مروری بر آثار عمو خسرو سینما ایران

به گزارش گفتمان برتر، اگر فرد فیلم بینی هستید و این روزها در سینمای ایران و دنیا به خاطر شرایط کرونا تولیدات سینمایی و تلویزیونی کم شده است، بد نیست بعضی فیلم ها را مرور کنید که هیچ گاه تماشا آنها تکراری نخواهد بود و باد تماشا آنها می توان با فضای زیسته سیاسی و اجتماعی آن دهه آشنا شوید.

مروری بر آثار عمو خسرو سینما ایران

خسرو شکیبایی یا همان عمو خسرو، بازیگری بود که همگان بر این باورند زود از میان ما رفت. بازیگری که بعضی فیلم ها را فقط و فقط حضور او توانست ماندگار کند. شعرهایی که خواند هنوز هم با صدای او شنیده می شود و بازی های بی نظیرش فراموش نشدنی است. چند فیلم از خسرو شکیبایی را مرور می کنیم.

هامون

فیلم هامون شاید نماد روشنفکری در دهه خود بود و هواداران بسیاری نیز هم اکنون دارد اما باید قبول کرد که بازی بی نظیر خسرو شکیبایی وزنه سنگینی برای ماندگاری این فیلم شد. هامون فیلمی اجتماعی و سورئالیستی بود که داریوش مهرجویی در سال 1368 ساخت. از بازیگران معروف این فیلم می توان به بیتا فرهی، عزت الله انتظامی، فتحعلی اویسی اشاره نمود.

داستان فیلم این گونه است که حمید هامون که با همسرش، مهشید، دائم کش مکش دارد و زندگی کابوس گونه خود را مرور می نماید. او که مشغول نوشتن رساله اش درباره عشق و ایمان است، در پی دوست قدیمی و مرادش علی عابدینی می شود.

چه کسی امیر را کشت؟

فیلمنامه چه کسی امیر را کشت؟ را مهدی کرم پور، خسرو نقیبی و مهدی کیا نوشته اند و مهدی کرم پور این فیلم را کارگردانی نموده است. شاید خسرو شکیبایی در این فیلم نقشی به نسبت کمرنگ دارد اما بازی متفاوت و لحن او در این فیلم تماشاگر را جذب خود می نماید تا آن جا که دوست دارد سکانس های مربوط به شکیبایی انتهای نداشته باشد.

این فیلم در خصوص امیر است که کشته می شود و تمام آشنایان و دوستانش به خوبی از او یاد می نمایند اما بعد از مدتی آغاز می نمایند به بدگویی از او و حتی کمی که می گذرد نزدیک ترین کسانش جسد او را نمی توانند شناسایی نمایند.

روزی روزگاری

موسیقی ابتدایی سریال روزی روزگاری و اسبی آتش گرفته که دوان دوان در صحرا می دود، صحنه ای نیست که به راحتی ازحافظه بینندگان تلویزیون در دهه 70 پاک شود. مجموعه ای تلویزیونی به کارگردانی و نویسندگی امرالله احمدجو ساخته شد و از شبکه یک تلویزیون ایران پخش شد.

خسرو شکیبایی در این فیلم نقش مرادبیگ یک راهزن را دارد که بازی به یاد ماندنی را ارائه نموده است. سریال داستان راهزنی معروف به نام مرادبیگ است که طی نزاعی با گروه راهزن دیگری مجروح شده و به وسیله خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا نموده و طی زندگی با این روستاییان تحولاتی عمیق در زندگی او رخ می دهد. رفته رفته در طول داستان متحول و به فردی صالح تبدیل می شود.

حیران

فیلم سینمایی حیران آخرین فیلمی است که خسرو شکیبایی در آن بازی نموده است. ماهی دختر روستایی با حیران مهاجر جوان افغانی آشنا می شود و با وجود مخالفت خانواده با او ازدواج می نماید، پیوندی که پیامدهای بسیار دارد. فیلم حیران اولین تجربه سینمایی بلند شالیزده عارف پور است.

نوع بازی مهرداد صدیقیان و باران کوثری در کنار بازی خوب و چشم گیر و روان زنده یاد خسرو شکیبایی جهت روایت داستان را به نوعی پیش برده و آن را در اثنای درام حفظ نموده که مخاطب تا انتها داستان همراهی نرم و صمیمی و گرمی را با قصه در خود احساس می نماید و هرگز از فیلم دور نمی افتد.

در این باره بخوانید:

اشیای تیز؛ سریالی پر از اسرار

گامبی وزیر داستان استثنایی یک زن

Safe سریالی که شما را درگیر می نماید

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1825

به "مروری بر آثار عمو خسرو سینما ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر آثار عمو خسرو سینما ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید