خودروسازان سال جاری چقدر زیان خواهند کرد؟

به گزارش گفتمان برتر، به گزارش خبرنگاران، طبق برآورد خودروسازان عظیم کشور، آنها امسال را نیز با زیان به سرانجام می رسانند، چه آنکه پیش بینی نموده اند بهای تمام شده تولیدشان از درآمد فروششان بالاتر خواهد بود.

خودروسازان سال جاری چقدر زیان خواهند کرد؟

طبق صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس، ایران خودرو به عنوان عظیم ترین خودروساز کشور و پارس خودرو نیز در صندلی سومین شرکت خودروساز داخلی، هر دو، سال 99 را با زیان به خاتمه خواهند رساند.

هرچند سایپایی ها از بهای فراوری و درآمدزایی فروش خود طی امسال پیش بینی ای ارائه نداده اند، با این حال با توجه به اوضاع کلی حاکم بر خودروسازی کشور، به احتمال فراوان سال 99 برای آنها نیز زیان بار خواهد بود.

از دید خودروسازان و بعضی کارشناسان، اینکه چرا پیش بینی ها در خصوص بهای فراوری و فروش خودروسازان در امسال به سمت زیان دهی است، بیش از هر مساله دیگری به موضوع قیمت گذاری دستوری مربوط می گردد. هرچند مسائلی مانند ضعف بهره وری، ریخت وپاش ها و همچنین هدر دادن منابع اقتصادی در جریان سرمایه گذاری های سیاست زده پیشین نیز در زیان دهی خودروسازان طی این سال ها نقش داشته اند، با این حال خودروسازان معتقدند نرخ گذاری دستوری بیشترین تاثیر را در این ماجرا داشته است.

سال هاست خودروسازان با نرخ های دستوری دست و پنجه نرم می نمایند و آن طور که خود می گویند، بیشتر محصولاتشان زیر قیمت تمام شده به فروش می رسد. در گزارشی که هفته گذشته در همین صفحه به چاپ رسید نیز معین شد خودروسازان طی هفت سال گذشته معمولا با زیان دهی روبرو و بهای تمام شده فراوری محصولاتشان بیش از قیمت فروش بوده است.

در این سال ها یا شورای رقابت اختیار قیمت گذاری را در دست داشته و یا نهادهای دولتی مانند سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان. هرچند سازمان حمایت بیش از شورای رقابت با خودروسازان کنار می آمد، با این حال در اصل ماجرا یعنی سرکوب قیمت، توفیری وجود نداشته و ندارد.

در حال حاضر نیز کماکان شورای رقابت برای قیمت کارخانه ای خودروها تصمیم می گیرد و اگرچه بازنگری قیمت را از سالی یک بار به سالی چهار بار افزایش داده، با این حال خودروسازان همچنان از زیان دهی می گویند. اما طبق صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس توسط خودروسازان، ایران خودرو پیش بینی نموده که در امسال بالغ بر 71 هزار میلیارد تومان به عنوان بهای فراوری محصولاتش ثبت گردد و در مقابل، کمتر از 58 هزار و 400 میلیارد تومان از ناحیه فروش، کسب درآمد کند.

با این حساب، طی امسال اختلافی حدودا 13 هزار و 500 میلیارد تومانی بین بهای فراوری و قیمت فروش محصولات ایران خودرو ثبت خواهد شد. اما پارس خودرو نیز پیش بینی نموده که مبلغ فروش محصولاتش در امسال به 6هزار و 450 میلیارد تومان هم نخواهد رسید که این رقم تقریبا 500 میلیارد تومان کمتر از بهای تمام شده فراوریشان است.

هر دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو در سال گذشته نیز مبالغ فروش شان کمتر از بهای فراوری محصولات بود، اتفاقی که البته برای سایپایی ها نیز اتفاق افتاده و امسال هم به احتمال فراوان تکرار خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1097

به "خودروسازان سال جاری چقدر زیان خواهند کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروسازان سال جاری چقدر زیان خواهند کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید