انتشار دومین گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه 1400

به گزارش گفتمان برتر، دیوان محاسبات کشور، دومین گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه 1400 در مقاطع 2 ماهه منتهی به تیر ماه را منتشر کرد.

انتشار دومین گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه 1400

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران به نقل از دفتر روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، دومین گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه 1400 در مقاطع 2 ماهه منتهی به تیر ماه منتشر شد.

بر اساس این گزارش، در بازه زمانی 4 ماه ابتدای سال، از مجموع 175 جزء بند و تبصره، مفاد، 60 حکم 34.5 درصد به صورت کامل اجرا شده است و تعداد 55 حکم معادل 30 درصد از احکام به صورت ناقص اجرا شده و 60 حکم معادل 34.5 درصد کلاً اجرا نشده است.

نکته قابل توجه این که از مجموع 1118 دستگاه اجرایی مشمول ارایه صورت حساب ماهانه، تعداد 900 دستگاه معادل 81 درصد در موعد مقرر گزارش دستگاه خود را به دیوان محاسبات کشور ارائه کرده اند و 218 دستگاه اجرایی معادل 19 درصد همچنان به اسم حساب نداده شناخته می شوند.

گفتنی است با همکاری خزانه داری کل کشور، تعداد دستگاه های حساب نداده از 306 دستگاه در خاتمه اردیبهشت ماه به 218 دستگاه در خاتمه تیرماه کاهش یافته است.

آنالیز شرایط تحقق منابع و مصارف بودجه دولت در 4 ماهه منتهی تیر ماه 1400 از تحقق 47 درصدی منابع بودجه ای در مقابل تحقق 62 درصدی مصارف حکایت دارد که به منظور پوشش کسری موجود، دولت بخشی از این کسری را از محل تنخواه گردان خزانه و بخشی دیگر را از محل منابع موضوع ماده 125 قانون محاسبات عمومی تامین کرده است.

عدم توفیق در حصول کامل منابع عایدیی پیش بینی شده در قانون از سوی دستگاه های اجرایی متولی امر، در مقابل تحقق کامل غالب هزینه ها و مصارف پیش بینی شده، منجر به ادامه فرایند کسری در بودجه کل کشور در 4 ماه ابتدای سال شده است.

یافته های دیوان محاسبات کشور نشان می دهد بیش از 90 درصد از عایدی های اقتصادیاتی مستقیم در 4 ماه ابتدای سال نسبت به مقدار پیش بینی شده در قانون بودجه محقق شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه 2 ماهه ابتدای سال رشد نشان می دهد.

یادآور می گردد اقتصادیات بر خانه های لوکس و خودرو های لاکچری به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، همچنان صفر است.

بیشترین درصد تحقق منابع عایدیی در 4 ماه منتهی به تیر ماه، مربوط به فروش و واگذاری انواع اوراق اقتصادی و اسلامی و عایدی های اقتصادیاتی و کمترین مقدار تحقق در بخش واگذاری شرکت های دولتی، منابع حاصل از واگذاری طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول دستگاه های اجرایی بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 شهریور 1400 بروزرسانی: 16 شهریور 1400 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1705

به "انتشار دومین گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار دومین گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید