و کره آب شده پر می گردد.

  • باچولبی | bachulebi

تنها فرق این خاچاپوری با دیگران در ظاهر آن است و به جای اینکه دایره ای باشد مستطیلی است. از آن جایی که خمیر رول می گردد پنیر در وسط گذاشته می گردد و بقیه قسمت های خمیر به سمت وسط پیچیده می شوند. در آخر مقداری تخم مرغ بر روی سطح خمیر مالیده می گردد.

  • گورولی | Guruli

این نوع خاچاپوری آنقدر منحصربفرد است که خیلی ها حتی آن را خاچاپوری نمی دانند و به آن پای گورولی می گویند. این غذا اولین بار در منطقه گوریا در قسمت های غربی گرجستان درست شده و به خصوص در روز 7 ژانویه خورده می گردد برای همین به پای کریسمس معروف است. این غذا از نظر ظاهری شبیه هلال ماه است و با پنیر و تخم مرغ آب پز پر می گردد.

  • پنووانی | penovani

شاید در نگاه اول با تماشا این خاپاپوری فکر کنید که این غذا یک شیرینی دانمارکی است! اما همین که کمی از آن را بخورید متوجه می شوید که این فقط اشتباه ظاهری است! چون مزه غذا کاملا متفاوته و با پنیر و خمیر درست شده است.

  • مخلووانی | Mkhlovani

خیلی ها این غذا را به نام خاچاپوری نمی شناسند اما ظاهر و طعم آن مثل انواع مختلف خاچاپوری است. این خوراکی از غذاهای مهم منطقه ها کوهستانی شرقی گرجستان است و خمیر آن با برگ های چغندر و پنیر پر می گردد. شما هم بعد از امتحان این غذا با ما هم عقیده می شوید که طعم و مزه آن فر اتر از حد تصور است و وصف شدنی نیست پس حتما در یکی از رستوران های محلی آن را سفارش دهید و با طعم و رنگی متفاوت از خود پذیرایی کنید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1915

به "تور ارزان گرجستان: خاچاپوری، یکی از محبوب ترین غذاهای گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان گرجستان: خاچاپوری، یکی از محبوب ترین غذاهای گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید