3 روش خشک کردن انجیر در منزل، با حفظ خواص و مزه

به گزارش گفتمان برتر، فصل انجیر که می رسد خیلی ها هوس می نمایند که این میوه شیرین و دوست داشتنی را خشک نمایند تا بتوانند در تمام طول سال از آن استفاده نمایند. کافی است درخت انجیری در منزل شما یا اطرافیانتان باشد تا شما هم به این کار ترغیب شوید. رایج ترین روش خشک کردن انجیر در خانه، استفاده از نور خورشید است. طریقه خشک کردن انجیر با جریان هوا یا حرارت نیز در جا های مختلف مرسوم است. در این مقاله سعی داریم انواع روش های خشک کردن انجیر در منزل را به شما آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

3 روش خشک کردن انجیر در منزل، با حفظ خواص و مزه

جهت دریافت خدمات ساخت آلاچیق سنتی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

انواع روش خشک کردن انجیر

با توجه به امکاناتی که در دست دارید، یکی از روش های ارائه شده در این مطلب را برای خشک کردن انجیرهایتان انتخاب کنید.

وسایل مورد احتیاج برای خشک کردن انجیر

  • انجیر کاملا رسیده
  • چاقوی کوچک
  • قفسه سیمی
  • پارچه توری

چه انجیری برای خشک کردن مناسب است؟

بهترین نوع انجیر برای تهیه انجیر خشک مرغوب، انجیر استهبانات است. این انجیر، زرد و خوشرنگ و بسیار شیرین است که پس از خشک شدن شبیه انجیر خشک های بازاری می شود.

هنگام خرید انجیر تازه دقت کنید مزه میوه ترش نباشد. تازگی پوست میوه تازه و انجیر تا حدودی نرم باشد. در غیر این صورت میوه نارس بوده و بخشی از شیره تند و تیز انجیر با محصول همراه است. البته نرم بودن بیش از حد نیز ممکن است با افت کیفیت محصول همراه باشد.

1. خشک کردن انجیر در آفتاب

  • انجیر های کاملا رسیده را با آب بشویید.
  • انجیر را از وسط ساقه ببرید تا کمی از ساقه به انجیر متصل باشد.
  • آن ها را روی صفحه مشبک توری به یک جهت بخوابانید.
  • توری محتوی انجیر را در جایی که نور مستقیم خورشید بتابد قرار دهید. حتی روی ماشینی که در آفتاب پارک شده نیز می توانید بگذارید.
  • روی انجیر را با یک پارچه توری سفید بپوشانید تا حشرات روی آن ننشیند.
  • اجازه دهید انجیر ها 2 تا 3 روز کامل در مقابل نور آفتاب قرار گیرد، با تاریک شدن هوا آن ها را به داخل منزل آورید و دوباره با تابش
  • آفتاب صبح به بیرون منتقل کنید.
  • وقتی سطح خارجی انجیر کاملا خشک و چروکیده شد همچنین هیچ شیره و تری ای در انجیر باقی نماند، انجیر خشک آماده است.
  • زمانی که انجیرهای شما خشک شد باید آنها را صبح زود جمع کنید چون گرم شدن هوا باعث نرم شدن میوه می شود و ماندگاری آن را پایین می آورد.

نکته: می توانید برای خشک کردن انجیر ، میوه ها را به شکل تسبیح از نخ عبور داده و در محلی که در معرض نور خورشید باشد آویزان کنید. گاهی قبل از آغاز خشک کردن انجیر با این روش، مقداری آرد به آن زده می شود و گاهی هم بعد از خشک شدن به آن آرد می پاشند. جالب است بدانید که هر 1300 گرم انجیر تازه حدود 400 گرم انجیر خشک می دهد.

2. خشک کردن انجیر در فر

فر را از قبل گرم نموده و دمای آن بر روی 60 درجه سانتی گراد (140 درجه فارنهایت) قرار گیرد. سپس میوه انجیر را روی صفحه مشبکی درون فر قرار دهید. درب فر بایستی کمی باز باشد تا رطوبت انجیر از فر خارج شود. مراقب باشید درجه حرارت از 135 درجه بیشتر نشود. در غیر اینصورت انجیر بسیار داغ شده و پخته می شود. همچنین انجیر درون فر بایستی هر چند وقت یک بار چرخانده و پشت و رو شود.

انجیرها به مدت 15 تا 36 ساعت در فر گاز بماند تا حالت چروکیده پیدا کند و شیره داخلش خشک شود. اگر امکان ندارد که فر یا آون طولانی مدت روشن باشد می توانید برای 8 ساعت آن را خاموش کنید.

3. روش خشک کردن انجیر در دستگاه خشک کن

  • انجیر ها را پس از شستن و خشک کردن، در دستگاه خشک کن بچینید.
  • دمای دستگاه را روی 110 درجه تنظیم نموده و 12 تا 24 ساعت فرصت دهید تا انجیر ها خشک شوند.

روش نگهداری از انجیر خشک

انجیر خشک را باید در ظرف در بسته قرار دهید که در معرض هوا نباشد. ظرف حاوی انجیر را در فریزر قرار دهید تا برای 18 تا 24 ماه ماندگاری داشته باشد.

سخن آخر

همانطور که ملاحظه کردید، طریقه خشک کردن انجیر بسیار متنوع است؛ اما رایج ترین طریقه خشک کردن انجیر استفاده از نور خورشید است. می توانید به یاری نور خورشید انجیرهایتان را خشک کنید. شما هم اگر تجربه ای در رابطه با طریقه خشک کردن انجیر دارید حتما در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

همچنین اگر به تهیه خشکبار خانگی علاقه دارید، روش خشک کردن موز، روش خشک کردن توت و روش خشک کردن کیوی را نیز در انگیزه آموزش ببینید. شما با تهیه این چیپس های میوه، می توانید یک آجیل خوشمزه و مقوی برای میان وعده های خود درست کنید و از خواص و طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: gofteman-bartar.ir شناسه مطلب: 1040

به "3 روش خشک کردن انجیر در منزل، با حفظ خواص و مزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 روش خشک کردن انجیر در منزل، با حفظ خواص و مزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید