حاشیه ای دیگر برای مهران رجبی؛ از توهین تا عذر خواهی!

به گزارش گفتمان برتر، چندی پیش در یکی از برنامه های خودمونی شبکه سه سیما که با اجرای مهران رجبی روی آنتن می رود، پس از پخش بخشی از ترانه شاره جان به وسیله سهراب محمدی از هنرمندان فقید موسیقی کرامانجی، از یک شرکت کننده خواسته می گردد صدای او را تقلید کند، شرایطی که موجب خنده حاضران می گردد و پس از آن نیز مخاطبان و اهالی موسیقی نسبت به این اقدام واکنش های تندی نشان دادند.

حاشیه ای دیگر برای مهران رجبی؛ از توهین تا عذر خواهی!

به گزارش خبرآنلاین، موضوع ساز و نمایش آن در تلویزیون مسئله ای است که سال هاست حل نشده و موسیقیدانان بزرگ هم به آن نقدها زیادی وارد می نمایند. حتی کیوان ساکت در مصاحبه ای با خبرآنلاین گفت: در تمام جهان شبکه های تصویری گوناگونی برای توسعه و آشنایی مردم با هنر انسان ساز موسیقی دارند که شوربختانه ما نداریم. از این رو بسیاری از مردم حتی شکل ساز را هم نمی شناسند. صدا سیما به عنوان اشاعه دهنده بخش مهم فرهنگ ملی هر کشوری می تواند نقشی مهم داشته باشد. اما امروزه ما می بینیم نهادی است که انتظارات حوزه موسیقی را نه تنها برآورده نمی نماید، بلکه در بسیاری موارد پایمال هم می نماید.

عید 1402، اما روزنه ای از امید را برای هنرمندان باز کرد؛ که شاید تغییری در سیاست های کلان این سازمان درباره موسیقی به وجود آید. حالا، اما بار دیگر در این رسانه اتفاقی اتفاق افتاده که موجب تکدر خاطر موسیقی دوستان شده است. یک برنامه ترکیبی از شبکه سه پخش شد که مهران رجبی اجرای آن را بر عهده داشت. نام این برنامه خودمونی بود. در این برنامه بخشی از ترانه فولکلور شاره جان استاد برجسته موسیقی نواحی، سهراب محمدی، پخش و از یک شرکت نماینده خواسته شد تا صدای او را تقلید کند.

در یک برنامه ترکیبی از شبکه سوم سیما که مهران رجبی اجرای آن را بر عهده داشت، بخشی از ترانه فولکلور شاره جان استاد برجسته موسیقی نواحی، سهراب محمدی، پخش و از یک شرکت نماینده خواسته شد تا صدای او را تقلید کند. اتفاقی که منجر به توهین به ساحت موسیقی دانی شد که آخرین بازمانده بخشی های خودبند کرمانج شمال خراسان بود.

سهراب محمدی متولد سال 1317 از کودکی در کنار پدر خود با فنون آوازی و دوتارنوازی آشنا و به ویژه در حماسه خوانی و منظومه خوانی های کرمانجی سرآمد شد. نخستین بار فوزیه مجد، مادر اتنوموزیکولوژی موسیقی نواحی، او را به جامعه هنری معرفی کرد، سهراب محمدی، نخستین خواننده کرمانج بود که همکاری خود را با رادیو شروع کرد و در برنامه های تلویزیونی و رادیویی و همین طور جشنواره های مختلف حضور داشت. این پیشکسوت موسیقی خراسان شمالی 22 مرداد 1399 درگذشت.

عذرخواهی و دیگر هیچ!

همین ماجرا باعث شد تا هجمه های زیادی علیه این هنرمند ایجاد گردد و رفتا او را توهین به استاد موسیقی تلقی نمایند چرا که تقلید یکی از آواز های سهراب بخشی در برنامه خودمونی که با استهزا و خنده حاضران همراه شد، موجی از نقدها را به جانب صداوسیما و مهران رجبی روانه ساخت.

مهران رجبی مجری مسابقه خودمونی پس از حواشی ایجاد شده درباره قسمتی از این برنامه که در آن از صدای زنده یاد سهراب محمدی خواننده و نوازنده فقید موسیقی شمال خراسان برای اجرای یکی از آیتم ها استفاده شده بود، شرحاتی را ارائه داد که در ادامه آن را می خوانید.

مهران رجبی در این ویدئو شرح داد: سلام به حضور مردم خوب خراسان شمالی و کرمانجی های مرزدار گرامی که عمرشان دراز باد، در یکی از قسمت های برنامه خودمونی خواستیم یادی نموده باشیم از استاد بلامنازع موسیقی کشورمان مرحوم سهراب محمدی، اما ظاهراً این یادآوری و عشق ما برای بعضی دوستان ما دلخوری فراهم نموده، اگر چنین است از طرف خودم و تمامی عوامل خودمونی عذرخواهی می کنیم و انشالله که رفاقت ما تا خودمونی های دیگر برقرار و برمدار باشد.

این بازیگر در ادامه این ویدئو اضافه نمود: حدود 17 سال پیش برای صرف ناهار یک بار خدمت استاد سهراب محمدی رسیدم و از ابراز علاقه خود به این هنرمند عزیز گفتم. اول به علت اینکه علاقه مند به موسیقی نواحی هستم؛ دوم به این علت که هم نام پدرم هستید و سوم اینکه خیلی شبیه به مرحوم موذن زاده اردبیلی هستید و اینکه شما در شمال شرق و مرحوم موذن زاده در شمال غرب قرینه جغرافیایی هستید باید به فال نیک گرفت. به هر حال اوقات خوشی بود که سپری شد.

منبع: فرارو
انتشار: 31 فروردین 1402 بروزرسانی: 31 فروردین 1402 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 2153

به "حاشیه ای دیگر برای مهران رجبی؛ از توهین تا عذر خواهی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حاشیه ای دیگر برای مهران رجبی؛ از توهین تا عذر خواهی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید