3 سناریوی جدید برای فراوری گوشی موبایل

به گزارش گفتمان برتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از انجمن واردنمایندگان گوشی موبایل، رضا قربانی با اشاره به اینکه برای حمایت از فراوری داخلی گوشی موبایل در کشور چند گزینه روی میز کارگروه حمایت از فراوری گوشی موبایل در وزارت ارتباطات واقع شده است، گفت: یکی از گزینه ها این است که حدود 200 میلیارد تومان بودجه در اختیار اپراتورهای موبایل قرار گیرد تا اپراتورها با فراورینمایندگان داخلی، طرح باندلینگ را اجرایی نمایند. به این معنی که اپراتور همراه با فروش سیم کارت، گوشی ایرانی را به صورت اقساطی به خریدار بفروشد و یاری هزینه خرید گوشی روی قبض مشترک محاسبه گردد.

3 سناریوی جدید برای فراوری گوشی موبایل

وی با بیان اینکه این سناریو در راستای یاری به فراوری گوشی مطرح شده اما کارشناسان آن را یک مسکن مقطعی می دانند، اضافه نمود: در این زمینه دولت هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان گوشی موبایل با اشاره به اینکه این سناریو برای سال 99 مدنظر واقع شده است، گفت: گزینه دیگری که در این کارگروه مطرح شده این است که در تعرفه واردات گوشی موبایل در جهت حمایت از فراوری، بازنگری گردد. به معنای دیگر با توجه به قیمت و ارزش گوشی، برای آن، تعرفه پلکانی درنظر گرفته گردد.

قربانی اضافه نمود: سناریوی سومی که در کارگروه حمایت از فراوری گوشی موبایل در وزارت ارتباطات مطرح شده این است که جلوی ثبت سفارش گوشی های غیر هوشمند که حدود 20 درصد سهم بازار را در اختیار دارند، گرفته گردد. به این معنی با توقف ورود این گوشی ها به بازار و یا فاصله زیاد تعرفه آنها، فراوری داخلی گوشی های غیر هوشمند رونق بگیرد.

وی گفت: این ها گزینه های روی میز برای حمایت از فراوری داخلی گوشی موبایل است که از سوی وزارت ارتباطات و وزارت صنعت در دست آنالیز است. چرا که در شرایط فعلی، فراوری گوشی هیچ توجیه مالی ندارد.

رئیس کمیسیون تنظیم بازار انجمن واردکنندگان گوشی موبایل گفت: حتی واردکنندگان موبایل نیز با فراوری گوشی در کشور در صورتی که به ایجاد اشتغال و ورود دانش فنی بیانجامد موافق هستند. اما در شرایط فعلی، نحوه سیاست گذاری دولت در فراوری، دارای مشکلاتی است چرا که بسیاری کارخانه فراوریی در کشور وجود دارد اما غیرفعال هستند.

قربانی با بیان اینکه باید تعاریف جدیدی برای فراوری گوشی ایرانی به وجود آید و در فاز نخست می توان به مونتاژ قطعاتی که تحریم نیستیم فکر کرد، در خصوص اجرای طرح رجیستری گوشی به عنوان یکی از طرح های پیروز در کشور که به نفع بازار موبایل و مصرف کنندگان بوده است، نیز گفت: قیمت گوشی موبایل قبل و بعد از رجیستری برای آنکه به دست مصرف کننده برسد تفاوتی نداشته است و از سوی دیگر رجیستری باعث شد تا مردم کالای با گارانتی بخرند و هم اکنون 99 درصد بازار گوشی موبایل، قانونی است.

وی از دیگر مزایای طرح رجیستری را واردات استاندارد گوشی های موبایل عنوان نمود و اضافه نمود: به دلیل تعیین شدن حجم واردات رسمی، گوشی هایی که وارد کشور می شوند از راستا رگولاتوری از نظر استاندارد نمونه برداری شده و گوشی که به دست مصرف کننده می رسد، از این نظر ضمانت دارد.

به گفته وی، در طرح رجیستری، مسافر واقعی که با خود گوشی به کشور می آورد کوچکترین ضرری نکرده است. پرداخت واردات گوشی موبایل نیز بر مبنای ارز واقعی صورت می گیرد و قیمت گوشی حتی به واسطه اعمال رجیستری، ارزان تر نیز شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 525

به "3 سناریوی جدید برای فراوری گوشی موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 سناریوی جدید برای فراوری گوشی موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید