حمله کرونا به اصناف اردبیل

به گزارش گفتمان برتر، خبرنگاران/اردبیل کوله پشتی اش را بر دوش می اندازد و ار خانه خارج می گردد؛ بیم دارد، بیمی که کرونا ایجاد نموده و ته دل او و خیلی های دیگر را خالی نموده است.

حمله کرونا به اصناف اردبیل

راه مغازه را در پیش می گیرد اما نمی داند چه سرنوشتی در انتظار او است. آیا هزینه های جاری اعم از اجاره مغازه، هزینه های آب و برق و گاز و کرایه تاکسی را امروز تأمین نموده و خواهد توانست برای هزینه های منزل هم سودی داشته باشد؟

امروز به امید خدا فروش بیشتری خواهم داشت، سود کمتری می کنم تا خریداری را فراری ندهم و برای خانه و خانواده نان حلالی کسب کنم. امروز روز من است، روزی که برای هر مراجعه نماینده ای اجناسی می فروشم اما از مدار انصاف هم خارج نمی شوم، خدایا مرا شرمسار اهل وعیال نکن. الهی با تو عهد می بندم اگر کسب و کارم رونق داشته باشد ان شاءالله بعد از نابودی کرونا پدر و مادرم را به مشهد مقدس می برم تا به آرزوی دیرینه شان برسند. آمین یا رب العالمین پدر خانواده در تاکسی این حرف ها را در ذهنش مرور می نماید، ناخودآگاه تبسمی بر لبانش می نشیند و او انرژی مثبتی می گیرد و امیدوارتر می گردد به کسب روزی بهتر.

صبح بوتیک دار اردبیلی چنین شروع می گردد. کرونا شغل و درآمد و سطح زندگی او و خیلی های دیگر را تحت تأثیر قرار داده است. بازاریان مثل هر صنف دیگری از کرونا آسیب دیده اند. آنها تنها به درآمدزایی مغازه چشم دوخته اند تا هم هزینه های مغازه را از این طریق پرداخت نمایند و هم چک های خود را از این درآمدها پرداخت نمایند و هم چرخ زندگی خانوادگی را بچرخانند. آنها در گفت وگو با خبرنگاران درد و دل های خود را مطرح می نمایند و تنها امیدشان به خدا است تا هر چه زودتر شر کرونا از ایران و دنیا کم گردد.

اقلام غذایی اولویت خرید مردم است

یکی از بوتیک داران اردبیل در گفت وگو با خبرنگاران از روزهای ناخوش بازار سخن می گوید. قاسم اذعان می نماید که با شیوع ویروس کرونا فروششان به حداقل رسیده است و گاهی حتی اجاره مغازه و دیگر هزینه های جاری را هم نمی توانند تأمین نمایند چه رسد به اینکه برای هزینه های منزل پس اندازی داشته باشند.

او یک لباس فروش است و می گوید که درآمد همه اقشار با شیوع کرونا کم شده است و فقط کارمندان و سرمایه داران هستند که آسیب کمتری از کرونا دیده اند بنابراین مردم خرید لباس را از سبد اولویت خرید خانواده کم می نمایند تا بتوانند احتیاجهای ضروری به مانند اقلام غذایی را تأمین نمایند، در چنین شرایطی برای خرید لباس وسواس به خرج می دهند و سعی می نمایند لباس کمتری بخرند.

سبد مالی خانوارها بر اساس درآمد آنها تعریف می گردد و هرچقدر درآمد مردم افزایش پیدا کند امکان خرید کالای لوکس بیشتر می گردد اما اگر درآمد مردم کاهش پیدا کند کالاهای پست مورد استقبال مصرف نمایندگان قرار می گیرد. قاسم ادعا می نماید که مردم در شرایط کرونایی و با کاهش درآمدشان، خرید اغذیه را جایگزین خرید پوشاک می نمایند اما مگر این دو کالا می تواند به عنوان جانشین هم مصرف شوند؟

یک کارشناس مالی در پاسخ به این سؤال چنین بیان می نماید که لباس و اقلام خوراکی کالای جانشین یا کالای مکمل نیستند اما وقتی درآمد مردم کاهش پیدا کند، اولویت خرید آنها تغییر می یابد و محتوای سبد کالای خانوار می تواند فربه یا نحیف تر شده و دچار تغییرات اساسی شوند.

بعضی از اصناف ادعا می نمایند تغییر چندانی در درآمد آنها به وجود نیامده است که یکی از این اصناف، فروشندگان لوازم جانبی موبایل ها هستند. یکی از فعالان این صنف ادعا می نماید که موبایل به جزو لاینفک زندگی امروزی تبدیل شده است بنابراین افراد جامعه وقتی در این زمینه دچار مشکل می شوند، مجبورند هر چه زودتر اقدام به خرید نمایند. مهدی می گوید که آموزش مجازی سبب شده است که دانش آموزان و دانشجویان احتیاج به نرم افزار داشته باشند و برای نصب این نرم افزارها مراجعه می نمایند.

وی معتقد است که وقتی شرایط مالی جامعه دچار تزلزل می گردد، همه اقشار تحت تأثیر قرار می گیرند و اگر کرونا نبود قطعاً فروش و سود بیشتری داشتیم.

مهدی احمدی اوچبلاغ، یک کارشناس اقتصاد در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه کرونا معادلات مالی خانوارها را تغییر داده است، ادامه داد: بدیهی است در زمانی که خانوارها با کاهش درآمد روبرو باشند، کالای مصرفی آنها هم فرایند تغییری به خود ببیند بنابراین مردم در چنین شرایطی فقط اقلام ضروری خود را خریداری خواهند کرد و این یک رفتار عقلایی در حوزه اقتصاد است.

فقط لباس فروشان نیستند که با بحران فروش در شرایط کرونایی روبرو هستند

البته فقط لباس فروشان نیستند که با بحران فروش در شرایط کرونایی روبرو هستند بلکه اصناف مختلف به طرق متعدد از این طریق آسیب دیده اند و کمتر کسی است که برای پشتیبانی از اصناف برنامه ریزی کند.

احمدی اوچبلاغ معتقد است که دولت باید از اصناف آسیب دیده در کرونا حمایت کند وگرنه عده کثیری از آنها ورشکست می شوند و جبران ورشکستگی کاری سخت و گاهاً غیرممکن است.

ثبت 21 هزار واحد مالی آسیب دیده از کرونا در اردبیل

به اعتقاد این کارشناس مالی باید بسته حمایتی از اصناف تعریف و هر چه سریع تر به صورت واقعی و با کمترین بروکراسی در اختیار اصناف قرار بگیرد. دولت بسته های حمایتی را برای مشاغل تعریف نموده است، تسهیلاتی که می تواند دست گیر فعالان بازار باشد تا به حیات مالی خود ادامه دهند.

هرچند تعدادی از اصناف بر این باور هستند که دریافت تسهیلات کرونایی سخت و دارای بروکراسی پیچیده است اما مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل می گوید که در این استان به میزان 960 میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به واجدان شرایط پرداخت شده است.

به گفته قاسم رحیمی، حدود 21 هزار واحد مالی آسیب دیده از ویروس کرونا در سطح استان اردبیل جهت دریافت تسهیلات در سامانه کارا ثبت نام نموده اند که پس از پالایش دقیق پرداخت تسهیلات به افراد واجد شرایط انجام می گردد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل ادامه می دهد که سهمیه استان در طرح یارانه دستمزد 2 هزار 100 نفر است و طی 40 روز از اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد به کارفرمایان در قابل جذب نیروی کار شغل اولی 330 نفر با عقد قرارداد مشغول کار شدند.

مالی ها عبارت معروفی دارند که می گویند اقتصاد به شدت ترسو است و برای سود و امنیت حساسیت ویژه ای دارد و هر جا در زمینه امنیت احساس خطر کند، فرار می نماید. بنابراین آسیب مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا به این زودی ها از بین نمی رود به خصوص در استان هایی به مانند اردبیل که از نظر مالی ضعیف بوده این آسیب ها خود را بیشتر و به مدت طولانی ترین نشان خواهد داد.

گزارش از توحید مهدوی علی بابالو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1254

به "حمله کرونا به اصناف اردبیل" امتیاز دهید

1 کاربر به "حمله کرونا به اصناف اردبیل" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله کرونا به اصناف اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید