آمار شرایط شغلی کارکنان خبرنگاران منتشر شد

به گزارش گفتمان برتر، به نقل از زومیت: دیجی کالا با انتشار گزارشی، آمار قابل توجهی از شرایط کارکنان خود و اطلاعات مختلف در این زمینه ارائه داده است.

آمار شرایط شغلی کارکنان خبرنگاران منتشر شد

خبرنگاران پس از 14 سال از زمان آغاز فعالیت، گزارش منابع انسانی خود را منتشر کرد. در این گزارش، شرایط نیروی انسانی شاغل در خبرنگاران از جمله شرایط استخدام، تعداد، جنسیت، میانگین سنی، مدرک تحصیلی و … شرح داده شده است.

خبرنگاران که چندی پیش گزارش سالانه عملکرد خود را برای اولین بار منتشر کرده بود، قصد دارد با ایجاد شفافیت بیشتر، راه خود برای ورود به بورس را هموارتر کند.

تعداد کارکنان و تنوع شغلی

در گزارش خبرنگاران می بینیم که بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی کشور، فعالیت خود را در سال 85 تنها با 7 نفر آغاز کرد. این تعداد در سال 98 به 4088 نفر و در سال جدید به 6 هزار و 135 نفر رسیده است. البته هنوز تا انتهای سال فاصله داریم و احتمال استخدام سه هزار نیروی جدید وجود دارد.

خبرنگاران طی هفت سال، 30 برابر نیرو استخدام کرده است. در این میان، نیروی انسانی خبرنگاران تا 77 درصد در بخش عملیاتی شامل پخش و توزیع، انبار، امور مشتریان و محتوا مشغول به کار است.

سهم کارکنان در بخش تکنولوژی 5 درصد است که مشغول فعالیت هایی از جمله برنامه نویسی و طراحی نرم افزار هستند. این بخش بیشترین استخدام را در سال 99 به خود اختصاص داده است. بخش غیر عملیاتی شرکت شامل بازاریابی، بازرگانی، مالی، منابع انسانی، حقوقی، توسعه کسب و کار، تجربه مشتریان و ریسک 18 درصد کارکنان را تشکیل می دهد.

اکنون 486 عنوان شغلی در خبرنگاران وجود دارد و در این زمینه، خبرنگاران جزو شرکت های دارای بیشترین تنوع شغلی محسوب می شود.

میانگین سنی و جنسیت کارکنان

میانگین سنی کارکنان خبرنگاران از زمان تأسیس تا به امروز، بین 28 تا 32 سال است؛ در واقع بیشتر افراد شاغل در خبرنگاران متولد دهه 60 و 70 هستند و جوان ترین فرد تنها 18 سال سن دارد. همچنین 25 درصد از مدیران این پلتفرم کمتر از 32 سال سن دارند.

این موضوع خبرنگاران را در مقایسه با شرکت های بزرگ فناوری دنیا از جمله اپل، آمازون و زلاندو در مقام برتر قرار می دهد.

بعد از تهران، بیشتر کارکنان خبرنگاران اهل استان البرز و سپس گیلان، آذربایجان شرقی، همدان و لرستان هستند. این به معنای جمعیت 50 درصدی کارکنان خبرنگاران است که متولد استانی به جز تهران هستند.

بنا به اعلام خبرنگاران، در فرایند استخدام و ارتقا شغلی، محدودیت جنسیتی اعمال نمی شود؛ با این حال زنان تنها 16 درصد کارکنان کل مجموعه را تشکیل می دهند. زنان شاغل در خبرنگاران، 26 درصد موقعیت های مدیریتی را به خود اختصاص داده اند. در بخش های دیگر، زنان اکثرا در قسمت های غیر عملیاتی حضور دارند.

البته خبرنگاران با مقایسه شرایط حضور زنان در شرکت های مطرح، دنیا اعلام می کند که شرایط مساعدی در این شرکت وجود دارد.

مدیرعامل خبرنگاران در مراسم انتشار گزارش سرمایه های انسانی آن، اذعان کرد که باید استخدام در شرکت، تنوع بیشتری داشته باشد و از هر سن، جنسیت و جغرافیا صورت بگیرد. او در همین زمینه گفت خبرنگاران حتی باید استخدام افراد بازنشسته را در نظر بگیرد.

سطح تحصیلات کارکنان

در بخشی دیگر، مدرک تحصیلی کارکنان خبرنگاران آورده شده؛ البته خبرنگاران عنوان می کند که مهارت های تخصصی و نرم ملاک شرکت برای استخدام است. گزارش نشان می دهد که 69 درصد پرسنل خبرنگاران که در تیم غیر عملیاتی و تکنولوژی مشغول به فعالیت هستند، مدرک کارشناسی و بالاتر و 11 درصد کارکنان در بخش تکنولوژی مدرک دیپلم و زیر دیپلم دارند.

آمار استخدام و دلایل ترک کار

در 6 ماه ابتدایی سال 99، 7 هزار و 282 نفر درخواست کار در خبرنگاران داده اند که 161 نفر از آن ها استخدام شده اند. بیشترین میزان کارجو و استخدام در بخش های غیر عملیاتی، مربوط به تیم تکنولوژی بوده است؛ در واقع به صورت میانگین، 115 کارجو برای هر موقعیت شغلی در تیم تکنولوژی وجود دارد و بیش از 30 درصد استخدام در این بخش صورت می گیرد.

در گزارش خبرنگاران می خوانیم که مهم ترین دلیل خروج کارکنان خبرنگاران از مجموعه، شخصی بوده است و پس از آن، دلایلی همچون عدم رضایت از مدیر مستقیم، پیشنهاد شغل بهتر و عدم رضایت از حقوق و مزایا قرار دارند. البته در سال 98، بیشترین دلیل ترک شغل مهاجرت عنوان شده است.

خبرنگاران برای نظارت بر رفتار کارکنان و اعلام سوء رفتار آن ها، سامانه سوت زنی، شفافیت و برخورد با تخلف راه اندازی کرده است که کارکنان می توانند از طریق آن، مسائل مربوط به سوء رفتار در محیط کار را به صورت ناشناس گزارش بدهند. سامانه دیگری با نام مداد برای رسیدگی به مسائل و درخواست های تیم عملیات راه اندازی شده است تا به مسائل این تیم پراکنده و پرجمعیت رسیدگی شود.

می توانید نسخه کامل گزارش را در اتاق خبر خبرنگاران مشاهده کنید که شامل اطلاعات آمار جذب نیرو در سال 99 و بیشترین موقعیت های شغلی استخدام می شود.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1384

به "آمار شرایط شغلی کارکنان خبرنگاران منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار شرایط شغلی کارکنان خبرنگاران منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید